Forstærkning af bjælkelag

Hvordan forstærker jeg det eksisterende bjælkelag i ældre hus med udnyttet 1. sal?

Det eksisterende bjælkelag ligger direkte på indermuren og bærer samtidig spærene.
Rummet er ca. 4,5m bredt og 6,5m langt og bjælkelaget er udført i  6”x6” tømmer og ligger med 80 cm afstand. Der er ingen tværmur bjælkerne kan hvile på undervejs.
Gulvet på 1. salen er i 32mm planker og buer en anelse på midten (omkring 1 cm) men virker rimeligt solidt når man tænker på at det er et gammelt hus – dog kan det gungre en anelse hvis man hopper på det.

Jeg vil gerne bevare de synlige bjælker i stueetagen og kan derfor ikke indsætte limtræsbjælker eller t-jern i fuld højde (150 mm) mellem de eksisterende bjælker.
Jeg har tænkt på 2 mulige løsninger:

1. Påsætte I-jern eller vinkeljern direkte på bjælkerne i fx 150mm x 10mm
Disse ville blive delvist synlige i stuedelen, men kunne skjules med finer eller lignende.

2. Supplere bjælkelaget med t-jern i fx 100mm højde eller firkantrør i 100mm højde imellem de eksisterende bjælker, eventuelt 2 eller 3 stk. imellem hver bjælke.  Dette ville betyde at loftet mellem bjælkerne i stuen skulle sænkes et stykke i forhold til i dag, men jeg ville bevare de synlige loftsbjælker uden at profilerne kunne ses.

Kan inder muren uden videre bære vægten af jernprofilerne og er nogle af de nævnte profiler overhovedet stærke nok til at aflaste bjælkelaget, fx firkant profil i 100mmx50mm?

Er der evt. andre muligheder?
På forhånd tak

Hvordan forstærker jeg det eksisterende bjælkelag... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har fået lavet tilbygningen i 2003, så har du vel også noget statisk dokumentation som kan fortælle lidt om hvad der er regnet med!

Nu er nedbøjning jo lidt løst formuleret i normerne. Der er ikke et decideret krav til hvor stort det må være, dog skal konstruktionen udføres så der ikke sker skadelige påvirkninger ved sammenspillet mellem bygningsdelene.

For bjælkelag i boliger anses dette forhold for tilfredsstillende, såfremt din øjebliklige nedbøjning er mindre end L/600 for en forhåndsgiven last på 1,5kN/m2 - for L=4500mm medfører det en maksimal øjeblikkelig nedbøjning på 7,5 mm. Lidt hurtigt regnearbejde for en fladelast på 1,5kN/m2 fordelt på 150x150 C18 med c/c 800, giver en nedbøjning på 17 mm. Ud fra den betragtning er det utilstrækkeligt.

Når det så er sagt, så vil jeg tilslutte mig hpox når han siger, at byggeriet jo har stået i en lang årrække uden skadelig virkning som følge af disse nedbøjninger. Jeg forudsætter at du ikke har registreret skader på murværk og revner i det underliggende loft!. Eftersom der ikke er noget fastlagt krav, og ud fra den betragtning at nedbøjningen ikke influerer på bjælkelagets brudbæreevne - så er det helt op til dig selv hvilke tiltag du ønsker at udfører!

 Certificeret Statiker

Jeg er blevet noget klogere nu og vil derfor gerne takke jer begge for jeres input

Jeg tror jeg ser tiden an og holder øje med om nedbøjningen ændrer sig væsentligt.
Gør den det tror jeg det bliver u-profiler på bjælkerne, ellers lader jeg det være for det fungerer faktisk ganske tilfredsstillende som det er nu.

Et sidste spørgsmål: Hvis det ender med u-profiler som støtte til bjælkerne vil der være steder hvor jeg kan montere en på hver side af bjælken. Hvilke bolte skal jeg bruge der, er det 10-12mm bolte for hver halve meter, eller noget i den retning?
De steder hvor der kun er mulighed for 1 profil pr bjælke, er det så franske skruer og med hvilke dimensioner og hulafstande?
Hvis du vælger stål bør du få lavet en beregning så dimensionerne passer.

Endvidere skal måske svejses ensidige bull-dog skiver, (tandskiver), på stålprofilerne.

Bolttykkelser, hulafstande osv. kan osse beregnes/vurderes. Ingen grund til at bore flere huller end nødvendigt. Men det skal nok passe med 10-12 mm bolte pr. en ½-meters penge. :o)
Takker
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis