Goddag erfarne søfolk.
Jeg er den stolte nye ejer af en hollandsk stålmotorbåd på beskedne 36 fod.
Den skal være mit hjem de næste 3 år mens jeg læser til maskinmester i Århus.
Så derfor vil jeg renoverer den indvendigt, så den passer til mine behov.
Med det følger også en komplet renovation af el-systemet, og den primære grund til
dette var at da jeg havde lagt båden på plads for vinteren opdagede jeg at
bovpropellen kunne startes selvom hovedkontakterne var koblet fra, hvilket fik mig til at
miste tilliden til el-systemet.
Jeg er i forvejen uddannet automatiktekniker og ved derfor en del om el og
dimensionering. og måden det var lavet på var en stor brandfare.
Båden er forsynet med et startbatteri og 3 forbrugsbatterier.
Mit spørgsmål lyder så på hvordan jeg lige skal håndtere ladningen af disse
(vedligeholdelsesladningen og ladningen fra generatoren på motoren).
Jeg har set at man kan få et skillerelæ mellem startbatteri og forbrugsbatteri, men ved ikke helt hvordan disse virker, er der nogle der kan hjælpe lidt med den viden?
Jeg havde jo så tænkt at koble de tre forbrugsbatterier sammen med en tyk kobberskinne på plussen og minussen, for at være sikker på at bovpropellen har rigelig med kraft til rådighed ved manøvrering, men kan ikke ryste tanken at det kan gå gruelig galt på en eller anden måde, er der nogle der kender til nogle farer ved dette?
Alle forbindelser vil selvfølelig blive forsynet med sikringer, men ved ikke helt hvordan jeg skal sikre forbindelsen til bovpropellen, den skal jo forsynes med 250 A, kan man købe en type automatsikring på 270A eller deromkring, eller skal man bruge smeltesikringer?
Jeg håber på at finde lidt hjælp, da jeg nødigt vil lave en fejltagelse der resulterer i en udbrændt båd.
Det er et længerevarende projekt, som ikke kun omhandler el men også aptering og generel layout og indvendig konstruktion, så hvis der er stemning for det kan jeg da godt dokumenterer mit fremskridt og lægge det ind?
Med venlig hilsen den nye båd ejer