Mørtel tågesnak

Hej med Jer

På min bakkemørtel står følgende:

Den tilsatte cementmængde må højst afvige med 5% i re­ceptmørtel KC 60/40/850 og KC 50/50/700 i forhold til den krævede mængde, når mørtlen anvendes som muremørtel. Det aktuelle vandindhold og våddensiteten af den kalktilpassede mør­tel skal være kendt, for at den korrekte cementmængde kan beregnes og udmåles. Der henvises til Weber-hånd­bo­gen og branchelitteratur vedrørende blanding.

Hvad fanden betyder det? :-)

Skal bruge det til at lave nye fuger i husets murværk (røde teglsten). Hvilken blanding skal jeg gå efter og hvordan får jeg den cremeagtige konsistens? Skal der blandes længe?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke med cementen, men normalt kan man da, blande i forskellige styrker, afhængdig af opgaven.
Det bedste er en tvangsblander, er det en fritfaldsblander, skal det køre i rigtig lang tid.

mvh jens

Det betyder at den vandmængde der er i blandingen skal være kendt, det inkludere den mængde vand der er bundet til bindemidel og tilslag. Dette vandindhold skal du fratrække den mængde vand som din blanding foreskriver for at opnå den korrekte sammensætning.

 Certificeret Statiker

Det bliver overkill at begynde at tænke i de baner. Bland det som du synes det skal være.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Til fugning plejer den murer, jeg kender, at blande mørtel og cement i forholdet 11 dele mørtel og 1 del cement. derefter vand så du får en konsistens, du kan bruge. Bland så du har til en times tid, så ikke cementen hærder af inden du får brugt det.

fase

Helt enig lav det blandingsforhold, der passer til opgaven, og tilsæt vand, til konsistensen passer.

Gadvide om man også skal kende luftfugtigheden, for at få blandet det korekt

mvh jens

Annonce
Skrevet af msms på 27 okt 2011 18:49
Det bliver overkill at begynde at tænke i de baner. Bland det som du synes det skal være.
Enig, men nu spurgte han hvad det betød!


 Certificeret Statiker

Ja teori er en ting, og praksis en anden.

Selvom teorien ofte, passer i praksis.

mvh jens

Har prøvet at blande det 11:1, men det får ikke den kagecremes agtige konsistens. Har jeg så blandet forkort tid? Skal lige sige at jeg kun bruger en mureske og en spand da jeg ikke har en tvangsblander. Har hørt at man skal kunne holde mureskeen på hovedet uden det falder af før man har ramt den rigtige konsistens.
Jeg synes ideen med færdigblandet mørtel til fugning er god, da der ikke bruges så meget til fugning og farven skulle gerne nogenlunde den samme, uanset hvor meget man blander ad gangen (mindre spild).
Du skal ikke blande mørtelen til creme, den skal være mere fast til fugning.
Køb et piskeris til boremaskine, brug meget lav hastighed.
Skyl murværket godt rent med en vandslange, vent til muren ikke er blank.
Hvis du bruger vådmørtel, så sørg for at have rimeligt præcise mål.
Brug kun mørtel fra den samme sæk/box, da farvet på sandet kan variere.
F.eks. 1 en 12 L. murerspand spand stampet til 1 cm under kanten og 1 L. cement (jeg har nogle gange brugt en mælkekarton, hvis jeg ikke havde andet).
Der skal meget lidt afvigelse til i blandingerne, for at man se forskel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis