Radiatortermostat på returløb

Jeg har bemærker at termostaterne på samtlige radiatorer i mit nykøbte hus fra 1982, sidder på returløb og det varme vand tilsyneladende løber ind forneden på radiatorene, og ud igen foroven.

Det strider en smule imod min sunde fornuft. Men jeg har dog set dét med at termostaterne sidder i returløb i andre huse opført imellem 70-80, ligeledes er det åbentbart ikke noget syn/skøns-rapporter intereserer sig for.

Så spørgsmålet er, hvor normalt er dette? Er det en naturlig konsekvens af at huset først engang sidt i 90'erne fik indlagt fjernvarme? Og har det umiddelbart nogen (negative) konsekvenser?

Mvh,
Casper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror nu det varme vand kommer ind foroven og ud forneden og termostaten regulere udløbstemperaturen på vandet og ikke måler lufttemperatur.

Jeg tror nu det varme vand kommer ind foroven og ud forneden og termostaten regulere udløbstemperaturen på vandet og ikke måler lufttemperatur.

Det gør det nu ikke, åbner jeg for termostaten bliver røret nede ved gulvet (til venstre på billedet) varmt næsten med det samme, hvormed der går en del længere tid før røret med termostaten (til højre på billedet) bliver varmt. 

Billede af radiator (Bemærk, kraftigt efterarbejdet p.g.a. for lidt lys)
Skrevet af casper.bang på 29 okt 2011 17:39

Det gør det nu ikke, åbner jeg for termostaten bliver røret nede ved gulvet (til venstre på billedet) varmt næsten med det samme, hvormed der går en del længere tid før røret med termostaten (til højre på billedet) bliver varmt. 

Billede af radiator (Bemærk, kraftigt efterarbejdet p.g.a. for lidt lys)

Kunne der ved installation af fjernvarme være byttet om på retur og fremløb, når nu din beskrivelse gælder alle radiatorer i huset?

fase
Kunne der ved installation af fjernvarme være byttet om på retur og fremløb, når nu din beskrivelse gælder alle radiatorer i huset?

Ja det er da i alt fald en udemærket teori, selv om det virker som en ret tåbelig fejl - såfrem der vitterligt *er* forskel på om vandet løber den ene eller anden vej, samt på placeringen af termostaten. Hmmm måske jeg bare skal have fat i en VVS'er.
Det lyder som der er noget galt med din installation.

Vi har et hus fra 1984 med returvejstermostater. Indgangen sidder øverst og udgangen nederst, hvor termostaten også sidder.

Returvejstermostaten virker i øvrigt ved at måle på temperaturen af vandet, der løber ud af radiatoren. Dvs. den lader vandet blive i radiatoren, til det har afgivet sin varme, og lukker der først ud, når det er afkølet. Naturligvis afhængig af, hvad du stiller termostaten på.

Indgangstermostaten måler på rumtemperaturen og lukker vand igennem radioatoren indtil rumtemperaturen er nået.

Returvejstermostaten var meget brugt, da det burde være den mest energi-økonomiske. Forestil dig f.eks. at du åbner vinduet for at lufte ud uden at skrue ned for termostaten. Indgangstermostaten vil lukke megen vand igennem for at opvarme rummet, hvor vinduet jo er åbent! Returvejstermostaten vil derimod reagere langt mere trægt, da den jo måler på vandet, og det skal jo først køles ned af den køligere luft i rummet.

Med de 2 termostat-typer er det heller ikke helt ligegyldigt, hvordan man afregnes for sin varme. Måles forbruget efter forbrugte kubikmeter eller forbrugt effekt.

Det ideelle ville faktisk være en at have både en indgangs- og returvejstermostat på ratiatoren, så får man det bedste fra 2 metoder. Men det fordyrrer jo installationen.
Annonce
Tak for forklaringen omkring returvejstermostater. Jeg har efterfølgende hos en ven set næsten samme installation som min egen, bortset fra at her sidder der indgangstermostater i bunden af radiatoren. Jeg kan kun tolke det således at der ikke kan være den store praktiske forskel på om vandet løber den eller eller den anden vej i en radiator.
Jeg kan kun tolke det således at der ikke kan være den store praktiske forskel på om vandet løber den eller eller den anden vej i en radiator.

...altså, måske lige bortset fra de bankelyde jeg kan høre om vinteren når jeg har varme på til førstesalen. Jeg kan forstå fra andre fora på nettet, at "forkert retning" kan resultere i sådanne bankelyde!
Jeg synes nu det lyder overordentligt mærkeligt, at det varme vand løber ind forneden i radiatoren...! Normalt løber det ind foroven.

Jeg lærte i fysik i skolen, at varmt vand stiger opad, hvilket betyder, at det vand der løber ud af radiatoren foroven vil være alt for varmt, og du får derfor ikke udnyttet det varme vand optimalt. Hvis du har fjernvarme, er temperaturen på returvandet meget vigtig. Det skal være så koldt som muligt. Hvis du har oliefyr eller noget, så betyder det selvfølgelig ikke nær så meget, eftersom du ikke "forærer" det varme vand til fjernvarmeværket.
Skrevet af uberstadt på 13 nov 2011 21:27
Jeg synes nu det lyder overordentligt mærkeligt, at det varme vand løber ind forneden i radiatoren...! Normalt løber det ind foroven.

Jeg lærte i fysik i skolen, at varmt vand stiger opad, hvilket betyder, at det vand der løber ud af radiatoren foroven vil være alt for varmt, og du får derfor ikke udnyttet det varme vand optimalt. Hvis du har fjernvarme, er temperaturen på returvandet meget vigtig. Det skal være så koldt som muligt. Hvis du har oliefyr eller noget, så betyder det selvfølgelig ikke nær så meget, eftersom du ikke "forærer" det varme vand til fjernvarmeværket.

Men da mine radiatorer har termostaten for oven, (ved tilbageløb), betyder det vel netop at vandet først får lov at løbe tilbage, når det er blevet afkølet nok! Desuden, har jeg Clorius Multical 601 energimåler hvor jeg betaler ud fra energien der trækkes ud af vandet (delta i temperatur).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis