Bruge alm. afbryder som gennemgangsafbryder

Jeg har en lampe, der er tilsluttet en stikkontakt på væggen.

På lampeledningen sidder monteret en lille gennemgangsbryder, som man typisk finder på lamper.

Jeg kunne godt tænke mig at skifte denne gennemgangsafbryder ud med en Fuga 1-polet afbryder, som jeg ville montere i et underlag, jeg skruer op på væggen. Dermed får jeg en mere synlig, og fastmonteret, gennemgangsafbryder.

Vil der være noget problem i at gøre dette?

Hvad med monteringen - det er vel bare at samle de to brune ledere i faseklemmen og de to blå ledere i nulklemmen? Der er vel ikke rigtig andre måder, det kan samles på?

Mvh Lars

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af lrp på 25 okt 2011 09:48
Jeg har en lampe, der er tilsluttet en stikkontakt på væggen.

På lampeledningen sidder monteret en lille gennemgangsbryder, som man typisk finder på lamper.

Jeg kunne godt tænke mig at skifte denne gennemgangsafbryder ud med en Fuga 1-polet afbryder, som jeg ville montere i et underlag, jeg skruer op på væggen. Dermed får jeg en mere synlig, og fastmonteret, gennemgangsafbryder.

Vil der være noget problem i at gøre dette?

Hvad med monteringen - det er vel bare at samle de to brune ledere i faseklemmen og de to blå ledere i nulklemmen? Der er vel ikke rigtig andre måder, det kan samles på?

Mvh Lars


Hvorfor slukker du ikke bare på stikkontakten, hvis den er forsynet med afbryder. Dit forslag med at skrue en Fuga afbryder fast på væggen og bruge den som gennemgangsafbryder er en sammenblanding af materiel til fast montage og ledning som tiledning. Monteringen lyder ikke rigtig, men bør være en brun i faseklemmen og den anden brune i klemmen til mellemledning. Såfremt der er en sløjfeklemme, monteres de blå ledninger i denne.

fase
Hvis du samler den som du beskriver vil du lave en direkte kortslutning hvergang du prøver at tænde lyset. Brun fra stikkont til faseklemme, brun til lampe i afgangsklemme. De to blå samles i muffe uden om afbryder.

Metoden vil virke men kan ikke betragts som lovlig udført!

Måske du bør overveje at lave et LK wireless system istedet, så undgår du også grimme ledninger!

 Certificeret Statiker

Tak for begge svar.

Den nuværende gennemgangsafbryder er placeret et sted på ledningen, hvor jeg skal række næsten helt ned til gulvet for at komme til at tænde for lampen, og er faktisk lidt svær at finde. Den stikkontakt, som lampen er tilsluttet, er skjult bag en sofa.

Det er vel ikke noget ulovligt i sig selv i at bruge en gennemgangsafbryder - ellers blev lamper vel ikke solgt med disse påmonteret. Og det er vel heller ikke noget ulovligt i at montere lampeledningen (og dermed også gennemgangsafbryderen) på væggen?

Så det ulovlige består altså i, at jeg benytter materiel til fast montage som gennemgangsafbryder? Men hvis jeg f.eks. købte en billig gennemgangsafbryder til en 10'er i et supermarked, og påmonterede denne, så ville der ikke være noget problem? Her ville jeg jo argumentere for, at Fuga afbryderen er af væsentligt højere kvalitet, og dermed en mere holdbar løsning.

Jeg kan dog godt se, at muligheden for fejlmontage er væsentligt større ved at vælge Fuga afbryderen - mit gæt viste sig jo, at være helt hen i vejret - men det var jo så også derfor, at jeg spurgte i dette forum først.

LK Wireless kunne bestemt også være anvendeligt i min situation - men prisen er jo så også en helt anden...

Mvh Lars
Skrevet af lrp på 25 okt 2011 13:40
Tak for begge svar.

Den nuværende gennemgangsafbryder er placeret et sted på ledningen, hvor jeg skal række næsten helt ned til gulvet for at komme til at tænde for lampen, og er faktisk lidt svær at finde. Den stikkontakt, som lampen er tilsluttet, er skjult bag en sofa.

Det er vel ikke noget ulovligt i sig selv i at bruge en gennemgangsafbryder - ellers blev lamper vel ikke solgt med disse påmonteret. Og det er vel heller ikke noget ulovligt i at montere lampeledningen (og dermed også gennemgangsafbryderen) på væggen?

Så det ulovlige består altså i, at jeg benytter materiel til fast montage som gennemgangsafbryder? Men hvis jeg f.eks. købte en billig gennemgangsafbryder til en 10'er i et supermarked, og påmonterede denne, så ville der ikke være noget problem? Her ville jeg jo argumentere for, at Fuga afbryderen er af væsentligt højere kvalitet, og dermed en mere holdbar løsning.

Jeg kan dog godt se, at muligheden for fejlmontage er væsentligt større ved at vælge Fuga afbryderen - mit gæt viste sig jo, at være helt hen i vejret - men det var jo så også derfor, at jeg spurgte i dette forum først.

LK Wireless kunne bestemt også være anvendeligt i min situation - men prisen er jo så også en helt anden...

Mvh Lars
Køb du bare en løs gennemgangsafbryder og monter den på ledningen. Dette uanset kvaliteten. Fugaen er konstrueret til en strøm på ca. 10A. Gennemgangangsafbryderen er konstrueret til 2A.


fase
Du kan jo også få en elektriker til at montere en stikkontakt med afbryder, i den højde du gerne vil have den i. Og så sætte stikket fra lampen heri. Så kan du også lettere flytte lampen når der skal støvsuges, holdes fest, eller andet.

Men det billigste vil nok være at skifte ledningen på lampen og sætte gennemgangsafbryderen op på væggen.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Det har intet med kvalitet at gøre. En gennemgangsafbryder til en 10'er er stadig aflastet, det er Fuga underlag med afbryder ikke. Deraf forskellen på fast og løs installation.

 

Jeg har lidt samme problematik: 2 lampesteder der går på samme afbryder, hvor den ene lampe kun skal tænde ved særlig festlige lejligheder. Den regulære løsning er jo en gennemgangsafbryder, men det er ikke pænt! Det vil en Fuga afbryder i en indmuringsdåse derimod være. Lampen er fastmonteret i væggen, så der er ikke nogen aflastningsproblematik. Der er jo ingen tvivl om, at det virker, men det er jo en sammenblanding af fast og løst materiel, så løsningen er ikke regulær, og spørgsmålet er derfor: er det decideret ulovligt?

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Dan H på 09 apr 2014 11:14

Jeg har lidt samme problematik: 2 lampesteder der går på samme afbryder, hvor den ene lampe kun skal tænde ved særlig festlige lejligheder. Den regulære løsning er jo en gennemgangsafbryder, men det er ikke pænt! Det vil en Fuga afbryder i en indmuringsdåse derimod være. Lampen er fastmonteret i væggen, så der er ikke nogen aflastningsproblematik. Der er jo ingen tvivl om, at det virker, men det er jo en sammenblanding af fast og løst materiel, så løsningen er ikke regulær, og spørgsmålet er derfor: er det decideret ulovligt?


Løsningen på dit problem må være at få udskiftet din enpolede afbryder med en kroneafbryder og få trukket en mellemledning mere. Så kan du tænde og slukke lamperne hver for sig, og samtidig får du en (i mine øjne) pænere løsning frem for en løsning med to afbrydere. 


fase
Nu, hvor denne tråd alligevel er taget op igen, kan jeg jo passende lige følge op på, hvad jeg endte med at gøre.
Fuga afbryderen er monteret i et underlag på væggen mellem lampen og stikproppen. Ledningen er hele vejen aflastet med rigeligt med kabelclips (cirka for hver 15 cm) - også et par stykker under afbryderen - så der er ikke nogen, der kan komme til at hive i den ved et uheld.
Da det ikke er en del af den faste installation (lampen kan let nedtages og er tilsluttet til en stikkontakt med alm. stikprop), og dermed også vil blive nedtaget i forbindelse med evt. flytning, mener jeg selv at det er en forsvarlig løsning til mit behov. Men jeg er godt klar over, at der nok vil være delte meninger om det.

Der er ingen tvivl om, at en kroneafbryder er den ideelle løsning, men jeg har ikke lyst til et større rille- og efterfølgende retableringsarbejde for at få en mellemledning mere (der er indmurede kabler, så ingen rør).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis