Spørgsmål ang. isolering

Jeg vil gerne isolere væggen mod skunk i mit soveværelse, både mod støj fra vejen og for varmens skyld. Pt. er væggen bygget op således (ikke noget jeg har lavet).
Set fra soveværelset og ud mod tag:

1 lag gips
Dampspærre
50mm isolering
Gammelt tapet
Puds (med rør)
Brædder
50mm isolering

Huset er en muremestervilla fra 1935 med tegltag. Der går også varmerør igennem skunken, og de er isoleret men meget sparsomt. Der er trykt en mærkat på med "Feb. 1975".

Mine spørgsmål er nu:

1. Virker pudsen ikke som dampspærre? Så der faktisk findes 2 dampspærrer i væggen?
2. Hvordan lydisolerer jeg bedst? Bygger en ny væg foran?
3. Kan jeg uden videre bare smide isolering på væggen fra skunksiden, og vil det give nogen lyddæmpning overhovedet?
4. Varmerørene ligger meget tæt på hinanden (max 30mm imellem) - kan jeg putte dem i én og samme rørskål? For jeg kan jo ikke få 2 ind over.

På forhånd tak
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Nu kan jeg bedst lide at komme helt i bund, når jeg renovere. Så jeg vil afmontere alt det eksisternde beklædning og gamle isolering. Også bygge det op på nye, med en nye damspærre, så yderligt som muligt.

Ellers kan du fjerne det eksisterende indtil de gamle brædder, og beholde de 50 mm længst inde. Så opbygge en forsats væg foran, hvor du har lidt mellem rum imellem den gamle væg og den nye væg. Bygge den nye væg op i stålskelet eller eller træskellet, og så en gipsplade eller helst en fiberplade, evt. fermacell. Så får du ihvertfald en "lydtæt" væg. Især når de 2 vægge ikke rør hinanden.

Ja det kunne være helt fint at komme helt i bund, men jeg fornemmer at der er langt mindre arbejde ved kun at fjerne indtil den pudsede væg. Hvis jeg vælger den løsning skal jeg så montere dampspærre?
Ja, det er en del nemmere ikke at skulle fjerne pudslaget. Men det virker lidt som "damspærre" Du kan læs lidt om det her. http://www.boligejer.dk/isoleringsskader. Og det er ikke alt for smart med 2 damspærre, så kan fugten imellem de 2 dampspærre ikke komme væk, og det er ikke særlig sundt.

Du kan ikke nøjes med den pudsede væg, som damspærre, ihvertfald ikke hvis du vil have mere isolering i. Damspærren skal ikke side mere end 1/3 del inde i din konstruktion.

Så vil jeg hellere bruge den ekstra tid på at lave det ordenligt.
Det du har nu er en "kold skunk"

Det vil være ret oplagt at lave en "varm skunk"
Simpelthen ved at fylde hele skunken op med isolering.

Det kan gøres under visse forudsætninger. Dels skal den rigtige dampspærre bag gipsen samt den vandrette dampspærre over det underliggende loft, være effektiv. Dels skal der være ventilation over isoleringen, (hvad der formodentlig osse er nu).

Se her om skunk: http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/hanebaand--og-bjaelkespaer



Hvad er det bedste jeg kan gøre hvis jeg ikke vil rive hele den eksisterende væg ned?
Annonce
Hvorfor rive noget som helst?

Hvis det er problemet med de 2 dampspærrer så er lesemanns svar forkert.
Hvis der er et lag puds på væv og brædder samt en alm. 0,20 mm pvc dampspærrer så er pvc'en langst den tætteste og der vil ikke være noget problem med fugtophobning.

Man har hidtil sagt at et pudset loft kan fungere som en dampspærre. Ikke at den var en effektiv dampspærrer på samme måde som pvc'en.
Du kan vel også bare rive ned ind til pudslaget, også bore en masse små huller i, så fungere det ikke som en dampspære mere, også bygge på med skelet og isolering, og slutte af med dampspærre og dobbeltgibs.

Hvad mener du der er forkert ved mit svar hpox?

Efter min mening er det ikke særlig smart med 2 "damspærre" da fugten ikke kan komme væk, b.la byggefugt. Og så syntes jeg bare det er sjovest at lave det helt rigtigt og så godt som muligt.
Hej igen MMJ.

Du kan prøve at kigge lidt på det link jer har sendt. Hvis man efterisolere på ydersiden af den gamle puds, kan man godt smide en dampsærre op uden på pudset.

Men det er ikke så smart at smide isolering uden på pudset og så en dampsærre uden på igen.

Hvis nu den yderste damspærre ikke er helt tæt, og dugpunkt nu findes imellem den gamle "damspærre" og den nye dampspærre pga. af den nye isolering er det ikke helt optimalt.

http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/dampsp%C3%A6rre+ved+efterisolering

Som sagt er det en del mere bøvlet og fjerne det gamle puds, men den løsning ville jeg ihvertfald vælge.

Og ang. af lave den skunken om til en "varm skunk" og beholde det som der er nu. Vil du stadig have de 2 "damspærre" og så ville jeg ikke syntes det var så sjovt at kravle rundt ude i skunken og fylde den op med isolerng, men hver sine lyster.
Lesemann.

Men det forkerte er jo det jeg redegør for i mit svar. :o)

Men jeg prøver igen

Altså primært at pudslaget ikke er nogen særlig tæt dampspærre.
I den beskrevne konstruktion vil der aldrig kunne ophobes nogen fugt.
Hvordan skulle det kunne ske?
I fyringssæsonen vil pvc dampspærre4n jo være tættest på de opvarmede side.
Skulle der trænge et lillebitte dampmolekyle igennem et hul i dampspærren så akkumuleres det af pudslaget.
Og hvad så?. Det ville jo osse ske hvis der ingen pvc-dampspærre var foran.
Og når fyringssæsonen er forbi og det udadgående damptryk forsvinder så kan det lillebitte dampmolekyle jo selv bestemme om det vil indad gennem hullet i dampspærren eller ud gennem pudslaget. Alt efter trykforholdene.

Det er jo heller ikke for ingenting at Rockwool nu anbefaler at der, selv om der findes et pudslag, alligevel etableret en pvc-dampspærre ved f.eks. efterisolering af lofter mod uudnyttelig tagrum, (gitterspær).

Som sagt, et pudslag på væv og forskalling har aldrig været en dampspærre, men har kunnet unødvendiggøre en.

Det eneste jeg kan gå med til er at man i tilsvarende tilfælde kan perforere pudslaget fordi lim, tapet og maling i adskillige lag kan have øget pudslagets dampmodstandsevne.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også