ventilationsanlæg med varmegenvinding - hvad er bedst?

Jeg står for at skulle købe et ventilationsanlæg med varmegenvinding, og der er flere udbydere på nettet, der lover god effekt (op til 90% varmeudnyttelse!). Jeg bor i etplanshus med god plads på loftet.

Men hvad siger virkeligheden? Har nogle herinde erfaringer - dårlige som gode - med disse anlæg? Er der noget, man bare skal holde fingrene fra?

Mine kriterier:
- Det primære formål er at rense luften for fugt.
- Der må ikke være varmetab af betydning.
- Prisen skal helst ligge mellem 30-40000kr.
- Må ikke støje.
- Jeg er ikke interesseret i en varmepumpe.
- Skal - selvfølgelig - kunne installeres af en selv!

Tak for alle svar!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dantherm,Nilan,Genvex! vil jeg anbefale. Jeg har selv en Dantherm hcv3 funger uden probs. den er med fugtighedsmåler, hvilket gør at den selv kører op og ned i udskiftning af luften. Larmer ikke og er billig i drift.
det hele kostede mig ca. 26000 til hus på 100 m2 med indregulering og diverse tegninger.


Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg vil anbefale Dantherm Hch-5.
Mit kører perfekt i mit 1 plans hus. Det har den højeste virkningsgra og er bedst isoleret. Kører hastigheden efter luftfugtigheden og har by-pass når der skal køles.
Det er kvalitet

Steen
Slet ikke nogen der har "brændt" fingrene og fortrudt deres køb eller stoppet inden køb ?

God tråd, står også og overvejer noget lignende.

I am so full of it.....

Det er de bedste penge jeg har brugt på et hus nogensinde.
Folk bruger rask væk en masse penge på en bil. Men ikke mange vil "ofre" noget på indeklimaet!?
Det er en fantastisk fornemmelse med frisk luft i huset uden det trækker eller bliver koldt. Især i soveværelset. Er helt sikker på det godt for sundheden.
Nu kunne jeg ikke trives i et hus uden ventilationen. Så vil jeg føle mig indelukket.

Annonce
Jeg syntes at det er en rigtig god investering at montere sådan et anlæg. Jeg lufter aldrig ud om vinteren. Når der laves mad og bades tager den fugtigheden uden det larmer. Hvor har jeg dog hørt mange badeværelsesventilatorer og emhætter der har larmet frygteligt. Det problem slipper man for. Ingen våde vinduer om morgenen. Jeg vil klart anbefale at du vælger et fugtstyrret anlæg.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg vil anbefale at du får kontrolleret tætheden af dit hus, inden du monterer et ventilationsanlæg, for rent teoretisk kan det blive dyrer at have et ventilationsanlæg end ikke at have et. Hvis dit hus er for utæt og det er oftest muligt at tætne huset, med en god gang fugemasse hvis man ved hvor det skal gøres.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Er huset tæt nok når man ikke kan smække med hoveddøren ?



I am so full of it.....

Jano59, det må man jo som udgangspunkt gå ud fra med mindre det er fordi du har en fod i klemme . Det kan også betyde at du har ventilationsanlæg og du kører med overtryk i bygningen, hvilket jo så vil modvirke dit smæk med døren..
Men der er jo kun en måde at få det dokumenteret på, hvilket også er blevet indført for lavenergiklasse 2015 og lavenergi 2020, hvor alle bygninger i disse klasser skal tryktestes. Vi anbefaler selvfølgelig at alle bygninger bliver testet, men langt fra alle er opmærksomme på hvilke konsekvenser der er i forbindelse med et utæt hus. Da mange tror at isolering er tæt, eller den dyrer isollering er mere tæt end andet. Samtidig med mange tror at nye bygninger med sikkerhed overholder bygningsreglementet. og ikke ved det er ejers ansvar at have dokumentationen iorden.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Skrevet af Peter Vester på 31 okt 2011 15:50
Jano59, det må man jo som udgangspunkt gå ud fra med mindre det er fordi du har en fod i klemme . Det kan også betyde at du har ventilationsanlæg og du kører med overtryk i bygningen, hvilket jo så vil modvirke dit smæk med døren..
Men der er jo kun en måde at få det dokumenteret på, hvilket også er blevet indført for lavenergiklasse 2015 og lavenergi 2020, hvor alle bygninger i disse klasser skal tryktestes. Vi anbefaler selvfølgelig at alle bygninger bliver testet, men langt fra alle er opmærksomme på hvilke konsekvenser der er i forbindelse med et utæt hus. Da mange tror at isolering er tæt, eller den dyrer isollering er mere tæt end andet. Samtidig med mange tror at nye bygninger med sikkerhed overholder bygningsreglementet. og ikke ved det er ejers ansvar at have dokumentationen iorden.

JAA!! Han kan jo altid ringe til dig ikke!

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis