Søgelænder, rør bukning.

Hej alle sammen. 

Jeg skal til og lave søgelænder på min jolle (Kegnæs 470). Og i den forbindelse skal jeg bøje noget rustfri rør 25*2 mm i 180 grader. MEN, vores rør bukker på arbejde kan kun bunke 90 grader. Nu tænker jeg så at løsningen må være at fylde røret med sand og derefter tig svejse enderne tætte og så bukke røret i den ønskede vinkel. 
Kan dette lade sig gøre og hvis ja, skal sandet være tørt eller vådt, har nemlig læst sandet skal være stampet men ved ikke om det skal være tørt eller hvordan dette foregår.

Nogen gode råd til mit lille problem? :-)

Mvh Dennis 

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror nu ikke et sandfyldt rør er vejen frem, du vil nok ikke kunne stampe sandet så hårdt, at røret ikke klemmes flad.
Det kræver jo nok også, stadig noget bukke værktøj.
(men bruger du sand, og vil varmebukke, så skal sandet være knastørt, ellers risikere du, en dampsprængning af røret)

Kan du ikke lave 2 x 90 gr. buk , og så svejse sammen?

Ofte bruges der en indvendig dorn, når der bukkes tyndvægede rør.
Men det kræver jo bukkemaskinen, har sådan en indretning.

mvh jens


 

Hej Jens.

Jo to 90 graders kunne godt svejses sammen, Men der så stor chance for at det ville kune ses. (ved godt det ingen alter tavle er,"som min far ville sige det"). Men lidt perfektionist er man vel altid. Men tror du det ville kunne lade sig gøre med sand og varme? :-)

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Jeg har prøvet at bukke et 38 mm rustfri rør, med en godstykkelse på 1.25mm.
Ved at fylde det med sand, og så varmebukke, det blev ikke noget kønt syn.
Jeg havde først lukket røret, i den ene ende, og fyldt op med sand, som blev, stampet under vejs. til sidst bankede jeg et stykke rundstål, som passede stramt i røret, ned med en mukkert, og svejsede det fast.

Men nu er du jo nede på ø 25mm, og med 2 mm godstykkelse, så måske.

mvh jens


 


 

Jeg mener helt klart, ikke du kan bukke det uden en dorn inden i. Og der skal en god bukkemaskine til, hvis du vil have det pænt bukket.
Enten må du som foreslået bukke 2x90 grader eller købe færdige bøjninger og svejse og slibe efterfølgende. Det er den sidste måde jeg i sin tid som rustfast smed brugte, når jeg lavede gelændere.
Jeg har før fået noget bukket ved et firma, som installerede malkeudstyr, men min gamle hjerne kan ikke huske hvad de hed.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis