gulvvarme 4 kvm badeværelse

Hej Forum

Jeg står for at renovere mit badeværelse og er lidt i vildrede ang. gulvvarme! -som det er nu ligger der et 10 mm kobberrør i betongulvet på halvdelen af gulvet, dette bliver forsynet med varmt fjernvarmevand i fremløbet, på afgangsrøret er der så indsat en fjvr-ventil som eneste styring.

Jeg mener ikke der er nogen isolering under gulvet, så jeg vælger nok at hugge det helt op -samtidig vil jeg gerne varme alle 4 kvm op istedet for kun halvdelen. Her kommer så tvivlen ind for, jeg er blevet rådet til at lægge elgulvvarme med termostatstyring. Men syntes umiddelbart det bliver for dyrt pga. elpriser. og når der nu er fjernvarme ført frem. Jeg har netop læst at en anden mulighed var at fremføre det i alupex som jeg så selv bøjer rundt. Min tvivl går så på om der den bedste måde i forhold til styring via fjvr-ventilen er det en godkendt løsning? eller er der noget der er nemmere?

MVH

NIO

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hør her: Væk med det gamle skidt, når du alligevel skal lave helt nyt gulv. FJVR ventilen genbruger du til det nye gulvvarmesystem. Op med alt ned til bar jord. Flamingo gulv isolering i bunden (300 mm) ameringsnet på sorte plastic fødder, som du binder gulvvarme slange i plastic på med elektrikker strips. 20 cm mellem rørerne og ingen samliger i gulv. Det støber du ind i 8-10 cm beton. Det kan være lidt vanskeligt, at styre de stive plastic rør der hvor de skal op over gulv og sluttes til frem -og retur løb, men man kan købe nogle facon stykker som slangen kan drejes ind i, så der holdes et fint 90 graders buk.

Hej Igen

Tak, for det hurtige svar! -har lige et par tillægsspørgsmål:

-Er det ok at bruge 16mm alupex i gulvet?  

-Skal der nogen form for styring på fremløbsvandet eller er det nok med fjvr-ventilen som det  er nu?

MVH

Nio

Alupex er noget der er kommet til faget efter jeg forlod det, men kan se på diverse sider at det kan man godt.
http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=355

Nu er jeg ikke helt inde i hvilke ventiler der bruges til styring af gulvarme ved fjernvarme, men en FJVR ventil bruges til fjernvarme installatione husker jeg, så hvis den har gjort det godt på det gamle system, så er det fint nok. Den kan iøvrigt nemt udskiftes senere, hvis nødvendigt.

Hej Hr.luffe

Lige et par flere spørgsmål

1- Under flamingoen lægges der så en dampspærre på jorden/gruset eller er flamingo nok?

2- Hvor dybt skal pexrørene ligge i de ca. 8 cm beton?

Mvh

Nio

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis