dispensationer i bygningsreglementet

Er der nogen der har erfaringer med dispensation i forhold til f.eks. loftshøjder i bygnings reglementet?

Jeg Bor i et ældre hus (fra 1877, så det er udenfor bygningsreglementet), hvor loftshøjden er på 216cm i stue etagen.

Jeg er så igang med at forberede 1. sal til beboelse, men det kan komme til at knibe en anelse med at overholde de 230cm til loft, som bygningsreglementet foreskriver. Jeg vil ramme omkring 225cm, i loftshøjde, alt efter hvordan jeg lige får konstrueret gulvet.

Så hvordan tager teknisk forvaltning på denne? Hvis man kan henvise til den lavere loftshøjde i resten af huset?

Er der forøvrigt nogen der har oplevet, at teknisk forvaltning er kommet på kontrol besøg, og opmålt bygningen, efter en udvidelse af boligarealet?

/ Thomas
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil vælge at skive det i din byggeansøgning at du ikke kan opnå en højde på 230 pga. konstruktionen, eller hvad der nu er årsagen.
Og selvfølgelig også nævne husets alder og lofthøjde andre steder.

Jeg tror nu ikke de sådan lige kommer ud og tjekker en sådan sag som du har - men hvorfor ikke spille med åbne kort og få din dispensation behandlet.

Alternativt kunne du prøve at kontakte dem fx. pr. mail om at du overvejer at udnytte en førstesal i en gammel bygning med 216 i stueplan og umiddelbart har svær ved at opnå en frihøjde på mere end 225 og se hvad de siger.

 

 

 

Da det ikke er relevant, at forvente den højde i et hus på den alder, så bør det slet ikke være et problem.
Jeg fik disp. uden noget, til en hytte fra 1902 og jeg var kun på ca. 208 i lofthøjde, hvor højden så er meget alm. i stueetagen.

Sniffer  
I den ny reglement er der ikke spcifik krav til højden. Kontakt mig hvis brug for rådgivning eller evt. myndighedsprojekt
Skrevet af Dansk Tegenstue på 27 mar 2012 11:02
I den ny reglement er der ikke spcifik krav til højden. Kontakt mig hvis brug for rådgivning eller evt. myndighedsprojekt

Hvordan kan det være?
Jeg syntes da netop der står nævnt 2,3 m i BR10?

-Trine
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis