Lidt problemer med omlægning af terrasse

Vi bor i rækkehus, og har en haveterrasse med 20x20 betonsten. Vi skal have forlænget terrassen med 160 cm.

Den eneste adgang til haven, er igennem huset. Så vi genbruger de eksisterende sten, og supplerer med 40x40 sten, som vi lægger i et mønster sammen med de gamle sten.

Vi har fået et gavekort til Bauhaus, og vil derfor købe de nye sten dér. Men....

De nye sten er ca en ½ cm lavere end de eksisterende. Og 40 cm er åbenbart ikke 40 cm, men 39½ cm. Så der bliver en større fuge omkring de nye sten. de små sten er 40 cm. når man ligger dem helt tæt (som de ligger nu). Jeg forestiller mig at man lægger de små sten først, og så fylder lidt mere grus på, der hvor de store sten skal ligge. Men hvordan gøres dette lettest?

Og vil der komme problemer med de små forskelle i grus-niveauet, samt forskellen i fugebredden?
Jeg regner med at fuge med Danfast fugesand, er dette godt nok?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ikke overvejet et andet mønster, så du undgår den brede fuge hele vejen rundt. Evt. læg de store fliser i et bånd i stedet for.

Jeg kan ikke helt forstå at fliserne er 39,5 - de bør altså være 40x40?

http://www.ibf.dk/Files/Billeder/Brochurer/fliser/Produktoversigt/Fliser_Modul_40.pdf

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Nu har du jo valgt "den lidt besværlige" løsning med at tilpasse gammelt og nyt. Det vil der så være noget ekstra arbejde ved, men det kan lade sig gøre. Prøv at gå en tur ud på fortovet - der lægger sikkert 2-3 rækker fliser med chaussesten imellem. Der er forskellen 3-4 cm imellem de 2 typer.
Jeg vil mene du kan spænde snore hvor de tynde fliser skal lægge eller bare måle ud og lægge dem derefter fjerner du 1 cm af afretsningslaget og så kan du lægge de tykke fliser. Det skal siges, at det kan være særdeles vanskeligt at udføre det og når du vil have det i det mønster bliver det ikke nemmere. Altså det kan lade sig gøre, men ikke det nemmeste. Overvej om alt den ekstra tid med tilpasning og des lige ikke ville være bedre brugt bedre med en helt ny terrasse?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Jeg vil hellere tage chancen med at blande nye og gamle fliser, end at skulle bære alle de gamle ud og de nye ind, igennem stuen. Det kommer ikke til at ske :-)

Men du har selvfølgelig ret i at mange steder ligger der fliser i forskellige højder. Så vi må bare kaste os ud i det, og så håbe det bedste.

Så vidt jeg ka læse er de nye tyndere end de gamle , du laver et par træplader i 40x40 som du bruger som skabeloner , og flytter med rundt som indlæg for de nye

Når du så har lagt alle de gamle drysser du lidt mere grus i hullerne til de nye og lægger dem !!!

evt med et par m/m overhøjde og dunker dem på plads ganske forsigtigt så de ikke knækker

 


Tim  
 
God idé med en skabelon, det vil jeg prøve.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis