efterårssupper

Hej alle, i anledningen af efterårets(eller skulle man sige vinterens) ankomst, så synes jeg det er tid til de varme stærke madretter. Jeg er begyndt at lave supper som normalt altid har været svært for mig. Er der nogle der har en god opskrift på en spicy efterårssuppe? Måske med en historie til, hvor i har fået den fra eller hvordan den kom på tanke?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Fionamotte. 
Her gælder vist "bedre sent end aldrig"princippet, men jeg er ganske ny herinde, falder over din tråd og tænker "hold da op en masse svar på så godt et spørgsmål".
Måske er du ikke så meget til suppe nu, hvor det er sommeren der venter os - men så kan du jo blive det  Tænk på at i den hede sorte nat sydpå, spises der masser af spicy suppe 

Jeg er et rigtigt suppemenneske... det har jeg faktisk været i rigtig mange år! Jeg har det også sådan at en hver forskellig situation kræver sin suppe alle mine supper laves på gefühl og har man ikke dét, må man bare bruge vandhanevand 
Nå du får lige nogle principper for nogle af mine supper:

Forkælelsessuppe, fordi nogen har fortjent det - Ca. 4 store løg og nogle gode suppeurter skæres i mundrette stykker og brunes godt af i lidt god olie. 1½ l. god fond (eller bouillon fra terning eller flaske) hældes over. En god håndfuld kikærter (dem har du i fryseren allerede udblødte og kogte ellers må du skylle "slammet" godt af dåse kikærterne og bruge dem)2 cm frisk ingefær rives fint, 2 fed hvidløg rives ligeledes fint ned i suppen. Chili frisk eller knust tørret kommes i efter smag. Nu simre suppen til alt er godt og mørt, du supplerer selvfølgelig med vand, hvis det bliver nødvendigt. Smag om der mangler salt (det afhænger af om du har brugt en go' fond eller bouillon) Herefter kan du vælge at servere suppen som den er, bare toppet med en håndfuld frisk basilikum revet i mindre stykker eller om stavblenderen lige skal en tur ind over, så du får en mere fyldig suppe. Godt smager den hvad enten du gør det ene eller det andet.


Vi er på røven suppen, er den der laves en dag sidst på måneden, hvor man kommer hjem til ulvetimen og har ca. minus 10 minutter at lave mad i og en tom bankkonto - Hvad har vi? Et eller to løg, lidt runkne gulerødder der skulle ha' været spist i sidste uge, én stor kartoffel og tre højrøstede sultne unger. Rens grønsagerne, kom dem i foodprocessoren og kør dem til plukfisk. Hæld "puréen" i gryden med lidt opvarmet olie og svits den, mens du kører en dåse eller to med flåede tomater i processoren, de hældes i gryden, processorskålen skylles med vand, som også hældes i gryden - intet må gå til spilde, fyld op med lidt mere vand til det passer, kom nogle grønsagsbouillonterninger i og bring suppen i kog. Kig i skuffer og skabe, hvad har vi? Pasta? Knus det i en plastikpose (så kan du også komme af med nogle af dagens frustrationer) til størrelsen er ca. som suppenudler, har du ikke en pastarest, har du måske nogle ris... de tager lidt længere tid at koge, så måske skal du sætte noget heavy metal på anlægget for fuld styrke, så du ikke kan høre ungernes manglende tålmodighed. 
Når pasta/ris er kogt, kommer du et godt drys oregano på suppen, dæmper musikken og skriger SPISE 

Jeg håber du får nogle hyggestunder med tilvirkning af dine supper, det kan stort set ikke gå galt og jo flere gange du kokkerere, jo bedre bli'r du til at koge suppe på en pølsepind! 

jaaa nu er det jo ikke efterår mere.
Gullash suppe er altid godt, brun grønsager af (feks. gulerod løg selleri i tern, pastinak, persillerod, porre) med fintskåret chilli, tilsæt et par spiseskefuld paprika og dobbeltkoncentreret tomatpure, vand så det lidt mere end dækker, okse boulliontern, koge til det hele er godt mør, smages til. kan også laves med kød i, noget magert i 1½ cm tern, samme fremgangsmåde.

en jeg holder meget af, som dog ikke er stærk, er porre suppe( meget nem)
porre renses/skylles skæres i skiver, vand på til det lidt mere end dækker, hønse og lidt okse boullion, koges godt mør, jævnes lidt med en smørbolle, tilsæt en god sjat fløde, og nyd den, lækker med lidt friskbagt flutes til.

fransk løgsuppe, tynd skåret løg ,godt med hvidløg, chilli, svitses i lidt olie til de er klare, ikke brune, suppe på( blir bedst med en hønsekødssuppe med lidt okse)og et drys paprika, koge til løgene er snotmøre, serveres med revet ost i og hvidløgs brød til.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis