Lysdæmper på 12V trafo

Hej,

Vi har lige købt et hus, hvor der er 12v spots i badeværelset og i entréen. Til lyset i badeværelset er der én kontakt og der er ligesom en slags fjeder i kontakten så når man trykker (og lyset tænder), springer den straks tilbage (jeg ved ikke hvad den slags kontakter hedder - kipkontakter?). Når man holder kontakten inde dæmpes lyset.

Der sidder en boks sluttet til badeværelsets trafo, som jeg har fået fortalt er selve lysdæmperen.

Jeg kunne godt tænke mig at flytte lysdæmperen fra badeværelsets trafo til den som sidder i entréen (trafoerne er fuldstændig identiske), men i entréen er der korspordance på, så kan det overhoved lade sig gøre? Pt. er der almindelige kontakter på de to steder jeg kan tænde lyset i entreen, men hvis nu jeg istedet sætter to kontakter på som til badeværelset, vil det så virke med lysdæmperen i entreen?

Jeg håber at mit spørgsmål er til at forstå. Jeg kan evt. lægge nogle billeder af trafoerne op.

Mvh
Kasper

Hej, Vi har lige købt et hus, hvor der er 12v... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det underlige er, at de ledninger der sidder i trafoen nu er hhv blå, rød og grøngul (fase, nul og jord) :-S
Men i entréen er der også 3 alm lampe udtag. Så kan det være at man oprindeligt har haft de tre udtag og da man så har sat spots i, har man trukket et nyt kabel fra det ene udtag til trafoen så de sidder parallelt forbundet?
Du har altså kun 3 ledere ved transformatoren? Du skal have en ekstra, da lysdæmperen kræver en fase, som ikke afbrydes. Men det lyder som det er trukket i rør, så det skulle være muligt at trække en ekstra leder.
Har den røde ledning du omtaler forbindelse til den brune i afbryder 1?

Umiddelbart vil jeg mene, at dit setup pt. er som øverste tegning, mens det skal være som nederste. (1+2 dine afbrydere, A+B+C dine lampeudtag, T trafo og L lysdæmper)

(ville nok stadig vælge ihc wireless løsningen, da det er meget lettere at forbinde, hvis man ikke har helt styr på det, og samtidig giver mulighed for at lave scener, dvs. f.eks. programmere en knap til altid at tænde lyset på 30%)
Undskyld det sene svar. Jeg har været optaget af flytning disse dage. Men nu er livsnerven (internettet) kommet op og køre i huset ;-)

Jeg har fundet ud af at de lampeudtag ikke har noget med kontakterne til spotsene at gøre :-S Så jeg ved ikke helt hvad... Der må åbenbart være en samling af ledningerne fra kontakterne til den ledning som så kommer frem ved trafoerne med rød, blå og gulgrøn. Men jeg ved ikke hvor den samledåse skulle være henne...
Men kan(og må) jeg ikke bare tage den ekstra fase fra kablet fra badeværelset? Så er den prut vel slået?

Jeg ved godt at det rigtige nok ville være at købe noget andet grej for at få det til at virke, men jeg synes bare det virker lidt omsonst når jeg nu har en dæmper som virker fint :-)
Men kan(og må) jeg ikke bare tage den ekstra fase fra kablet fra badeværelset?

Kan: Måske, men kræver bl.a. at de to rum sidder på samme gruppe
Må: Nej, men din elektriker må.

Du er nødt til at finde ud af, hvordan din installation er koblet sammen, da det ellers er umuligt at hjælpe dig. En ledning som er brun i den ene ende og rød i den anden... Du er nødt til at finde samlingen. Kunne jo også være, der var en fase ved denne samling.
Hmmm Jeg forstår det altså ikke helt. Lige nu ser setuppet for badeværelset sådan ud:

Jeg har så prøvet at pille dæmperen fra, og bare forbinde direkte til trafoen. Det viste sig at den røde leder er fast fase og den gul/grønne bliver afbrudt af kontakten, for det var den gulgrønne og blå jeg skulle montere i trafoen for atdet virkede.

Til entreen er der forbundet en rød og blå leder til L og N. Jeg forsøgte derfor at lade den røde leder (fast fase) sidde i dæmperen fra badeværelset og tage lave setuppet til entreen således:

Men når jeg gør dette så kan jeg ikke tænde lyset i entreen på nogen af kontakterne :-S

Jeg har været på loftet efter at finde nogle samledåser for at finde hoved og hale i hvordan ledningerne er trukket, men jeg kan ikke finde dem! Så jeg ved ikke om I kan give nogle hints ud fra disse tegninger?
Annonce
Kan desværre ikke hjælpe mere ud fra de givne oplysninger.

Vil opfordre dig til at få en professionel til at kigge på det. Du skal alligevel have en til at kigge på din installation ved badeværelset, som er ulovlig. Gul/grøn må kun anvendes til beskyttelsesleder. Er heller ikke betryggende, at du ikke kan finde samlingerne på ledningerne. Lyder som der er en lds'er, som har været i gang. Der kan også være andre dele af din installation, som er ulovlig og dermed farlig.

Har du tegnet udvidet ejerskifteforsikring, som dækker dine elinstallationer?

Hej

Jeg er ikke elektrikker, "kun" autoelektrikker, men er det ikke sådan at man mange gange samler ledninger oppe i loftdåsen og kun fører nogle af dem ned i selve tilslutningsdåsen/lampeudtaget, som sidder lige derunder ?

Hvis det er tilfældet kunne det være forklaringen på de forskellige ledningsfarver   M E N

Helt klart  en gul/grøn er og bør altid være jord og absolut ikke noget andet !!!!!!!

Hilsner Polobjørn

 


 


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis