Bindingsværk

Jeg skal udskifte ca 50 cm i bunden af to bindingsværksstolper, og har ud fra et gammelt billede af huset konstateret at der har stået en stolpe imellem de to jeg skal udskifte (den røde). Den stolpe vil jeg sætte ind igen, men om jeg skal sætte en skråstolpe ind? (Skråstolpen er ikke på det gamle billede.)

Bundremmen er fjernet for mange år siden, så murstenene går helt til jorden. Jeg vil støbe en lille sokkel fra syldstenene og op til 10cm over terræn.
Sand,sten, cement i forholdet 5/3/1

Genbruger murstenene, og har fået fat i nogle ekstra. 
Jeg regner med at mure med KKH 35/65/500 0-4mm hydraulisk kalkmørtel. Samme type vil jeg pudse med.

Nogen forslag/kommentarer? Og skal jeg bare undlade den gule skråstolpe?

Husets hjørne er ved personen...

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blandingsforholdet for betonen er 3 sten, 2 sand og 1 cement.

Nu skal du jo huske på at bindingsværk ikke er kunsthåndværk, ejheller kunst, men måske håndværk.

Det står dig frit for om du vil indsætte de stolper. Men hvis du vælger at indsætte skråstolpen, den gule, så skal den forløbe fra toprem til bundrem.
Der er sådanset ikke noget rigtigt eller forkert når det gælder udformningen af bindingsværk. Men måske noget mere eller mindre almindeligt. Bindingsværkshusene var for det meste simple huse for almuen og ikke designet af arkitekter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis