Loftisolering - papiruld/rockwool/andet

Hej Alle

Jeg håber I kan hjælpe mig med svar på et par spørgsmål. Svigerforældrene bor i et hus af ældre dato (1950) med ca. 50 mm isolering på loftet samt 1 lag glasrufer = meget koldt om vinteren + dyrt at varme op + dårlig komfort.

Næste år påtænker vi så at isolere de ca. 200 m2 loft med papiruld. Dog skal loftet ikke skiftes lige nu, men måske om 5-7 år og så er det jo ikke så fedt at få alt det papiruld ned i hovedet når loftet måske skal skiftes - hvad gør jeg???

Hvis den endelige løsning bliver papiruld- er det så molboarbejde og bestille det i poser og udlægge eller skal man leje en maskine til at blæse det ud?

Hvor mange millimeter vil være det godt tror I? 200? 300?

Jeg har læst nogle af de tråde med papiruld herinde, men synes ikke jeg kan finde svar på mit spårgsmål.

Jeg har læst at med 200 mm papiruld vil jeg kunne tjene pengene hjem på ca. 2 -3 år. Lækkert. Men realistisk?

Vinduerne er selvfølgelig også noget der skal gøres i løbet af de kommende år, men Rom blev jo desværre ikke bygget på en dag.

Håber I har noget input

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.

Hej Alle Jeg håber I kan hjælpe mig med svar på... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes jo også jeg kan læse på papiruld.dk. at en fordel ved papiruld er at man kan udelade dampspære ved anvendelse af dampspære, derfor jeg kigger på dette produkt.

Nogen der har en idé om hvordan jeg kan isolere med det og skifte loftet om 5 år uden alt for meget bøvl, men det kan måske ikke undgås at det bliver nok skidt.

Ang. brandisolering, så har jeg lige været i kontakt med min kommunes tekniske afd. (Rebild).
Huset er fra 1912, og har pudset gipsloft med 15 cm hulrum til loftgulvbrædder i unyttet og uisoleret loftrum.

Jeg må godt isolere med papiruld i dennne gamle eksisterende bygning. Hvis jeg en dag vil unyttet loftet, så kan det blive en anden sag.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
!. Det er korrekt at papirulspoducenterne hævder at det er unødvendigt med dampspærre. Og der er vist osse uafhænige undersøgelser der tyder på det.

Men så længed papiruldsfolkene ikke kan fremlægge helt nagelfaste beviser for deres påstand og ej heller udsteder en forsikringsgaranti der dækker de eventuelle følgeskader så mener jeg at det er for usikkert.

Endeligt så er alternativet til en dampspærre ikke nødvendigvis INGEN dampspærre, men måske en hygrodiodetype. (Eller hvad de der akkumolerende dampspærre hedder)

Men du kan jo spørge dit forsikringsselskab hvad de mener om metoden!

Hvis du fjerner loftbeklædningen vil det drysse fra de gamle Rockwoolbats, uanset om du skifter nu eller om 5 år.

Du kan vælge at lægge en dampspærre ovenpå den eksisterende isolering - under visse forudsætninger.

Endeligt: (Måske mest Nautrup)
Hvis f.eks. papiruld eller træuld kan optage og afgive fugt så må det have betydning for varmeisoleringsevnen.
Såvel rent praktisk som regningsmæssigt.
Ganske uanset varmeisoleringsmaterialets art så isolerer materiale indeholdende 3% fugt bedre ende materiale indeholdende 12 % - fugt.
Der skal altid en dampspærre i loftet - ihvertfald indtil videre.
Er det mig der misforstår beskrivelsen på denne side? Der fremgår ikke at der skal udføres dampspærre her?? Og det enddog med eksemplet på 400 mm? Har de glemt at medtage denne?

Hpox....hold nu op

http://www.lyrk.dk
Annonce
Mæ' hva'
Det var dette link: http://www.goenergi.dk/forbruger/haandvaerkerlisten/huset/isolering/efterisolering-af-loft/index_html#beskrivelse

Sorry

Som opfølgning på denne tråd vil jeg bare informere om at jeg i dag har været i kontakt med papiruld.dk, som har informeret om at de råder mig til at udlægge papiruld uden at etablere en dampspærre. Det er faktisk det de gør generelt - altså at de ikke etablere damspærre ifm. efterisolering, da de ikke mener konstruktionen kan ånde.

Jeg har også været i kontakt med videnscentret for goenergi, soms råder mig til at etablere en dampspærre ifm. efterisolering. De har dog hørt at papiruld kan anvendes uden dampspærre men råder mig til at få en garanti på at hvis der opstår problemer så dækker papiruld.

Jeg har så bedt papiruld give en garanti og de giver en 20 årig garanti, hvis bare materialet er udlagt af en af deres isolatører.

Det var bare lige for at give den information videre til jer andre LDS'er.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også