Brændeovn knalder - HJÆLP!!! (dusør udloves)

I 2006 fik vi installeret en Vardeovn af mærket "Linux 2". Siden er såvel den som skorstenen, af mærket "Vento" blevet udskiftet, fordi der efter ca. to timers nedkøling kommer et enormt "knald" som skræmmer livet af såvel husdyr som husejere.

Jeg har stortset haft alle tænkbare eksperter på sagen: Byens Pejse (Sønderborg), Vardeovne, Vento skorstene, Dansk Bygningstjek og en række forskellige håndværker og alle har meldt pas.

MEN DET KAN BARE IKKE PASSE! - Noget må være årsag til dette "knald" og da jeg er løbet tør for teorier så håber jeg at nogen her måske har nogle nye indspark.

Jeg udlover seks flasker god rødvin til den der kommer med det afgørende input!!!

Er det:

- Taget/spær eller væggen der rykker sig pga. af varmen

- Er det brændeovnen/skortstenen selvom vi har fået en ny og hvorfor sker det så kun i vores hus!

- Noget helt andet...

... og hvad gør jeg herfra...

Se "knaldet" her: http://www.youtube.com/watch?v=fxhPFIT1q_gv

Se billeder af hus m.m. her: http://www.soendertoft.dk   

På forhånd tak...
 


 


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
uden nogen særlig viden på området, så vil jeg tro det er den indvendige den af skorstenen(røgrør eller hvad det nu hedder indvendigt), nu kan man ikke se på billedet om den går gennem muren eller loftet, men den sidder muligvis lidt i spænd, når den bliver varmet og udvider sig kan den arbejde lidt, og sætter sig måske på en kant når den er godt varm, den så så bliver kølet af hænger den fast i kanten, og når den endelig er kold nok slipper den.

Det er kun et gæt, måske nogen billeder af skorstenen fra flere vinkler kan give nogen bedre bud.

mine brændeovn kan også give nogen lyde fra sig når den er godt varm, dog ikke så højt som din lyd
Vores Aduro 1 ovn "snakker" også - både under opvarmning og under nedkøling.
Særligt under nedkøling kan der forekomme ganske høje metalliske "klank"-lyde som dem, du her beskriver / har optaget.

Jeg er ret overbevist om at lydene kommer fra selve ovnen og ikke fra vores røgrør. og jeg vil tro, det skyldes, at pladejernet nedkøles og derfor trækker sig sammen.

Jeg kunne forestille mig, støbejernsovne er mere lydløse.

Skål!

VH
Hej,
Har også en ganske udemærket pladejernsovn af mærket Hvam, (ABC) som siger lyde, når den køler ned.

I den vi har sidder der noget, patenteret ganske vist, trækregulering med en bimetalsfjeder inde i 'ryggen' på den. Den fjeder med aksel har jeg skiftet fordi der lå sod/snavs i foringen, som gjorde at fjederen skulle trække sig en del sammen før den drejede spjældet, som så skete med et smæld.

Den siger stadig lyde, men ikke så voldsomt...
bare lige en tanke, måske du kunne få pejsecentret til at montere en ovn af andet fabrikat, bare for at se om den evt. også gør det. en støbejernsovn kunne spændende at prøve. om ikke andet, kan brændeovnen udelukkes som kilden til støjen
Kanon overskrift... jeg troede den var lidt fræk ;-)..
Men min knalder også (ovnen).. men er nu ret sikker på det er mit træloft der gir sig lidt, syntes dog det lyder til dit "knald" er lidt mere volsomt.. men tror nu ikke det er noget at gøre ved det. Er der forskel på "knaldet" alt efter hvor hårdt du fyrer ?
Mvh Jan
Behøver ikke rødvinen ;-)
Annonce
Hov.. Har sku da også et andet bud.. hvis dit beslag på skorstenen og spær sidder for "stramt" kan det da selvf. også lave knald... prøv at gå op på loftet og løsne det på skorstenen, og fyr op i damen, og se hvad der sker..Mvh Jan
For mig lyder det som om det er selve ovnen, der giver dette knald.
Kunne godt forestille mig, at det er en svejsning der er gået, men det er jo ikke ment at have hovedet inde i kammeret for at se.

Med venlig hilsen
ktm

 

knaldet kommer jo nok fordi der kommer en spænding i fm opvarmningen som bliver hængende ved afkølingen indtil den på et tidspunkt bliver udløst.

Prøv af skubbe lidt til ovnen (hvis ikke den er skuet op på væggen) bare en halv cm i en retning og se om det hjælper. Hvis ikke så prøv i den modsatte retning. Det hjalp på en Morsø 6140
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis