Gulvvarme (vandbåren) knirker ved varmekald

I lighed med denne tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/155052
Er jeg desværre endt med et gulv der knirker.. 
Vi bor i 2-plans hus, bygget i 2006 af et mindre jysk byggefirma, jeg absolut IKKE vil anbefale andre at benytte.

Huset opvarems udelukende via gulvvarme, både på stuen og førstesal (ingen radiatorer).
Gasfyret er et Berretta 525KT Green-line.
Der er i bryggerst "fyrskabet" lavet 2 fordeler-kredse, en til stueetagen og en til førstesalen, det er alm "fordeler-kredse", ikke shunts, der shuntes direkte i fyret

I stueetagen ligger varmeslangerne nedstøbt i beton, ovenpå er et klaplag, og så er der pålagt enten fliser eller trægulve (35mm tyk) massive dinesen plankegulve.
Der er ingen problemer her, her en fin varme og ingen støj.

På førstesalen er der på Kerto-strøer ophængt varmefordelingsplader, ilagt varmeslange, dernæst gulvpap, og trægulve (de samme som i stuen) 
Her er 2 problemer: Ikke særligt varmt, men meget irriterende en knirkende lyd. Ikke fra gulvet der gir sig eller ved gang. Men når det blivere koldere, så kalder de trådløse termostater på varmen, det øgede varmtvandsflow får slangerne til at ligge og give sig på varmefordelingspladerne som en ål på en stegepande - sådan lyder det.
Klart hørbart, når der er stille, og undertiden sådan at vores børn vågner og tror at "der går nogen rundt"

Ikke godt - men VIGTIGT: Støjen var der ikke de første 2 år, den er dukket op!

Men formentlig skyldes den grunde som er beskrevet i den anden tråd, og som "VVS'eren" konkludere, så er den bedste løsning at pille guvlet op og få det bygget om.

Det vil blive et kæmpe arbejde, gulvene (100kvm) er skruet i strøerne, og proppet.
Vi har advokat på, men det skulle ikke undre mig at når vi er igennem den sag er byggefirmaet rabundus og med høje sagsomkostninger.  Dvs der er en risiko for at vi kommer til at udbedre det selv - hvis vi ikke kan leve med det.

Det jeg vil spørge jer om er om der er andre ting vi kan prøve af? En VVS mand jeg talte med synes der var en rigtig dårlig løsning at der shuntes direkte i fyret. Det gav for store temperaturforskelle, og fyret kunne ikke sætte tryk nok på. Han underbyggede det med at kunne mæke forskel på slangernes temperatur om de kørte til eller fra gulvet. Han foreslog at der bygges shunts, ca 15.000 pr stk
Det lyder lidt dyrt, men principielt hvis det kan løse det er det værd at overveje.

Måske er problemet koblet til fremløbstemperaturen,
Jeg synes jeg er nødt til at skrue lidt på knappen for at får varme nok, mindske støj - lige nu siger displayet, "33", hvilket jeg formoder er temperaturen på fremløbstemperaturen, og det er vel lidt for højt til gulvarme for trægulve (de fejler nu ikke noget og støjer ikke - plankerne altså).
Men drejer jeg temperaturknappen det mindste lille hak ned (1/10 millimeter), kan der næste morgen stå på "23". Det er jo for lidt, skod, ikke! 
Det fyr har jeg har haft service på 3-4 gange, der kommer en fra producenten, de skifter en dims her og der - og sender mig en regning på 3-4.000 hver gang  

Hvad siger I?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis problemet ikke har været der hele tiden, så er det meget usandsynligt at problemet ligger i gulvet..... efter min mening!

Jeg tror snarere du er samspilsramt!

Tjek din fremløbstemperatur igen, den er for lav og dermed har du alt for stor temperaturforskel over kredsene. Temperaturforskel giver knirkelyde og jo koldere det bliver desto større problem.
Et 35 mm gulv er rigtigt fedt, men det isolerer kraftigt og 40 °C i fremløbet kan du godt sende ud og du skal ikke have større forskel end 3-5 °C på frem/retur.
Du skal se det sådan her; når du sænker fremløbstemperaturen skal du have mere vand igennem ved samme varmebehov. Får du ikke det falder din returtemperatur yderligere!

Det der måske forstærker problemet yderligere kan være efterløbet på din gaskedel. Når den prioriterer varmt vand 'svinger' den 3-vejsventilen over, hæver temperatur og effekt til så meget som muligt for at producere det varme vand hurtigst muligt, mens varmeanlægget står stand by.
Hvis den svinger 3-vejsventilen for hurtigt tilbage igen inden vandet i den kreds er kølet ned, får du vand med 60-70 °C ud i gulvvarmen og deraf typisk knirkelyde.
Løsningen er at forlænge det såkaldte efterløb og med så nyt et hus som dit, vil det ikke være et problem, at der ikke laves varme f.eks. i 10 -15 minutter uanset varmekald. Det vil slet ikke være et problem om natten.

Håber det giver dig lidt at arbejde med...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis