Spørgsmål ang. isolering

Jeg vil gerne isolere væggen mod skunk i mit soveværelse, både mod støj fra vejen og for varmens skyld. Pt. er væggen bygget op således (ikke noget jeg har lavet).
Set fra soveværelset og ud mod tag:

1 lag gips
Dampspærre
50mm isolering
Gammelt tapet
Puds (med rør)
Brædder
50mm isolering

Huset er en muremestervilla fra 1935 med tegltag. Der går også varmerør igennem skunken, og de er isoleret men meget sparsomt. Der er trykt en mærkat på med "Feb. 1975".

Mine spørgsmål er nu:

1. Virker pudsen ikke som dampspærre? Så der faktisk findes 2 dampspærrer i væggen?
2. Hvordan lydisolerer jeg bedst? Bygger en ny væg foran?
3. Kan jeg uden videre bare smide isolering på væggen fra skunksiden, og vil det give nogen lyddæmpning overhovedet?
4. Varmerørene ligger meget tæt på hinanden (max 30mm imellem) - kan jeg putte dem i én og samme rørskål? For jeg kan jo ikke få 2 ind over.

På forhånd tak
Jeg vil gerne isolere væggen mod skunk i mit... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hehe, kan godt ske vi ikke bliver helt enige.

Der kan nu trække meget damp igennem en utæt damspærrer, og hvis dugpunktet er imellem pvc´en og pudset, hvilket den nemt kan være. Har fugten der nu er blevt til vand, svært ved at komme væk da der nu er ikke er noget ventilation.

Sådan som jeg også læser rockwool anbefalinger, skal man ved efterisolering med pudslag -

Hvis det er efterisolering på den kolde side af pudslaget, kan man etabler en danspærre enten bagved eller foran pudslaget, der skal bare ikke være isolering imellem.

Hvis det er efterisolering på den varme side af pudslaget, skal puds fjernes og der skal etableres nye damspærre.

Det passer ikke.

Dugpunktet er der jo ganske uanset om pvc-dampspærren er der eller ej og om den er utæt eller ej.

Og det holder jo ingen steder når du siger at pvc-dampspærren er eller kan være/blive utæt. Så er der jo ikke 2 dampspærrer i konstruktionen. Men kun pudsen som har dampspærrende effekt.
Pudsen vil i så fald være på den forkerte side af isoleringen og eventuel fugtophobning har intet ned 2 dampspærrer i konstruktionen at gøre.

Har jeg ret i?
Det passer ikke.

Dugpunktet er der jo ganske uanset om pvc-dampspærren er der eller ej og om den er utæt eller ej.

Og det holder jo ingen steder når du siger at pvc-dampspærren er eller kan være/blive utæt. Så er der jo ikke 2 dampspærrer i konstruktionen. Men kun pudsen som har dampspærrende effekt.
Pudsen vil i så fald være på den forkerte side af isoleringen og eventuel fugtophobning har intet ned 2 dampspærrer i konstruktionen at gøre.

Har jeg ret i?
Hej igen hpox.

Ved ikke om det er det hele du mener, der ikke passer jeg har skrevet. Men prøver lige at svare på de punkter du har skrevet.

Vi er enig om at der er et dugpunkt uanset hvad.

Det er svært at lave en damspærre helt tæt, der er svært at sætte plastfolie op uden at der ikke kommer klamme huler, eller utætheder ved samlinger, også selv med alle de nye produkter der er på markedet nu.


Har du prøvet at læse det link fra rockwool igen, og under punkter isolering under loftet?

Masser af gange. Og det gør ingen forskel.

Rockwool foreslår at puds og væv fjernes i det tilfælde at at der isoleres på den "forkerte side af pudsen"
Jeg foreslår at pudsen perforeres, af præcis samme årsag som Rockwool. Tapet, lim og malinng.
For at være på den sikre side.
Men det gør ingen forskel.

Hvis den nyopsatte pvc-dampspærrer var 100% tæt, ja så var den ikke utæt, :o).

Det Rockwool forudser og antager er at den nye dampspærre ikke er ordentligt tæt. Og for en sikkerhedsskyld bør pudsen fjernes/perforeres.

De siger intet om 2 dampspærrer i samme konstruktion.
Og det er stadigvæk et faktum at puds på væv og forskalling har en væsentligt lavere dampspærrende effekt end 0,20 mm pvc-folie.

Og det er hvad spørgsmålet handler om.

Der er ikke tale om 2 dampspærrer i samme konstruktion. Der er tale om 2 materialelag med væsentlig forskellig Z- (eller PAM værdi).
Derfor kan der ikke ske nogen ophobning af fugt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også