LDS-mandens (hobby) værktøj

Jeg skal snart i gang med en større ombygning som involverer køkken, bryggers og 2 badeværelser. Jeg regner med at få proff. hjælp til meget af det, men vil også gerne lave meget selv, så jeg har en god anledning til at købe noget nyt dejligt væktøj.

Men hvad skal man vælge???

Fra tidligere projekter har jeg:
Akku Bore/skruemaskine (DeWalt - Ikke helt proff udgave)
Akku Bore/skruemaskine (Hitachi, Proff.) 
2 x Rystepudser (Grøn Bosh)
Overfræser (Grøn Bosh)
El-slagboremaskine
Vinkelsliber
Sømpistol

Jeg har tidliger haft de helt billige udgaver af akku skruemaskine og rundsav, som begge gik i stykker på ret kort tid. Jeg er 100% færdig med at købe de helt billige udgaver, men er egentlig ret godt tilfreds med kvaliteten af mit nuværende værktøj. Jeg bruger egentlig mest min ikke proff. skruemaskine frem for den prof, da den er lettere og mere handy. 

Det jeg prøver at sige, er at en god hobbykvalitet er ok for mig, da de ofte er lidt mere handy at arbejde med i forholdt til proff kvalitet. Omvendt vil jeg godt betale lidt ekstra for et ordentligt stykke værktøj med god præsition der holder og som er en fornøjelse at arbejde med. 

Nu til sagen:

Jeg kommer til at skulle bruge noget til at save plader/flægge lægter og lignende. Her tænker jeg det kunne være dejligt med en håndrundsav eller måske endnu bedre en dyksav. Hvad vil I anbefale her? KAn man få en rimelig døksav uden at skulle give 5.000 for en festool.

Jeg kommer også til at skulle skære en del lægter/brædder/lister, så en kap/geringsav står også på ønskelisten. Jeg har kigget lidt på denne grønne Bosh:

http://www.davidsenshop.dk/pi/BOSCH...px


Men er i tvivl om den er det rigtige valg. Har I nogle erfaringer?

  
  


Venlig hilsen

Jens

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil lige kommentere rystepudsere, de grønne jeg har set/haft var med en meget blød sål. som kan være ok til nogle ting, men som ikke sliber plant, er der f.eks. en knast i noget træ, vil den blive som den er, mens det bløde udenom, forsvinder. Uegnet til at slibe spartling.
Få en med hård sål, det samme er tilfældet med excenterslibere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hvad er det for en, og hvad gav du for den?

Venlig hilsen

Jens

Jeg tror kun der findes en model fra makita, jeg mener den kostede omkring 2500 incl moms. Så fik jeg en føringsskinne og taske til skinen med i prisen. Jeg købte den i XL byg proffcenter.

De har den på tilbud lige nu med 2 stk skinner og samlebeslag så det bliver en lang skine.
http://nozebra.ipapercms.dk/xlbyg/proffcenter/tilbudsaviser/

Den er på side 5.

Det kan være du kan få den lidt billigere på nettet.

Mvh Jakob
Ja, den ser ikke helt dum ud.

Man kunne selvfølgelig også overveje at købe en brugt festool på dba. Det ser ud til man kan få dem til nogenlunde samme pris, men jeg ved ikke hvor slidte de er.

Venlig hilsen

Jens

Annonce
Jeg har 2 dyksave Festool, hvoraf den ene er ny, eller har kørt 1 snit, husker det ikke, det er en 55'er og der er en skinne på ca. 1.4m . Den er købt i papkasse og der medfølger ikke plastbox. det er en utrolig fin maskine, men jeg er på nedtrapning med alt det gør-det selv arb . Sælges kun ved afhentning i Bogense. Gi et bud hvis int.
ADVARSEL det værktøj du har i forvejen, vi synes lidt søgnedags ved siden af den.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg startede med at købe mit værktøj i dewalt og lige i hibby modeller.. efter en kort med lærerig erfaring i at det holder af røven til og er træls at arbejde med tog jeg et skridt jeg ikke har fortrudt - FESTOOL. Jeg har næsten en komplet samling af deres produkter inden for rimlighedens grænser.. Det eneste jeg pt savner er kapsaven, men 10k + moms er sq en slat for en sav..men fruen har lovet mig en når vi starter på ombygningen...

Når du nu vil uden om dem, villle jeg se på makita. De laver sq noget godt grej til pengene..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Jeg må gi dig ret Festool dur.
Jeg har lige lavet en del lågerammer med min dominofræser, lækkert værktøj.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har Makita dyksaven med skinne, den er super god, den kan du roligt købe.

Har også haft brugt en festool dyksav en del gange, skal indrømme at jeg ikke har oplevet den store forskel, måske hvis man kommer ud i nogle mere specielle opgaver.

hvis man sammenligner alle de dyksave der er med skinne til er der egentligt ikke den vanvittge forskel, slet ikke i hobby øjemed.... Det er mere når man har en hel række festool maskiner der kan bruges på kryds af hinandens udstyr som skinner, land og stopværktøj det er guld værd.

Festool rider dog på bølgen af at de var de første med en dyksav med førringsskinne til...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis