Marstal bådmotor Type FS1. Effekt problem

 Følg tråden
freddy skov-jensen
freddy skov-jensen
Indlæg: 29
Postnr: 6990
freddy skov-jensen freddy skov-jensen
Godaften 29.10.11
Skal høre om nogen brugere af en Marstal FS1 bådmotor  har oplevet tilsvarende det jeg her beskriver.

Jeg har effekt problem - motoren trækker ikke det den skal. ( 5 HK)
Når jeg giver gas forsigtigt og lader omdrejningerne stige ganske langsomt, kan jeg få den op på fuld omdrejning.
Men hvis jeg giver hurtig gas tager den omdrejninger i en kort tid for så langsom at tabe omdrejninger indtil den "dør".
Sejler jeg med båden, og giver den gas, når den skal yde noget, trækker den med kortvarig for så at tabe omdrejninger.

Tændinge er justeret til 60 mm før top. Platiner 0,4 mm
Benzin tilførslen - filtre, rør 8mm er renset også filtret i Solex karburatoren type 26N
Tændrøret er OK- nyt. Gab 0,6 mm
Er der nogen der kender dysse typerne i karburatoren?
Er der nogen der kender svømmerhøjden i karburatoren?
Ventilerne er også justeret ind 0.25 ud 0,30 mm

Men den vil bare ikke køre som den burde
Ser frem til gode råd?
MVH
FSJ.
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Så vil jeg råde dig til at fatte knoglen og ringe til Finn Ligaard på 63521219 Det er Marstal motorfabrik, og hvad han ikke ved er ikke værd at vide.
freddy skov-jensen
freddy skov-jensen
Indlæg: 29
Postnr: 6990
freddy skov-jensen freddy skov-jensen Trådstarter
29.10.11
Tak for svar.
Jeg har allerede debateret det med Finn Ligård. FL er vældig god ud i mange situationer, ikke mindst når der skal sælges reservedel, men denne "nød" har han ikke kunne knække.
Jeg har stadig en tro på, at det må være noget med karbureringen, derfor ville jeg være glad for, hvis nogen kunne hjælpe med dataene på Solex karburatoren Type 26 N - 2
Mvh FSJ
Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
Du skriver at den er justeret til 60 mm. før top, mener du ikke 6 mm. før top, og der ville jeg da stadig mene at det er alt for meget, 3 mm. før top ville nok være bedre.Og du er selvfølgelig sikker på at den tænder før top og ikke efter.
Du mener at det har noget med kaburatoren at gører, hvordan ser det ud med benzin tilførslen, sidder tanken højt nok og løber benzinen hurtigt nok igennem til kaburatoren.
freddy skov-jensen
freddy skov-jensen
Indlæg: 29
Postnr: 6990
freddy skov-jensen freddy skov-jensen Trådstarter
29.10.11

Godaften
Tændingen er 60 mm før top målt på svinghjulets periferien.
 Benzin tilførslen skulle være Ok - har anvendt en separat tank uden ventil, filter eller andet der kan forhindre tilførslen.
Højde forskel mellem tank og karburator er ca. 1,5 m, altså 0,15 bar, hvilket skulle være nok til at overvinde nåleventilens åbne tryk.
Men er i tvivl om svømmerstandshøjden i karburatoren. Er den ikke høj nok vil det jo forhindre tilførslen benzin der skal suges op - og især da det er en stigstrømskarburator.
MVH
Freddy
je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns

Har du prøvet at Google, efter en manual til kaburatoren.

Den her pdf, med en indskannet manual til solex kom, som en af de første.
(har ikke tjekket om den passer til det nummer din har)

http://www.hells-confetti.com/Techn...20long.pdf

Ellers kan du vel bare hæve svømmerhøjden, og se om det giver pote.

mvh jens


 

 

Håndværkeren
Håndværkeren
Indlæg: 20251
Postnr: 0000
Håndværkeren Håndværkeren
60 mm = 6 cm. før top ? Har stemplet en slaglængde på over 30 cm. lyder det da rimeligt med 6 cm. før top !
je__ns
je__ns
Indlæg: 8514
je__ns je__ns

Nu skrev han jo 60 mm, målt på periferien på svinghjulet.

mvh jens

renek
renek
Indlæg: 520
Postnr: 8210
renek renek
hej har du tjækket om dit indsugning filter ikke er stoppet
du skriver at når du giver gas langsom så køre den men hvis du giver gas hurtig så vil den ikke det kan tyde på at filtert bliver suget ned og stopper for luft jeg hade det problen med min volvo mb2
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

freddy skov-jensen
freddy skov-jensen
Indlæg: 29
Postnr: 6990
freddy skov-jensen freddy skov-jensen Trådstarter
Tak til JE-NS, Håndværkeren, renek.
Jeg har været alle de nævnte problemstillinger igennem. Beklageligvis uden at få løst problemet. I morgen gør jeg et nyt forsøg efter at jeg har hævet svømmerstanden i karburatoren.
Er spændt på om det giver et posetivt resultat.
Ellers er det ved at være sidste forsøg, da båden skal op nu da frosten sætter ind.
MVH
FSJ
grandoldman
grandoldman
Indlæg: 5223
Postnr: 5700
grandoldman grandoldman
Jeg vil gætte på at den får for meget luft og for lidt benzin... ud fra hvordan du beskriver den gør...
En knallert gør nøjagtig det samme hvis man niver benzinen med en for lille dysse.
Nu ved jeg ikke hvad det er for et filter til luften, men hvad var det sidste du lavede inden du fik det problem.. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

  1. Ny kaburator. Marstal fs1
    Bådmotorer
  2. Kommentarer til projekt: Marstal FS1
    Lav-Båd
  3. Ca. vægt på Marstal motor FS1
    Bådmotorer
  4. Marstal
    Bådmotorer
  5. solex karburator
    Lav-Båd