Skift af fronrude på Felicia

Hejsa

Har lige revnet en frontrude i vores 2. bil, en Skoda Felicia.
Jeg har lige skiftet på Vores Passat, hvor denne er limet i og ruden til denne bliver leveret med en stålkant med istøbt gummiliste/læbe på bagkanten, som så limes i.
Spørgsmålet lyder hvordan det nu er på en Felicia, da denne rude kommer som rå glas, uden liste mm.
Jeg er jo så i tvivl om den eksisterende rude som sidder i Skodaen, som har en gummiliste hele vejen rundt om vinduet, der ligesom ligger tæt til karrosseriet.
Ruden på Feliciaen er vel osse limet i, men hvad med denne liste, skal den genbruges eller skal man købe en ny ved siden af?
I så fald, hvordan afmonteres denne liste?
Kewin

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gamle rude afmonterer du lettest ved at anbringe en fod iført gummisko på forruden (indefra) og træde den ud.

Gummilisten genbruges, hvis den er ok.

Ellers må du købe en ny.

Her er et par gode vejledninger, der viser dels, hvordan du monterer den nye rude, og dels hvordan du bagefter skifter sprinklervæsken.
Den skal vel også skiftes:

http://www.youtube....9LOARud7HY

http://www.youtube.com/watch?v=FlwGo8PnJ0c
Det er vel lidt  et spørgsmål om det kan betale sig at gøre selv - med den risiko det indebærer.......

Jeg fik min i min KIA Cee'd skiftet her http://www.bilglas.dk/

De kom på min arbejdsplads og skiftede ruden - pris ialt kr. 2.635,- incl moms

Nu ved jeg selvfølgeligt ikke hvad den koster til en Felicia.....

Men risiko er væk - og garanti på udskiftningen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej
Hvis ruden er limet i ligesom på din Passat, skal den skæres ud med special værktøj (ligesom du gjorde på passaten) og den gamle liste kan IKKE genbruges - køb en ny !

Husk at både ruden (glasset ) og metalkanten hvor ruden limes på, skal "primes" med aktivator inden du limer ruden i - Husk også at passe på temperaturen ( afhængig af limtype )
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af polobjørn på 28 okt 2011 17:47
Hej
Hvis ruden er limet i ligesom på din Passat, skal den skæres ud med special værktøj (ligesom du gjorde på passaten) og den gamle liste kan IKKE genbruges - køb en ny !

Husk at både ruden (glasset ) og metalkanten hvor ruden limes på, skal "primes" med aktivator inden du limer ruden i - Husk også at passe på temperaturen ( afhængig af limtype )
Hilsen Polobjørn

Primært de ting du nævner er årsagen til at jeg fik det gjort " professionelt "

Tidligere gjorde jeg det også selv - men det var mindre krævende - bare ud med ruden og en ny i - med gummilister

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Netop frontrudens traktorligende vinkel og gummilisten er noget af det mest gammeldags på vores kære felicia's....Som gør at den ser ældre ud end den egentlig er.

Kan man sagtens gøre selv, men gummilisten har det med at den ikke er tæt bag efter (ved stenslag dækker forsikringen ikke listen selv om den er dårlig fortalte mit værksted mig).

Jeg stod med en sikringsbox fuld af vand efter føstes større regnvejr.
Data : 230.000 km. lidt rust og fra 1999, så den fik en stribe klar silicone rundt i kanten ind mod ruden og det samme ind mod karossen, så blev den tæt. Det er en brugsting, og hvordan den ser ud... Samme trick skulle gøre at bagklappen ikke rådner op hvis den får en siliconestribe.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Annonce
Jep fik den skiftet.
Man tager den gamle ud iført et par løbesko, trykker man den ud med benene indefra
Den nye rude monterer man så gummilisten på med noget siliconefedt, smører lidt ditto fedt på karosseri kanten og så lægger man en tørresnor af den glatte type ind i sporet på gummilisten, der hvor den skal ligge ind på den anden side af karossen.
Men en hjælper der lige trækker snoren ud imens man følger med at trykke den i udefra, går det som en leg. Total tid for skift ca 1 time inkl 2 pilsnere
Kewin

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

Ja, nemlig ja. Og så hold øje med VAND, for der hvor den bliver utæt er der hvor der sidder en sikringsbox, og den kan ikke lide vand. Min fik klar silicon hele vejen rundt. Gummilisten skal aldrig bruges igen. Den skal skiftes hvis operationen skal ske igen. Men jeg tror jeg er sidste ejer på den gamle gode bil.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis