skal isolere gulv

Jeg er selv ved at bygge mit hus. Jeg har ikke nogen erfaring med dette ifra før, men det går nu meget fint. Men nu er jeg så kommet til gulvet. Planen er at isolere med 30cm lecanødder og 20cm rockwool. Men det bliver dyrt i lecanødder når jeg skal bruge 10m3. Nogle forslag til anden isolering eller hvor kan man købe de mængder billigt? Det er et træhus.

Daaberg

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dyrt i forhold til hvad?

Såvidt jeg ved er flamingo billigere end Rockwool.

Og Leca i den mængde købes og leveres indblæst på pladsen med special lastvogn.
Ved ikke hvad det koster, spørg din tømmerhandel.

Standardopbygningen af terrændæk i 2011 er 30 cm flamingo på sand, singels eller coated Leca.


Du er nødt til at forholde dig til hvad du har fået byggetilladelse ud fra, og i dette indgår den energibehovsberegning som er foretaget inden du har fået dit projekt godkendt,da det ellers går galt, når du skal have udført den afsluttende energimærkning.

Altså skal din isolering opfylde minimum samme krav som den projekterede.

Det er forøvrigt et meget lille hus du er i gang med, hvis du kun skal bruge 10 m3 leca med en 30 cm lagtykkelse???

Husk at lecanøddene skal være coatede!
Jeg bor i Thylejren og her må jeg bygge som jeg vil såfremt jeg overholder nogle få regler. Det drejer sig om ant m2 og højde på bygning.
Vil gerne gøre det rigtigt. Men det er ok at "snyde" hvis det kan lade sig gøre. Har hørt om alt ifra tomme flasker til dåser osv. Men synes nu at Lecanødder virker smartest. Da de virker imod fugt ifra jorden og som radonspær. Og sist men ikke mindst rotter.
Flamingo vs rockwool. Måske er det billigere, men er det lige godt? Og hvorfor bruger man det ikke i væggene så.

Daaberg

Leca virker ikke som radonspærre, undtagen hvis du ventilerer radonen væk fra den.

Leca virker derimod som et kapillarbrydende lag, hvor fugten ikke trænger op igennem, og nedsætter isoleringsværdien på flamingoen eller Rockwoolen.

Flamingo og Rockwool isolerer ca lige godt.

Flamingo har nogle problemer med at blive endelig godkendt som vægisolering p.g.a. nogle brandkrav.

Leca virker ikke som radonspærre, undtagen hvis du ventilerer radonen væk fra den.

Leca virker derimod som et kapillarbrydende lag, hvor fugten ikke trænger op igennem, og nedsætter isoleringsværdien på flamingoen eller Rockwoolen.

Flamingo og Rockwool isolerer ca lige godt.

Flamingo har nogle problemer med at blive endelig godkendt som vægisolering p.g.a. nogle brandkrav.

Annonce
Leca virker ikke som radonspærre, undtagen hvis du ventilerer radonen væk fra den.

Leca virker derimod som et kapillarbrydende lag, hvor fugten ikke trænger op igennem, og nedsætter isoleringsværdien på flamingoen eller Rockwoolen.

Flamingo og Rockwool isolerer ca lige godt.

Flamingo har nogle problemer med at blive endelig godkendt som vægisolering p.g.a. nogle brandkrav.

Leca virker ikke som radonspærre, undtagen hvis du ventilerer radonen væk fra den.

Leca virker derimod som et kapillarbrydende lag, hvor fugten ikke trænger op igennem, og nedsætter isoleringsværdien på flamingoen eller Rockwoolen.

Flamingo og Rockwool isolerer ca lige godt.

Flamingo har nogle problemer med at blive endelig godkendt som vægisolering p.g.a. nogle brandkrav.

hvad med at bare fylde det op med sand. Kan man så stoppe fugten? Evt med dampspær eller lign.? Ved at fylde det op med sand, vil jeg så ik miste meget isoleringsævne og risikere at det bliver fodkoldt? Kan evt på senere tidspunkt lave gulvvarme, men det er der ikke råd til nu. Derfor ville det også være fint at finde noget andet end leca. Selv om det er lavet til leca sådan som det ser ud nu.
En sidste tanke: Kan man evt lægge et lag (ca 2cm tykt) cement over det hele for at stoppe fugten og så ellers bare fylde rummet op med rockwool?

Daaberg

Til at hindre opfugtning som følge af kappilarvirkning kan du anvende alskens materialer med meget løs lejringstæthed, hvilket normalt vil være Lecanødder og ikke sand. Laget har absolut ingen isolerende effekt og tjener kun til formål at hindre fugt fra undergrunden i at trænge op.

Som isolering anvendes typisk polystyren og ikke rockwool! Du kan ikke helt fraskrive dig fugt fra undergrunden og byggefugt fra støbningen af dit terrændæk. Rockwool er meget fugtfølsomt modsat polystyren, hvorfor denne type helt klart er at anbefale mod terræn.

2 cm cemnet kan alene ikke fungere som fugtspærre...her skal du op i min 100 mm beton som er udlagt og hærdet korrekt. Du skal stadig fugttætne omkring samlinger med fundament og ikke mindst radonsikre!

Jeg vil helt klart anbefale at du undersøger begreberne nærmere, så du kan lave din konstruktion rigtig i første hug. Forkert udformning kan være en væsentligt omkostningsfuld affærer.

 Certificeret Statiker

Lecanødder har ca den halve isoleringsværdi som polystyren/Rockwool og virker samtidig som kapillarbrydende lag som forhindrer fugt i at trænge op fra undergrunden i modsætning til sand.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis