Hjælp til mug på loftet

Hej

Jeg har lige fået isoleret min garage her  i sommers, den er muret op i gasbeton, vi har så sat dampspær op lagt 145 mm isolering og undertag over isolering og så har vi lagt stålplader på som tag, inde i garagen har vi sat et gammelt træloft op, på væggene har jeg sat forskalnings brædder op og så gipsplader på, gips pladerne er blevet malet 3 gange, nu hvor der så er gået nogle måneder kan jeg se at derpå loftet er kommet en masse mug, det sidder som støv på loftet og når jeg tørrer det af med en finger forsvinder det så let som ingenting, min finger bliver grøn af det, hvad kan jeg gøre ved problemet og hvad kan det skyldes? har været inde og mærke  isoleringen i kanten og den er tør. da jeg har malet har jeg haft vinduerne åbne for at lufte ud.

håber nogen kan hjælpe.

Mvh. Brian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder lidt mærkeligt!

Er du sikker på at det er mug?

Hvis det er et jævnt fordelt lag over hele loftet er det næppe mug, snare et støvlag af en slags.

Hvis du tørrer det bort hvor hurtigt kommer det så igen?

Er loftet malet - og med hvad?

Hvad foregår der iøvrigt i garagen?

Osv. Osv. :o)
Det er mere eller mindre over det hele på loftet der er enkelte steder hvor der intet er, har ikke prøvet at tørre det af for at se om det kommer igen.
Loftet er ikke malet, det er et gammelt loft som har siddet inde i stuen på et hus, det er mørkebrunt.
Jeg maler stakit derinde med udendørs maling med en pensel og har savet lidt træ med en almindelig sav, troede i starten at det bare var støv fra når jeg savede men da jeg tørrede det af nogle steder på loftet kunne jeg se at støvet var grønt ligesom mug er, men som sagt går det utrolig let af.
Tja.

Går ud fra at det er gamle fyrrustikbrædder der er tale om. Som måske, måske ikke, har fået en behandling med noget farveløs haløj engang.

Mug forekommer på gammelt brød og madvarer og den slags steder.

Jeg tror ikke at der er noget galt med konstruktionen.

Det eneste jeg kan finde på er at der pga. ændrede fugtforhold i brædderne sker en udfældning af et eller andet.
Men hvad og hvorfor og hvorfor det er grønt ved jeg ikke.
Lagde du mærke til om der var megen farveforskel på for- og bagside af brædderne, da du satte dem op. Om de måske er blevet ludbehandlede på et tidspunkt?
Men det er nærmest gætteri. Jeg tror ikke at der er nogen fejl på din konstruktion.
Jeg tvivler nu også på at det er mug. Det ville ikke sidde jævnt og kunne fjernes med en finger.

Det virker jo nærmest som om at din maling har samme egenskab som et billedrørstv, der tiltrækker støv.


 

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også