Problemer med at holde på vandet !!

I forbindelse med anlæggelse af ny terrasse, har jeg købt en flot granit vandsten, som fungerer som et lukket system, dvs med kar, pumpe osv

 

Jeg har gravet karet ned så kanten er plan med granitstens belægningen rundt om, forseglet bundproppen meget forsvarligt med silikone m.m. og efterfølgende hældt 7 liter demineraliserende vand i, for at undgå kalk (regnvandstønden var desværre tom)

Nu har den så kørt i knap 30 timer og nu er trykket så lavt, at vandet ikke render særlig meget ned af siden.
Karet er lidt under halvfuldt i forhold til da jeg fyldte det…. og som man også kan se på billedet, så er granitskærver, fliser osv rundt om permanent ret vådt, så en del af vandet må sprøjte/blæse udenfor systemet ?!

Jeg er helt indeforstået med at skulle efterfylder engang i mellem og regnen vil også til tider gøre sit til at holde niveauet oppe… men én gang dagligt ?!

Jeg er bange for at pumpen kører tør for vand og har derfor p.t slukket pumpen. Hvad er jeres erfaringer med lignende granit vandssten ?!

Hvor tit efterfylder dem af jer, der har sådanne sten ??
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har ikke erfaring med sådan en indretning, men jeg ved at der sker en meget stor fordampning når vandet løber ud over granit stenene, og står solen på blot nogle timer om dagen stiger fordamningen ret voldsomt. Hvis din pumpe kører på 12 v. kan du købe en sådan afbryder du kan montere nede i karet, så vil pumpen stoppe når der er for lidt vand i karet.
Hvor stort er karret?

Hvordan er stenene placeret ovenpå karret?

Hvis der ligger fiberdug under skærverne vil vandet sive ud over kanten af karret, der findes noget plastnet der er meget bedre.

Pumpetrykket må ikke være så højt at vandet sprøjter.

Pumpen bliver ødelagt hvis den kører tør.
Skrevet af Hr. Matthiesen på 26 okt 2011 10:22
Hej Håndværker, pumpen kører på 220V, så dit forslag virker desværre ikke.

Jeg hører stadig meget gerne fra andre der har tilsvarende vandsten med jeres erfaringer...

Så må du jo have sådan en flyder som der er i et toilet der uatomatisk fylder vand i fra regnvands tønden
Hej
Pænt arbejde med terrassen, skærver? kan de ikke slemme pumpen til, så den skal renses?
Som Håndværkeren skriver: der kan være ret stor fordampning på, sådan en pumpe skal vel kun køre når man er hjemme og kan nyde synet med lyden af den? el.?
(den bruger også noget strøm v. kontinuerligt drift).
Mulig løsning: tidsindstilling m. timer eller manuelt tænd sluk., større vand beholder under evt. murerbalje, rensning af filter/pumpe og opmærksom på, der kan være meget snus/støv i skærver…
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis