Er der nogen, der har forstand på el-hegn?

Det har jeg nemlig ikke. Men vi skal flytte på landet, med vores to små chihuahuaer, som er vante til at løbe ind og ud af deres hundedør, også når vi ikke er hjemme. Så haven skal være sikker, og det er specielt ræve og evt. mårhunde, jeg er bange for.  Jeg skal derfor bruge et hegn, som holder hundene inde - det er nu ikke så svært. Det svære er at holde ræve og andre mulige trusler ude - og så gjorde det heller ikke noget, hvis rådyrene undlod at spise vores træer og buske. Men problemet er, at hegnet heller ikke må ødelægge den fantastiske udsigt, som er grunden til at vi har valgt netop denne ejendom.  Jeg er faldet over elhegn, fordi så vidt jeg kan se giver det mulighed for ikke nødvendigvis at have et meget højt hegn, og vi havde næsten bestemt os for et 120cm el-nethegn, men spekulerer nu over, hvad der så sker om vinteren. Det er klart, at der kan komme dage, hvor intet hegn virker, fordi driver samler sig, og hegnet bliver nemt at forcere. Men selv med mindre snefald vil det nederste af hegnet jo stå dækket af sne - virker det så? Hegnet bliver ca. 400 m. langt, så det er ikke sandsynligt at vi kommer til at skovle det fri. Vi har også overvejet 120 cm højt, almindeligt nethegn, med et 60 cm nethegn sat fast i jorden med teltpløkke eller lignende, indtil det vokser fast, og så blot en eltråd foroven. En anden udfordring er, at vi skal have låge i hegnet 4 steder. Har nogen forstand på elhegn, vil vi være meget taknemmelige for råd og vejledning. Venlig hilsen, Sussi.

Sussi.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skyder myg med en kanon
Dyrevildt kommer ikke ind på grunden hvis de kan lugte at der er hunde, og det andet småkravl er der  ingen grund til at lave foranstaltninger for. Dine små puttenusse hunde skal nok selv finde ind hvis de føler sig truede.
For selv om min hund tror hun er en irsk ulvehund, så kan hun også finde ind hvis det er for meget, så kommer hun nemlig og sladre
Jeg kan godt se din pointe. Men den tidligere ejer har en stor Broholmer, og den har ikke været nok til at holde dyrevildt væk fra grunden, så måske vil det heller ikke lykkes for mine to-kilos hunde. Men tak for interessen. Jeg håber stadig på lidt info fra nogen med forstand på elhegn.

Sussi.

Vi havde da elhegn derhjemme, men det var som trådhegn for Hestene. Det jeg forstår ved dit indlæg er at du vil have et fårhegn op der er elektrist. Det bliver en ret så bekostelig affærer, pæle isolatorer, og hegnet der skal hænge på pælene. Det vil blive en evig kamp med at holde græsser ved tråden nede., for bare et par græsstrå der berører tråden vil skabe jordforbindelse. Når først der ligger sne, vil det være helt umuligt at bruge elhegnet.
Så klar dig hellere med et 120 cm. højt fårehegn uden strøm.
Tak for svar. Jeg vidste ikke det med græsset. Jeg har set et elektrisk nethegn, men hvis det skal holdes fri for græs, så duer det ikke.

Sussi.

Ja, men det, der undrer mig, er at mange producenter skriver, at hegnet svider græsset, så der ingen problemer er, men det passer måske ikke. Men det er derfor, jeg spørger her, for jeg har selv ingen som helst erfaring med elhegn.

Sussi.

Ja men det er da også rigtigt, hvis så bare græsset ville holde op med at gro lige ved hegnet. Men det gror jo mindst 1 cm. om dagen og hvergang det skal svide græsset, går strømmen lige i jorden. Prøv så at forestille dig hvor meget det skal svide med bare 20 m. hegn, især hvis hegnet skal sidde bare 5 cm. over jorden.

Selvfølgelig siger sælgeren det, ellers får han jo ikke solgt sit hegn
Og når først du har købt det og sat det op, er der ingen fortrydelses ret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis