Lysdæmper på 12V trafo

Hej,

Vi har lige købt et hus, hvor der er 12v spots i badeværelset og i entréen. Til lyset i badeværelset er der én kontakt og der er ligesom en slags fjeder i kontakten så når man trykker (og lyset tænder), springer den straks tilbage (jeg ved ikke hvad den slags kontakter hedder - kipkontakter?). Når man holder kontakten inde dæmpes lyset.

Der sidder en boks sluttet til badeværelsets trafo, som jeg har fået fortalt er selve lysdæmperen.

Jeg kunne godt tænke mig at flytte lysdæmperen fra badeværelsets trafo til den som sidder i entréen (trafoerne er fuldstændig identiske), men i entréen er der korspordance på, så kan det overhoved lade sig gøre? Pt. er der almindelige kontakter på de to steder jeg kan tænde lyset i entreen, men hvis nu jeg istedet sætter to kontakter på som til badeværelset, vil det så virke med lysdæmperen i entreen?

Jeg håber at mit spørgsmål er til at forstå. Jeg kan evt. lægge nogle billeder af trafoerne op.

Mvh
Kasper

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ja, så kan det godt lade sig gøre. Men du bliver nok nødt til lige at give et typenummer på lysdæmperen.

Og der skal muligvis trækkes nye ledninger. Afhænger lidt af, hvordan lyset og kontakterne i entreen er strikket sammen.

Det er helt sikkert noget, du skal have en elektriker til at lave, hvis det skal være lovligt. Hvis du selv begynder, skal du holde tungen lidt lige i munden undervejs. Men det er ikke umuligt.

Som alternativ kan du overveje at sætte en LK ihc wireless lysdæmper op i stedet for den ene kontakt i gangen, og et batteritryk i stedet for den anden. Det må du selv lave.

Er transformatorerne i øvrigt kun ens af udseende, eller har de også samme specifikationer?
Check lige om det er samme slags lampeudtag - der findes lampeudtag hvor lysdæmper er indbygget, ligesom der er lysdæmpere som sidder som afbryderen.

Jeg tror ikke lysdæmperen sidder i trafo/omformer - især ikke når du siger de 2 er ens, men kun den ene dæmper.
Tjek i øvrige lige om det er elektronisk eller med trafo.
Jeg tjekker lige type numrene på trafo'ern - den eneste forskel jeg kan se er at der går ledninger til hhv. 6 og 8 spots. Men før trafoen til badeværelset sidder en lille boks, som iflg. min elektrikker er selve lysdæmperen. Så de sidder altså ikke i hver udtag (Nej de er ikke ens de to steder).
du sætter bare en lysdæmper på gang lyset http://www.greenline.dk/Produkt/2070/IHC-lysdaemper-350W og en fjeder under trykpladen på dine afbrudere http://www.greenline.dk/Produkt/1015/Fjeder-for-kiptryk det skulde ku laves uden at flytte rundt på ledningerne i afbruderen men det er efter vilken korsp. du har

Hej igen,

Jeg ved ikke hvilken form for korrespordance der er. Kan jeg selv finde ud af det?
Jeg har taget et par billeder af trafoerne:
Dette er den som sidder til lys i badeværelset, og som pt har lysdæmperen tilsluttet:

Dette er lysdæmperen:


Dette er trafoen til entréen, som jeg altså gerne vil have lysdæmperen tilsluttet istedet:



 

Den eneste forskel jeg kan se på trafoerne er hvor mange watt de trækker (hhv 150 og 200), men det burde jo ikke være noget problem mht. lysdæmperen da den kan trække 600w. Så mit store spørgsmål er mht. korrespordancen i entreen. Er det ikke blot at forsøge at sætte nogle fjedre i entreens kontakter så de bliver til kip-kontakter, og så flytte lysdæmperen til den anden trafo? Hvad kan der teoretisk gå galt?

Hilsen Kasper

Annonce
Dybest set, skal du have lavet din korrespondance om, så de to afbrydere kommer til at sidde parallelt, hvor de i dag snarere sidder i en serie (korrespondance). Som anderswitt er inde på, så afhænger det af, hvilket type korrespondance de sidder i. Hvis du laver en tegning af, hvordan ledningerne i dine korrespondance afbrydere er forbundet (internt og til forsyning/trafo), så kan vi godt hjælpe dig.

Det du skal have lavet, er vist på tegningen "stærkstrømsstyring" i følgende dokument: http://www.elvvs.dk/pdf/160385.pdf

Teoretisk kan alt gå galt :-) I praksis vil du nok enten lave noget, som ikke kan tænde lyset, eller som springer sikringerne, hvis du forbinder det forkert.
Skrevet af jenshøj på 25 okt 2011 21:48
Hvis du laver en tegning af, hvordan ledningerne i dine korrespondance afbrydere er forbundet (internt og til forsyning/trafo), så kan vi godt hjælpe dig.

Kan jeg som lægmand se hvordan ledningerne er forbundet?
ja du kan skilde dine kontakter af og tage et billed af ledningerne så kan vi nok se hvilken korsp. du har
men det skulde ikke være nødvendigt at lave din kors om andet end at sætte fjeder på trykpladen
men du kan sætte den lysdæmper på som jeg linker til tidligere
Hej,

Nu har jeg kigget på kontakterne - jeg ved ikke lige helt så meget om det her, så jeg prøver at forklare så præcist som muligt :-)

1. kontakt med 3 ledere:
Øverst til venstre: sort
Øverst til højre: brun
Nederst til højre: sort med hvid stribe

2. kontakt med 4 ledere:
Øverst til venstre: sort
Øverst til højre: 2 brune ledere
Nederst til højre: sort med hvid stribe


Giver det mening? ;-)
1. kontakt, går den brune da videre til transformatoren? Der hvor du vil have dæmperen siddende, er der da en fase til rådighed, eller kommer der bare et kabel med 2 ledere og jord?
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis