Rundsav brummer?

Har købt en "semi" gammel rundsav.

Når jeg sætter strøm til den brummer/snorrer den fra motoren.

Den kan sagtens save, men når klingen bliver standset, så kommer lyden.

Hvad skyldes dette?

På forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Burhali

Det er sikkert dine lejer der er slidte eller helt tørre, du skriver jo at maskinen er semi-gammel som jeg tolker som gammel og måske slidt.

Det kontrolleres ved at du ved at tager en lang skruetrækker eller et langt stykke liste og holder mod lejet og øret når maskinen roterer, så fungerer den/det som stetoskop & du kan sikkert/måske høre det knurrer noget.

Det kan være motorens/rundsavens lejer det er galt med.

Pas på løst hængende tøj/hår eller andet når du gør dette. (sikkerhed først)

En helt fin blank/glat roterende aksel kan være ret så farlig ved jeg.

Hvis den gør det skal du ha' smurt dine lejer eller i værste fald ha' det/dem skiftet.

Men hvis du skal smøre skal det gøres med måde, for meget kan også være skidt, så en lille smule ad gangen.

Håber du kan bruge dette til noget positivt.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er svært af forklare, men som om den prøver at få klingen til at dreje rundt, men uden held.

Bortset fra at klingen godt kan dreje rundt, håber du forstår...?
Jeg tror nærmere det er condensatoren der er stået af. hvis der en sådan monteret.
Er motoren 3 faset? ( 4 ledninger i stikket ) Hvis den er, så mangler der en fase, det kan være sikring der er gået, eller det er et gammelt kabel hvor den ene leder kan være knækket, eller der er brændt en vikling af.

Finn
Annonce
Det er bare et almindeligt stik der sidder på den, den er ikke en med jord eller kraft.

En dum tanke:
Kan det mon være fordi der engang er skiftet ledning på den og de ikke har sat den rigtige på...?

Hvad kan der i værstefald ske hvis jeg bare ignorerer problemet..?
Ja se det er jo ikke nemt at svare på. Men når der kun er et alm. 220 v stik på, så er jeg tilbøjelig til at tro at J. Haandstad har ret. Men prøv at lægge et par billeder ud, så er det nemmere at løse problemet.

Mvh Finn
Jeg kigger lige på det med billederne...:-)

Tak for hjælpen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis