Forbrugs og start batteri

Goddag erfarne søfolk.

Jeg er den stolte nye ejer af en hollandsk stålmotorbåd på beskedne 36 fod.

Den skal være mit hjem de næste 3 år mens jeg læser til maskinmester i Århus.

Så derfor vil jeg renoverer den indvendigt, så den passer til mine behov.

Med det følger også en komplet renovation af el-systemet, og den primære grund til
dette var at da jeg havde lagt båden på plads for vinteren opdagede jeg at
bovpropellen kunne startes selvom hovedkontakterne var koblet fra, hvilket fik mig til at
miste tilliden til el-systemet.

Jeg er i forvejen uddannet automatiktekniker og ved derfor en del om el og
dimensionering. og måden det var lavet på var en stor brandfare.

Båden er forsynet med et startbatteri og 3 forbrugsbatterier.

Mit spørgsmål lyder så på hvordan jeg lige skal håndtere ladningen af disse
(vedligeholdelsesladningen og ladningen fra generatoren på motoren).

Jeg har set at man kan få et skillerelæ mellem startbatteri og forbrugsbatteri, men ved ikke helt hvordan disse virker, er der nogle der kan hjælpe lidt med den viden?

Jeg havde jo så tænkt at koble de tre forbrugsbatterier sammen med en tyk kobberskinne på plussen og minussen, for at være sikker på at bovpropellen har rigelig med kraft til rådighed ved manøvrering, men kan ikke ryste tanken at det kan gå gruelig galt på en eller anden måde, er der nogle der kender til nogle farer ved dette?

Alle forbindelser vil selvfølelig blive forsynet med sikringer, men ved ikke helt hvordan jeg skal sikre forbindelsen til bovpropellen, den skal jo forsynes med 250 A, kan man købe en type automatsikring på 270A eller deromkring, eller skal man bruge smeltesikringer?

Jeg håber på at finde lidt hjælp, da jeg nødigt vil lave en fejltagelse der resulterer i en udbrændt båd.

Det er et længerevarende projekt, som ikke kun omhandler el men også aptering og generel layout og indvendig konstruktion, så hvis der er stemning for det kan jeg da godt dokumenterer mit fremskridt og lægge det ind?

Med venlig hilsen den nye båd ejer
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er jo et søgefelt her på siden, så skriv du bare skillerelæ i den, det er diskuteret tit.
Faste skinner på batt. er nok ikke godt, med mindre batterierne er låst fast i deres position, ellers bli'r polerne jo rokket løs når det vipper lidt ( ikke anbefalelsværdigt ).
Ang. bovpropel så skulle den faste sikring være ok, hvis den springer, så er det nok klogt at finde grunden, inden der sættes en ny i. Skal du ikke aktivere den ved betjeningspanelet ? det skal jeg, og der er også strøm på min hele tiden, dog med en indskudt afbryder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs,
Tak for svar, er det kun hvis de tre batterier ikke er låst fast at det er en ulempe, eller kan der også være noget uhensigtsmæssigt hvis en af batterierne bryder ned?

Min bovpropel kan aktiveres ved at holde 2 knapper nede på betjeningspanelet, som sidder lige ved siden af hinanden, men selvom jeg havde slukket alt kunne bovpropellen køre.

Kan man få en hovedkontakt til bovpropellen og elsystemet til motoren, eller skal man lade forbindelsen til bovpropellen gå igennem et solidstate relæ, som bliver styret af kontakten til elsystemet til motoren?
Det er samme system med min bovpropel, dog sidder der en afbryder ude ved den, under en køje.
Det er uhensigtsmæssigt, hvis et batteri bryder ned ja, og der er vel heller ikke nogen særig grund til at montere de skinner. Det gæder derimod om at forebygge diverse ir og sager ved renholdelse og evt. indsmøre det hele i idt syrefri fedt. Også i den anden ende af diverse kraftige ledninger.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hvis du parallelkobler dine 3 forbrugsbatterier, så skal du være sikker på at de er ens,er lige gamle, og har samme impedans,
ellers vil det dårligste batteri trække spændingen ned på de andre

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej

Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål så godt jeg kan i den orden du spørger:

Ladning af dine batterier kan gøres med et "microprocessor" styret skillerelæ, hvilket efter min mening er det eneste rigtige, men der er sikkert mange andre meninger om det !!

Disse relæer er styret så de kobler akkuer sammen når spændingen når den af fabrikanten fastlagte indkoblings værdi og adskiller dem igen når den fastlagte min. værdi nåes.
De fås i mange udførelser til ret høje ampere værdier - igen pris/kvalitet !!!

Dette gælder ladning fra motorens generator - til ladning fra landstrøm bør du have en passende elektronisk styret batterilader som passer sig selv (og batterierne)

 Batterierne bør kobles sammen med blød kobberkabel af hensyn til vibrationer og hver sæt
skal have en hovedafbryder så tæt på batteriet som muligt og de skal afbryde  A L T    !!!også forbindelsen til generatoren - du bør selvfølgelig tilslutte dine motor instrumenter så du  IKKE  kan starte motor uden af hovedafbryderen til start er tilsluttet og dermed også plus til din generator.

Du kan  IKKE  bruge en automatsikring til din bovpropel (motoren trækker ret høj strøm i startøjeblikket) så brug en fast sikring - event . en "pladesikring" fra autobranchen.

Hvis du skal sejle også og ikke kun ligge fast for at bo i skibet skal du sørge for at div. lanterner kan tændes uden at motor nødvendigvis er i gang  -  (spørg Lynæs og de andre "sejlkyndige om det)  den del ved jeg ikke noget som helst om !

Du kan sagtens indskyde et specielt kraftigt relæ i kablet til din bovpropel så du trykker på en kontakt  for at "åbne" for strøm til den og ellers betjener den med højre/venstre kontakt som du plejer (formoder jeg)

Vil gerne hjælpe med dit projekt hvis du ønsker det du kan bare spørge også med PM hvis du hellere vil det, men gerne her så vi alle kan grine/kritisere og lære !

Hilsen Polobjørn


 


 


 

 


 


 


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
"El om bord" kan anbefales.
Batteri til bovpropel skal placeres så tæt som muligt, og derfor vil en hovedafbryder til dette skulle placeres i samme nærhed, for ikke at få for langt kabeltræk.
opladning kan ske via et yderligere skillerelæ, som har den funktion, at når det primære batteri er opladet går ladestrøm videre, så derfor skal du bruge to: et mellem start og forbrug, og et via forbrug og frem til bovpropel's.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Tak for svar, der er lidt info til eftertanke.

"Gerhard" Det virker egentlig meget simpelt, har læst en del om skillerelæer, men kunne af en eller anden grund ikke sætte mig ind i hvordan de fungerede, men nu kan jeg da se lyset Så lige en anmeldelse af bogen "El om bord" lyder som en bog for mig. Virker skillerelæer også sammen med vedligeholdelsesladerer, så disse får opfyldt deres funktion på de andre batterierne end lige det primære?

"polobjørn" Det kan da godt være at jeg kunne få brug for lidt info engang, så skal jeg nok få spurgt

Det er sku godt at vide at der er et forum med nogle flinke kyndige personer der bruger deres tid på at hjælpe andre

Jeg tror at jeg er ved at have de svar jeg skal bruge, men der skal nok komme mere jo længere jeg når med projektet.

hej

Den type skillerelæ som jeg skriver om virker også med din lader på landstikket, men kun hvis din lader er tilsluttet "hovedbatteriet" altså dit startbatteri  --  har lige opdaget at dette  IKKE er rigtigt - det virker også den anden vej selv om du lader på forbrugsbatteriet  læs event. på hjemmesiden hos SET    - uden at have aktier i dette firma eller de andre firmaer/fabrikater tillader jeg mig lige at linke til dette

   http://www.skandinaviskenergiteknik.dk/   der er forøvrigt flere produkter her du måske kan bruge i din opbygning af dit elsystem - der er helt sikkert andre firmaer med tilsvarende produkter, men disse specielt deres skillerelæer kender jeg fra mit arbejde og kan anbefale dem som særdeles gode.

her er nogle af et andet fabrikat   http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm    -  her er der også en fin forklaring til relæerne

Du kan også gå ind på denne side http://www.hcdk.com/Default.aspx?ID=1232 og downloade "elektrical parts" og der se på  de to relæer  160740 og 160742 henholdsvis 12 V og 24 V det er supergode produkter til prisen.

Jeg forstod det sådan at din bovpropel er tilsluttet dine normale forbrugsbatterier ?  hvis det er tilfældet behøver du selvfølgelig ikke noget skillerelæ til dette !

 
Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis