Hjælp til valg af fastbrændselsfyr

Hej.

Jeg overvejer at købe mig et nyt fastbrændselsfyr. Det skal være et ganske normalt fyr og ikke noget fancy Gasogen-underforbrændings-vakuum-overtryks-halløj, men derimod det man normalt forbinder med et fastbrændselsfyr, hvor man tænder op lige som i en brændeovn og hvor man kan smide en kæmpe klods i og så er der stadig gløder næste morgen.

Det skal være billigt og yde omkring 18-20kw.

Kom med nogle forslag/links ???

Tak
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke købe fastbrændselsfyr som er godkendt til træ uden der er tale om underforbrænding, da de ikke opfylder de krav der stilles i brændeovnsbekentgørelsen. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=105319#Kap2.

Som det også står i ovenstående må du heller ikke opstille en brugt kedel der ikke opfylder ovenstående.

Nu skriver du ikke hvad du gerne vil fyre med men tog det med "klods" som træ.

Hilsen

Jesper

 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tak for svaret.

Vil det sige at dette fyr ikke er lovligt?

http://www.comfortworld.dk/siteCWO/details.asp?x=&detail=3578&shopmenu=.1.1,3788&cat=3788.0

Så vidt jeg kan se er det et ganske normalt fastbrændselsfyr uden nogle af de hypermoderne og til tider fuldstændigt ubrugelige funktioner :-)

Ja, det er træ jeg fyrrer med.
Hej igen

Nu vil jeg ikke hænges op på det men hos en anden forhandler står der at den kun må bruges til halm og kun opstilles i landzone.

http://www.ef-handel.dk/Vi-tilbyder/Kedler/Staalpladekedler/

Kedlen står som nr 2 på listen, den der står som nr. 3 på listen fra alcon er jeg heller ikke sikker på må bruges til træ alene.

På miljøstyrelsens hjemmeside ligger der normalt en liste med godkente anlæg men den er ikke opdateret.

http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Luft/Luftforurening_fra_braendeovne/proevningsattester_og_positivlister/proevningsattester.htm

Jesper

 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

slettes dobbelt post


 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Så er jeg heldig med at mit hus lige akkurat ligger indenfor landzonegrænsen :-)

Det er sjovt at de skriver at det kun må bruges til halm, når der foran fyret på billedet ligger fire store stykker træ...

Men lad os nu sige at det kun må bruges til halm - der sker vel ikke noget ved at fylde træ i alligevel? Altså hvis fyret kan holde til halm, kan det vel også holde til træ?

Findes der lignende fyr/kedler til en lavere pris?
Annonce

Det kan godt holde til det, men du skal huske at du skal instalere det efter reglerne i Btv22 som omhandler halmfyr hvilket ikke bare lige er at smide det ind i baggangen

kender ikke til andre end pasat der har den slags fyr og billigt er det jo ikke 

at der ligger træ foran og ved kedlen er fordi den gerne må sælges og opstilles andre steder end i danmark til fyring med træ. Reglen om prøvningsatest er en dansk regl.
  
jesper


 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hehe nej, det skal installeres ude i fyrrummet.

Jeg faldt lige over det her, hvilket jeg synes ser meget fornuftigt ud - OG billigt...

http://www.vvs-eksperten.dk/index/stobejernskedel-2133
- Det må vel installeres under de samme forhold som mit nuværende 18kw ATMOS gasogen?
Pasaten må ikke instaleres efter samme regler som Atmos, da atmos er en trækedel skal den indstaleres efter BTV32 og ikke BTV22 som gælder halmfyr.

den fra vvs-eksperten er som de selv skriver god til jeg citere direkte fra det de skriver på hjemmesiden : Hercules støbejernskedel, model U 24 er den perfekte fastbrændselskedel til fyring med næsten alle former for fossilt brændsel (f.eks. kul og energikoks), Den er IKKE godkendt til fyring med træ i DKmen vil du køre fra det nordjyske til tyskland og hente energikoks er det en meget fin kedel.

Hvad er der galt med dit Atmos fyr siden du vil skifte det ud ? Har du en arkumoleringstank ?


 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Passat er ikke en kedel, men derimod navnet på producenten bag Atmos - Passat Energi A/S.

Altså fyret fungerer rigtig godt og det varmer min 800 liters akkumuleringstank op til 60-70 grader på omkring en times tid, problemet er bare at det er for tidskrævende. Hvis brændet ikke ligger helt rigtigt inde i brandkammeret, yder det ingenting overhovedet. Brændet skal helst dække hullet hvor gasserne bliver suget ned i for at det kan varme vandet, dvs. at man helst skal ud og tjekke det en gang i timen, hvis man vil være sikker på at holde varmen.

En anden ting er, at man ikke kan tænde op og tage i byen - man skal liiiige vente en halv times tid på at fyret er varmt nok til at man kan skrue den knap op som gør at fyret slukker automatisk når det brænder ud.

Og for det tredje så brænder det ud efter maks. 3-4 timer, hvilket betyder at allerede derefter begynder akkumuleringstankens temperatur at falde, hvor man med et almindelig fastbrændselsfyr, vil kunne holde det i gang i langt længere tid, da det brænder stille og roligt som en brændeovn og ikke suger brændet igennem fyret, som fx Atmos. Jeg vil vove den påstand at man kan få et almindeligt fastbrændselsfyr til at brænde natten over, så der stadig er gløder når man står op, og blot skal smide et par pinde i før det er i gang igen. Og det samme mens man er på arbejde.

Men går man hjemme og gider at passe og pleje og holde øje med sit fyr konstant, jamen så er et fyr med underforbrænding og alt det der fis et virkelig godt fyr. Jeg gider bare ikke spilde mit liv på at holde øje med det lort hele tiden :-)

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis