Marstal bådmotor Type FS1. Effekt problem

Godaften 29.10.11
Skal høre om nogen brugere af en Marstal FS1 bådmotor  har oplevet tilsvarende det jeg her beskriver.

Jeg har effekt problem - motoren trækker ikke det den skal. ( 5 HK)
Når jeg giver gas forsigtigt og lader omdrejningerne stige ganske langsomt, kan jeg få den op på fuld omdrejning.
Men hvis jeg giver hurtig gas tager den omdrejninger i en kort tid for så langsom at tabe omdrejninger indtil den "dør".
Sejler jeg med båden, og giver den gas, når den skal yde noget, trækker den med kortvarig for så at tabe omdrejninger.

Tændinge er justeret til 60 mm før top. Platiner 0,4 mm
Benzin tilførslen - filtre, rør 8mm er renset også filtret i Solex karburatoren type 26N
Tændrøret er OK- nyt. Gab 0,6 mm
Er der nogen der kender dysse typerne i karburatoren?
Er der nogen der kender svømmerhøjden i karburatoren?
Ventilerne er også justeret ind 0.25 ud 0,30 mm

Men den vil bare ikke køre som den burde
Ser frem til gode råd?
MVH
FSJ.
Godaften 29.10.11 Skal høre om nogen brugere af en... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Godaften Grandold man.
Problemet med motoren started pludselig en dag, hvor jeg havde sejlet stille og rolig i ca, 1,5 h og ville til at sætte farten op - give gas. Herefter begyndte motoren at skyde ud gennem indsugningen og nægtede at tage omdrejninger for til sidt at gå i stå. Herefter kunnen jeg ikke starte den igen.
I dag har jeg forsøgt med hævet svømmer stand. Motoren starter og går fint i tomgang, men så snart jeg giver hurtig gas, taber den omdrejninger og går til sidst i stå. Kører jeg den meget langsom op i omdrejninger stiger omdrejninger og forbliver der et stykke tid for så igen at tabe omdrejninger.
Jeg har 8 mm rør til benzintilførslen som sidder ca. 90 cm over karburatoren.
MVH
FSJ.
når det kommer pludseligt så vil jeg mene at der er kommet en utæthed så den kan trække mere luft end den er justeret til..
Kan en pakning være smutte i indsugningsdelen.. ? Hvilke type luftfilter sidder er på den. Er det olievædet eller??

Men fordi den skyder gennem indsugningen kan det også virke som om tændingen har rykket sig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

14.11.11
Til Grandoldman.
Der er ingen luftfilter på karburatoren, hvilket vil sige det kan ikke være det der stopper. Der er nye pakninger mellem karburator og manifold så heller ikke her er der mulighed for "falsk" luft. Derfor virker det også noget underligt den måde motoren kører på. Jeg har hele tiden haft en fornemmels af, at det måtte være noget med benzin tilførslen. Derfor er karburatoren og dermed alle dyser renset og forsøgte nu med at hæve svømmerstanden dog uden et positivt resultat. Tændingen er også justeret iht. manualen.
MVH
FSJ
hej har du tjekket om at der ikke er kommet et knæk på brenstofslangen eller noget er faldet ned og klemmer den sammen nede i tanken
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men er du sikker på at du har stillet tændingen før og ikke efter top??


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce

Det kunne jo også være en delvis stoppet dyse i karburatoren. (kan den køre hvis du giver den lidt choker)

Har du taget en kompretions test?

mvh jens


 


 


 

Nu er det vel sådan at dysser og svømmehøjde ikke pludselig ændre sig.
Den her kørt normalt og pludselig bliver den gal...

så stoppet dysse?
vandperle i karburator?
brændte platiner?
rykket platiner.?
Utæt pakning?
vakuum i tank?



Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

14.11.11
Tak til jer alle.
Ingen knæk på brændstoftilførslen , da jeg har lavet en test tank med 8 mm slange som går direkte til karburatoren.
Karburatoren er renset i alle dyser og der er ikke vand eller snavs i den nogen steder.
Tændinge står til tænding 60 mm før top målt på svinghjulet iht anvisniing fra Marstal.
Platinerne er OK, ligesom tændspole og tændrør.
Har ikke målt kompresion - det vil jeg gøre, men den virker OK ,når der drejes rundt og den starter også meget villig, også når den er kold.
Knastkæden og dermed ventil stillingen er også kontrolleret.
Det er og bliver en gåde og forstår ikke hvorfor den ikke fungere, som den har gjort før. Også dette at den pludselig begyndte at skyde ud af indsugningen.
Må vidre i teksten - er åben for alle der ved noget om Marstal FS1 motorer.
MVH
Fsj
du gav ikke svar på om du har prøvet at give den choker ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Til Grandoldman.
Nej det glemte jeg. Ja jeg har også prøvet at give den choker. Det hjælper desværre heller ikke noget, hvilket har undret mig hvis den mangelr benzin.
Går med tanker om evt. at finde en anden karburator, som jeg kan prøve at montere, da jeg stadig har en formodning om, at det må være noget med karbureringen.
Godaften
FSJ
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis