Hjælp til valg af fastbrændselsfyr

Hej.

Jeg overvejer at købe mig et nyt fastbrændselsfyr. Det skal være et ganske normalt fyr og ikke noget fancy Gasogen-underforbrændings-vakuum-overtryks-halløj, men derimod det man normalt forbinder med et fastbrændselsfyr, hvor man tænder op lige som i en brændeovn og hvor man kan smide en kæmpe klods i og så er der stadig gløder næste morgen.

Det skal være billigt og yde omkring 18-20kw.

Kom med nogle forslag/links ???

Tak
Hej. Jeg overvejer at købe mig et nyt... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Med pasaten mener jeg det gule "halm"fyr du linkede til først ved godt at Pasat er producent af kedler og impotør i tilfældet Atmos.

Når du vil undskyld mig udtrykket "fisfye"(lade det stå at ulme for at fyre over) i din kedel slipper det en uforbrændte gasses ud og partikler som er meget farlige"se anden tråd herinde om afgift på brændeovne" ud i din skorsten som også sætter sig som sodaflejringer og øger risikoen for skorstensbrand. dette er grunden til at kan i dag kun godkender gasogen kedler til afbrændingen af træ,

jeg kan ikke sige hvad grunden til dine problemer med at få din atmos kedel til at brænde ordenligt er, men har mange kunder som er meget glade for deres både Atmos og andre gasogen kedler.

Jeg vil endnidere våge den påstand at du vil bruge væsentligt mere brænde i en gennemforbrændingskedel end i en gasogen underforbrænding.

 PS staver som en ko på glatis kan ikke gøre for det og komma og puntum må du lige selv sætte de ligger her ...........  ,,,,,,,,,,,,,,,,,

Ja men det kan man jo også med sit Atmos. Der kan man slå sugeren fra når man har opnået den ønskede temperatur, hvor træet i kedlen så ligger og ulmer og vedligeholder temperaturen - men det må da udvikle de samme gasser?

Jamen jeg synes som sagt også at det er et udmærket fyr, der giver hurtig varme - hvis bare man gider bruge tiden på det...

En anden ting der er træls, er at hvis man skal på ferie om vinteren, så kan man ikke bare lige få nogen til at køre forbi og fyrre uden at de skal have et mindre kursus i at bruge fyret først, og hvor de så samtidig skal holde lidt øje med det. Så er det andet noget mere medgørligt.

Jeg vil sige at gasogen er perfekt som supplement til fx olie eller piller, men hvis det er den eneste varmekilde man har, vil jeg personligt foretrække en almindelig støbejernskedel, som den jeg sidst sendte et link til.

Jeg har overvejet:

http://www.vestfynsvarmecenter.dk/i...gic-kedelv

idet man så kan fyre med træ, når man har tid, lyst og brænde - og fyret ellers passer sig selv og automtisk slår over på træpiller. Desværre anvender forhandleren en elendig google oversættelse, hvilket hidtil har fået mig til at holde mig lidt tilbage - idet jeg tænker at fyret ikke kan være meget bedre.

Men nogen som har nogen erfaringer med fyret? Kan man evt. selv importere det til en mere rimelig pris fra Polen/Tyskerland?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis