Bruge alm. afbryder som gennemgangsafbryder

Jeg har en lampe, der er tilsluttet en stikkontakt på væggen.

På lampeledningen sidder monteret en lille gennemgangsbryder, som man typisk finder på lamper.

Jeg kunne godt tænke mig at skifte denne gennemgangsafbryder ud med en Fuga 1-polet afbryder, som jeg ville montere i et underlag, jeg skruer op på væggen. Dermed får jeg en mere synlig, og fastmonteret, gennemgangsafbryder.

Vil der være noget problem i at gøre dette?

Hvad med monteringen - det er vel bare at samle de to brune ledere i faseklemmen og de to blå ledere i nulklemmen? Der er vel ikke rigtig andre måder, det kan samles på?

Mvh Lars

Jeg har en lampe, der er tilsluttet en stikkontakt... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Dan H på 09 apr 2014 11:59

Der er ingen tvivl om, at en kroneafbryder er den ideelle løsning, men jeg har ikke lyst til et større rille- og efterfølgende retableringsarbejde for at få en mellemledning mere (der er indmurede kabler, så ingen rør).


Ja, når installationen er lavet med indmurede kabler, kan jeg godt se dit problem. Har du undersøgt, om der skulle være en ledig ledning i kablet?

Til lrp

Da det ikke er en del af den faste installation (lampen kan let nedtages og er tilsluttet til en stikkontakt med alm. stikprop), og dermed også vil blive nedtaget i forbindelse med evt. flytning, mener jeg selv at det er en forsvarlig løsning til mit behov. Men jeg er godt klar over, at der nok vil være delte meninger om det.

Der er delte meninger idet din aflastning med clips ikke er en del af afbryderen og dermed ikke efter reglerne




fase
Tak for fint input, men er der ikke nogen, der har stærkstrømsreglementet i rygmarven, som kan komme med et konkret "ja" eller "nej" på spørgsmålet om, om konstruktionen er lovlig?

Måske det hele ender med at jeg finder et passende sted på lampen, hvor jeg kan sætte en kipafbryder.

Hilsen
Dan

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Dan H på 10 apr 2014 07:53

Tak for fint input, men er der ikke nogen, der har stærkstrømsreglementet i rygmarven, som kan komme med et konkret "ja" eller "nej" på spørgsmålet om, om konstruktionen er lovlig?



Måske det hele ender med at jeg finder et passende sted på lampen, hvor jeg kan sætte en kipafbryder.



Hilsen

Dan


Konstruktionen med at sammenblande materiel til fast installation med materiel, der bruges til tilledninger, er ikke reglementeret fordi godkendelsen til og brugen af materiellet kun gælder til fast installation. Så enden på det hele bliver nok, at du bliver nødt til at montere en kipafbryder i din lampe.


fase
Tak - det anede mig, at selvom konstruktionen kunne laves fuldt forsvarligt, er den ikke tilladt af formelle grunde. Så selvom jeg sagtens ville kunne leve lykkeligt sammen med den, lader jeg være. Huset skal jo sælges engang, og så er der jo ikke nogen grund til at få en K3'er (eller det, det nu hedder til den tid). I virkeligheden bliver kip-løsningen også nok elegantere, når det kommer til stykket

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce
Det er nu ikke helt korrekt, det med ulovlig sammenblanding:
Hvis man køber en Fuga drejelysdæmper, kan denne både installeres i en dåse på væggen og monteres direkte på en lampeledning med dertil hørende dåse og ramme.

 

Den lysdæmper, du omtaler, MEK-D 300CR, er forsynet med et specielt underlag med aflastning, som gør, at den må bruges på blød ledning.


fase
Korrekt, men tager man den ud af underlagt, monteres den let i en indmuringsdåse. Så drejelysdæmperen har dobb funktion. Den kan bruges som genngangsafbryder, men der ikke sikkert lyskilden ( pæren ) kan lide det. Nogen lavenergipærer er ikke egnet til dæmpning


 

Skrevet af uldal på 13 apr 2014 06:28

Korrekt, men tager man den ud af underlagt, monteres den let i en indmuringsdåse. Så drejelysdæmperen har dobb funktion. Den kan bruges som genngangsafbryder, men der ikke sikkert lyskilden ( pæren ) kan lide det. Nogen lavenergipærer er ikke egnet til dæmpning



Uldal, du har fuldstændig ret, men forskellen ligger i aflastningen eller mangel på samme.




fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis