Kraftstik til rundsav

Hej jeg har købt en snedker rundsav, og jeg har kraft i mit værksted men nu skal jeg have tilsluttet stikket til saven.  (men det skal siges at jeg fik den uden stik og jeg kan ikke få at hvide hvordan ledningerne skal sidde i et stik)
På stikket står der : L1 = Brun , L2 = sort , L3 = sort , N = Blå , grøn gul = jord.
og nu er problemet : der er en sort der er mærket med blå tabe, skal den så i N. eller er det stadig den blå, og hvad sker der evt. hvis den sorte med blå tabe og den blå bytter plads ??

Håber der er nogen der kan hjælpe.

ps. hvrdan sætter man billeder ind.

                                                                     Poul-Erik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den er farlig hvis der er farveskift med tape
skil den af på motoren og kontroler hvad der sider der ,
er det en 400v motor skal der kun bruges 2 ell 3 faser og jord , N ( nul ) bruges normalt ikke medmindre der bruges styrerelæ
volvo fh16

Velkommen til LDS.

Ang. fotos: På øverste "bjælke" hvor der står Blogs klikker du på dette og så kommer der forskellige vejledninger om brugen af LDS.

Det elektiske spørgsmål har jeg ikke ret megen viden om, men hvis der byttes om på to af lederne, roterer motoren som regel den anden vej er min egen erfaring.

Men kan/vil ikke komme med gode råd herom, ved simpelt hen for lidt her.

Der vil helt sikkert komme svar fra kyndige desangående, skulle undre mig hvis dette ikke er tilfældet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af volvo fh16 på 18 okt 2011 16:13
Hej jeg har købt en snedker rundsav, og jeg har kraft i mit værksted men nu skal jeg have tilsluttet stikket til saven.  (men det skal siges at jeg fik den uden stik og jeg kan ikke få at hvide hvordan ledningerne skal sidde i et stik)
På stikket står der : L1 = Brun , L2 = sort , L3 = sort , N = Blå , grøn gul = jord.
og nu er problemet : der er en sort der er mærket med blå tabe, skal den så i N. eller er det stadig den blå, og hvad sker der evt. hvis den sorte med blå tabe og den blå bytter plads ??

Håber der er nogen der kan hjælpe.

ps. hvrdan sætter man billeder ind.

                                                                     Poul-Erik

Hvormange ledninger har du i dit kabel? 4 eller 5. Hvis der er 5 skal du forbinde som anvist på stikket. Hvis du har 4 ledninger skal du forbinde til L1, L2 og L3 samt gul/grøn til jord. Har du 5 ledninger i kablet skal den blå forbindes til N. Sidder der en start stop anordning motorværn eller lignende på saven, siden du nævner et kabel med 5 ledninger?
Hvis du bytter om på sort med blå mærkning og blå, kan der ske det at et evt. relæ brænder spolen af, motoren får kun 2 faser og nul og starter så ikke, men brummer.
Du kan ændre omløbsretning ved at bytte to af faseledningerne.



 


fase

Hej
Ja der er 5 x2,5 ledninger til saven men kun 4x2,5 inde i saven
nu har jeg prøvet at sætte brun ledning på L1 og sort ledning på L2 og sort på L3 samt gul/grøn på jord , slog strømmen til men der skete ikke noget den knurrede ganske svagt .
og som det fremgår af diagrammet (af ledningsnettet inde i saven) så er den blå klippet af, men der var jo blå tabe på en af de sorte ledninger.
håber en der ved noget omkring dette.
 hilsen Poul

ps jeg har oplodet et diagram men ved ikke om i kan se det.

Annonce
Skrevet af volvo fh16 på 22 okt 2011 14:53

Hej
Ja der er 5 x2,5 ledninger til saven men kun 4x2,5 inde i saven
nu har jeg prøvet at sætte brun ledning på L1 og sort ledning på L2 og sort på L3 samt gul/grøn på jord , slog strømmen til men der skete ikke noget den knurrede ganske svagt .
og som det fremgår af diagrammet (af ledningsnettet inde i saven) så er den blå klippet af, men der var jo blå tabe på en af de sorte ledninger.
håber en der ved noget omkring dette.
 hilsen Poul

ps jeg har oplodet et diagram men ved ikke om i kan se det.


Nej vi kan ikke se dit diagram. Men når den blå ledning er klippet af inde i saven, skal den ikke bruges. Du er sikker på at du har tre faser i motoren. Har du noget at måle spænding med. Der skal være 380 til 400 volt mellem hver af faserne i klembrættet i motoren. Hvordan er motoren forbundet Y eller D, og hvad står der på mærkepladen, hvis der er nogen? 

fase
hej   S. fabrin

det er ikke sådan at jeg må få din email for jeg har både diagram og billeder så er det måske noget nemmere at finde ud af eller skriv en mail til mig på
[email protected] 

og der er ikke nogen mærkeplade på men jeg har billeder af klemmerækken på motoren også.    
                                hilsen poul
hej S. fabrin

så har jeg sendt en mail til dig igen håber du kan se det denne gang
Hilsen Poul
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis