Pudse omkring vinduer

Hej Alle

Jeg har den sidste tid mondteret nye vinduer i vores kælder og den gamle puds indvendigt er faldet af ifm. montagen af vinduerne. Jeg vil så til at pudse op omkring vinduer. Jeg har læst at jeg nok kan bruge blandingsfoholdet 1/3 (cement/sand) og så blande vand i.

1: Nogen der har prøvet det og kan sige om den blanding lyder helt galt?

2: Jeg synes altid jeg enten får blandet det for tykt eller tyndt- hvordan ved man at man har blandet præcis den rigtige mængde vand i?

3: Hvordan får jeg bedst betonen til at hæfte på de lodrette sider uden at den falder af hver gang man putter det på?

Håber nogen kan hjælpe


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Dan

Det kan være meget svært at arbejde med sand og cement på lodrette flader. der er dog et par tricks som kan hjælpe dig.

Hvis det er en lidt fugtig kælder skal du putte fliselim i.  Hvis du laver en blanding af sand og cement   1 c. - 5 sand og så putter 1 - 2 spandske-fulde ( lille murerske ) i vil det være helt anderledes at arbejde med

hvis det er en tør og opvarmet kælder kan du putte alm. mørtel i blandingen (vådmørtel - købes i 15 ltr.s poser ) istedet for lim - forhold 1 c. - 4 sand - 1 mørtel.   I stedet for sand og cement kan du også pudse i alm pudsemørtel  1 c. - 6 vådmørtel, hvis det er i en helt tør kælder

Det med konsistens er svært at forklare, men har du en lille klat på din spandske og ryster den et par gange op og ned, må den gerne flyde lidt ud,  men ikke bare flyde ud over kanten -  og hvis den deler sig ( smulrer ) er den for tør

Håber dette kunne hjælpe dig
god arbejslyst

    Carsten
Carsten........ Det var dog nogle sjove blandinger. Lim i mørtlen??? Og cement og sand i forholdet 1:6. Det er lige stærkt nok. Der er jo intet kalk i.

Dan Yh: Du skriver det er indvendigt. Så jeg går ud fra det er et opvarmet rum.
Jeg ville pudse det i en blanding af cement og 9% strandmørtel, 1 - 12.
Overfladen du pudser på skal være ru. Er den glat, vil din mørtel ikke kunne hænge fast. Du kan kaste den ud i grus og cement 3:1. (Tyndt). Konsistensen når du pudser skal være våd, men uden at den flyder ud. du skal kunne tage det op på skeen uden at det løber ud over siden.
Tak for rådene begge to, selvom jeg nu er lidt rundforvirret idet I ikke er helt enige

Det er indendørs i en kælder idet jeg vil betegne som en tør/lun kælder.

Hvad sker der hvis man blander blandingen for stærk - altså forholdet 1/6 som du skriver Demant? Skal det være endnu tyndere blanding mellem sand/cement? Får jeg en bedre blanding, hvis jeg bruger strandmørtel frem for sand? I skriver begge at jeg kan anvende mørtel sammen med cement frem for sand? Hvad fordel er der ved de?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


Jeg ville anbefale at du køber en færdig pudsemørtel, evt. fra weber, Og bruger den til at pudse det op med.
Inden du pudser det op skal du fugte murværket op med svummevand. Bland en 1 liter vand en sjat cement (ca. en halv murerske) og rør det godt op du kan evt. putte en sjat betonklæber i, men kan undværes.
Så er du klar til at pudse.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Jeg har selv lavet samme stunt, og vil give msms AKA Morten ret, køb en færdigblandet.... et fif jeg havde meget glæde af, var at svumme arealet, dette gjorde jeg med en tydere/flydende masse af mørtel som jeg penslede på, før jeg gik igang. Dette gjorde vedhæftningen lettere....
Annonce
Glemte at skrive, at den færdigblanding du evt. måtte købe kan bruges som svummemiddel. Du skal bare gøre som jeg beskrev med cementen og vandet.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Ha..ha....Det er ikke nemt at være Dan........  Spørger man 10 forskellige murere får man 10 forskellige svar.
som murer er det mange gange lidt efter hvad jeg lige har ved hånden hvilken blanding jeg laver. Hvis jeg har sand og cement som det lyder til du har,  tænkte jeg det nok var nemmest at finde/købe en lille pose fliselim.  En sådan blanding vil altid kunne bruges både indendørs og udendørs - over og under jorden.  Som Demant skriver kan det være 1-6 kan være for stærk til indendørs brug,  men jeg ville nok ikke gå over 1-10.

Hvis der er for meget cement i kan den ophærdede puds ikke arbejde og vil risikere at revne hvis underlaget arbejder det mindste.

ved at bruge lim får du en puds der har rigtig god vedhæft og som er nem at arbejde med.

 Til Demant  Jeg synes du skal forklare Dan hvordan han laver udkast på lysning med vinduer mont. uden at svine det hele til.
  Hvis der er glatte flader vil jeg pensle det over med helt tynd fliselim dagen før.  Dette sikrer rigtig god vedhæft og binder støv. dette ville jeg gøre uanset mørteltype

      

Du kan også sagtens bruge cement og strandmørtel 1-10 hvis det er det du har ved hånden
dette giver en puds som er god og nem at arbejde med
men jeg ville ikke gøre det hvis der er risiko for fugt

3 mulighed er at købe tørmørtel type 35-65-650 som Morten foreslår.  Dette giver ca. samme mørtel som cement og strandmørtel.  Du skal bare kun blande vand i.  Også en rigtig god mørtel at arbejde med.  men igen ville jeg ikke gøre det hvis der er risiko for fugt. 

betegnelsen 'mørtel':
 når du køber vådmørtel på trælasten er det en blanding af sand og kalk, som oftest m. 6,6% kalk i de små 15 ltr. poser.
 Køber man tørmørtel er der også cement i, dvs. der kun skal blandes vand i.
samtidig er mørtel også betegnelsen for alle typer af det blandede produkt du har i spanden - klar til brug.

forskellen på sand og strandmørtel:
sand: fåes i forskellige korn str. og kvaliteter
strandmørtel: korn str. 0-2 mm. og med en given %-del kalk.  Kan ikke bruges hvor der er risiko for fugt og frost.
jo finere sandet er - jo finere og glat vil overfladen kunne blive

Og en sjov forskel: Demant skriver udkast i grus og mørtel.
I vestjylland er grus = sten over 10-12 mm. jeg gætter på Demant er fra sjælland og at grus der er max 4 mm  

carsten
Skrevet af Carstenjø på 22 okt 2011 13:03

 Til Demant  Jeg synes du skal forklare Dan hvordan han laver udkast på lysning med vinduer mont. uden at svine det hele til.
  Hvis der er glatte flader vil jeg pensle det over med helt tynd fliselim dagen før.  Dette sikrer rigtig god vedhæft og binder støv. dette ville jeg gøre uanset mørteltype

      

3 mulighed er at købe tørmørtel type 35-65-650 som Morten foreslår.  Dette giver ca. samme mørtel som cement og strandmørtel.  Du skal bare kun blande vand i.  Også en rigtig god mørtel at arbejde med.  men igen ville jeg ikke gøre det hvis der er risiko for fugt. 


Mon ikke han kan lave et pænt udkast hvis han dækker pænt af!

Hvad skulle problemet være ved at der kom fugt på den puds jeg nævner?
Og jeg tror ikke det er det samme som en strandmørtel tilsat cement. den er langt nemmere at arbejde med og Desuden er kornstørrelsen fuldstændig ens, og det gør den langt nemmere at arbejde med for en begynder eller mindre trænet person.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Ja, man kan da ikke klage over manglende svar

Min plan er ud fra ovenstående at:

1: Svumme overfladen med en blanding af cement og vand
2: Påføre en blanding af cement og strandmørtel 1:10

Så må vi se om det ikke bliver rigtig godt - ellers hører I fra mig

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis