Huset er fugtigt - hvorfor??

Hej alle!

Der er uden tvivl skrevet om emnet før, men jeg vælger at sende spørgsmålet ud alligevel.



Problem: Huset har en relativ luftfugtighed på 70%-80%

Facts:
- Vi lufter ud 10 min. to gange dagligt med alle vinduer åbne på vid gab (fugtigheden er stadig høj).
- Huset er et gammelt husmandssted, et plan, fra 1871.
- Husets vægge har et lag mursten+et lag lecablokke. Ingen yderligere isolering.
- Vi holder en temperatur på ca. 20 grader. (Vi forsøgte at hæve til ca. 22 grader, men den relative fugt sank kun et par procent)
- Huset har betongulve.
- Lofter er brædder+dampspærre+ca. 100mm isolering.
- Det opvarmede areal er ca. 150m2

Vi har planer om at få udsugningsanlæg med varmeveksler, men mon det kan løse problemet, når udluftning ikke kan
Er der mon ting ved husets konstruktion, der giver fugt?
Er der mon noget, man kan gøre (billigt), for at afhjælpe problemet?

Hvad siger I?

Tak for alle svar, der måtte komme.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved den normale luftfugtughed skal ligge i de kolde vintermåneder på omkring 40-45%. Hvis den ligger højere kan det være med til at danne skimmelsvamp, mend ved ikke om du har tjekket for dette?. Vil umiddelbart sige at du skal overveje at få isoleret dit hus, da din luftfugtighed er meget høj.

facadeisolering og pudsning af facader hos JTF

er du klar over hvad luftfugtigheden er udenfor for tiden? den er enormt høj så der er jo grænser for hvor langt ned du kan få den ved bare at lufte ud.
Skrevet af kode1303 på 19 okt 2011 09:42

Hvordan/hvorfor vil isolering sænke luftfugtigheden? 

Det vil det heller ikke, det vil sikkert være lige modsat, hvis ikke årsagen til dette findes.

Du har sikkert en fugt som trækker igennem gulve eller vægge, siden at fugtigheden er på høj på trods af udluftning, specielt i så gammelt et hus, som i sig selv ikke kan anses for at være tæt på nogle måder.

Det kunne selvfølgelig også være utæt vandrør, varmeanlæg eller kloak, der er årsag til problemet, hvis i har centralvarme og jævnligt skal efterfylde anlægget, så er her måske problemet, ellers ville gulvet nok være der hvor jeg først kiggede efter fugt opstigning.

Tak igen!

@ GDS-Elektro: Ja, det er fugtigt ude nu, men også koldt. Dermed kan luften ikke indeholde ret meget vanddamp, og når udeluften varmes op til indetemperatur, er den relative fugtpeocent meget lav. Men mit hus supplerer altså åbenbart med masser af vand!

@ Koludabyg: Der er ingen synlig fugt under gulvbelægninger mm. Men betongulvet er lagt i 1978, og jeg ved ikke, om der er flamingo eller lecanødder eller noget dernede. Måske man kunne lave en hurtig test ved at lægge noget koldt på noget plastik oven på betonen og se, omder kommer kondens? Hvad kan man gøre ved evt. fugtopstigning gennem gulvet?
Annonce
Joo men så koldt er det heller ikke undtaget om natten.
Så det kræver jo du kun lufter ud om natten.
Om dagen kan der jo sagtens være mere fugtigt udenfor end indenfor.

De målinger jeg laver i min garage og udenfor denne(Ikke at min garage kan sammenlignes med dit hus) viser at det er meget få timer på døgnet det kan betale sig at lufte ud lige for tiden.
Skrevet af GDS-Elektro på 19 okt 2011 12:02
Joo men så koldt er det heller ikke undtaget om natten.
Så det kræver jo du kun lufter ud om natten.
Om dagen kan der jo sagtens være mere fugtigt udenfor end indenfor.

De målinger jeg laver i min garage og udenfor denne(Ikke at min garage kan sammenlignes med dit hus) viser at det er meget få timer på døgnet det kan betale sig at lufte ud lige for tiden.



Dit svar fik mig til at tænke, om der var noget om det. Så jeg målte lige efter:

Den relative luftfugtighed ude nu kl. lidt i to er på 85% ved 11 grader C. Da luften ved den temperatur kan indeholde 10 gram vand pr m3, vil det sige 8,5 g/m3.

hvis jeg nu lufter ud, så denne luft kommer ind i stuen, bliver den varmet op til 20 grader. Nu kan luften indeholde 17,3 gram/m3, og derfor vil de 8,5 gram/m3 kun svare til 49,13%.

Det synes jeg da er meget godt.

Skrevet af kode1303 på 19 okt 2011 11:40
Der er ingen synlig fugt under gulvbelægninger mm. Men betongulvet er lagt i 1978, og jeg ved ikke, om der er flamingo eller lecanødder eller noget dernede. Måske man kunne lave en hurtig test ved at lægge noget koldt på noget plastik oven på betonen og se, omder kommer kondens? Hvad kan man gøre ved evt. fugtopstigning gennem gulvet?

Ja, der er måske her en del af problemet ligger.

Prøv at lægge et stykke plast henover gulvet, med tapet samling rund i kanten, og se om ikke der skulle trække fugt op under plastiken, i løbet af et par dage.

At lægge koldt hen over plastikken vil ikke have nogen effekt, det skal være varmt til gengæld, det vil jo trække fugten op af betonen.

Det vil jeg prøve ...

Måske jeg skal lægge dampspærre over alle gulvene? To lag plast? Jeg ved ikke meget om det - håber ikke det bliver for dyrt.

Hvad har du af gulv i dag da ?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis