Afdækning af beton, forvirret..

Hejsa Alle.

Jeg har fået støbt med 10m3 flydebeton idag, det er bare nemt at have med at gøre, når det bliver pumpet ind i huset
Nå men jeg har jo bla. læst på LDS at det skal overdækkes. Og jeg har købt plast, men beton manden, som var super flink og som kom med en masse gode råd. Sagde at den ikke skulle overdækkes, jeg skal lade huset været lukket de næste 2 dage, og derefter så lufte godt ud..

Dvs ingen overdækning, huset var rigeligt sagde han.. What to do?? Det var Unicon der var ude

Hvad siger LDS'erne?


Mvh

Morten

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej jeg fik flydebeton sidste onsdags, også fra unicon, jeg valgte ikke at afdække betonen men lod et par vinduer være åbne i døgndrift for at fjerne fugten, som der kommer rigtigt meget af! her har absolut ikke været nogle problemer ( revner og den slags ting). men rigtigt, alle steder står der den skal afdækkes, også på unicons hjemmeside. valget er dit, jeg ville gøre det på samme måde igen forudsat samme årstid/temperatur
Som jeg vist har sagt tidligere så er der jo nok en grund til at din chaufør kører en betonbil og der har siddet en anden og skrevet anvisningerne på Unicons hjemmeside.

Hvorfor Unicons chaufører absolut skal klåge sig modsat hvad Unicon skriver i deres anvisninger kan du jo spørge Unicon om.

Det er endda meget sansynligt at der ikke vil opstå svindrevner eller fejl iøvrigt, men det handler om sikkerhed for at der absolut ingen fejl forekommer. Derfor bør der afsækkes iflg. Unicons anvisninger. Således at du får det slutprodukt som du forventer.

Hvis der nu af en eller anden grund opstår revner i din beton så kan du jo prøve at kontakte chauføren om han vil komme og hjælpe dig med at hugge samme beton op - igen!!!

Ok, jeg får den afdækket idag Tak for svarene, jeg vil hellere være på den sikre side..

Mvh

Morten

der er ingen grund til at dække det af, normalt når der bliver støbt store arealer skærer man det op i felter for at undgå svindrevner men i et hus og garage er der ingen grund til dette, mit eget gulv revnede ikke og dem jeg har været med til at støbe er heller ikke revnet.

OG ham som kommer med betonen ved en del om det, mange gange er det blandemesteren eller andre på fabrikken der også kører bilerne, og ikke "kun" en chauffør, man kan jo tydeligt høre på hpox at hvis man er chauffør ved man ikke noget.. skidt holdning.
Jeg vælger nu at læse det hpox skriver som at det ikke automatisk giver nogen viden at sidde i førehuset af en betonbil og man derfor risikerer at satse sit gulv på råd der lige så godt kunne være kommet fra ens mor.
Det er selvfølgelig op til en selv at vurdere om der er størst chancer for at ens mor har specialviden om flydebeton eller om producenten har.
Man satser vel heller ikke ens gulv på baggrund af et indlæg i et forum hvor der er en der skriver at han mener at vide at det tit er blandemesteren og ikke bare en chauffør der sidder bag rettet vel :-)
Annonce
For at der kan ske en ordentlig hydratisering af cementen, så skal der være fugt tilstede i betonen. Ved ikke at overdække den nystøbte beton, risikeres bortventilering af så store mængder fugt, at hærdeprocessen - og derved styrkeprocessen - går i stå. Derudover risikere du svind med revner som følger.

 Certificeret Statiker

Jeg har set på gulvet idag, og her er ingen revner, men har dækket det af, så er jeg på den sikre side. Men min trappesten udenfor, den har fået svindrevner, så den har fået afdækning.

Mvh

Morten

Skrevet af Ingenioeren på 20 okt 2011 16:19
For at der kan ske en ordentlig hydratisering af cementen, så skal der være fugt tilstede i betonen. Ved ikke at overdække den nystøbte beton, risikeres bortventilering af så store mængder fugt, at hærdeprocessen - og derved styrkeprocessen - går i stå. Derudover risikere du svind med revner som følger.

Helt rigtigt.
Og det er med at vande istedet for at afdække den dur ikke.
Netop.

Konklusionen må være at betonen altid skal afdækkes og at det skal ske så hurtigt som muligt.
Ved dæk altså så snart man kan gå på den nyudstøbte beton.

Det lidt godt at der kommet revner i trappestenen for det er ikke utænkeligt at det kunne være undgået med omgående afdækning.

Endvidere skal man/I/vi huske på at dert er vinter - sådan rent byggeteknisk - og en afdækning med plast måske lige akkurat kan hindre lidt overfladefrost i et nyudstøbt dæk. (Fordi der sker en beskeden varmeudvikling ved betonens hærdning jo)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis