Tak for svaret,
Jeg prøvede at kører 100 mm (planlagt) med fræseren tændt og ikke i træ, det blev til de ca 88 mm - så baseret på din tanke,
har jeg gennemgået alle min forbindelser (næste alle er skærmet, dog ikke den til X akslen fordi den sidder ganske tæt på styrer printet, her var ledningerne ikke afkortet - det er de nu blevet - og der er skiftet ud med skærmet kabel).
Der udover har jeg sat mine step op fra 1/16 til 1/8.
Samlet har det betydet at hullerne nu bliver runde.
Jeg har lavet en række andre test og kan her se jeg - jeg har slør på omkring 0,25 mm, på både X og Y aksel.
Men det skyldes nok unøjagtighed i min konstruktion. - Jeg har på ingen måder brugt dyrt isenkram (gevindstænger 12,10,8 mm, samt 20 & 16 mm rør til X & Y og skuffeudtræksbeslag som Z aksel. Som "lejer" er der på X brugt liniear lejer, på Y og Z er der brugt PVC - hvor i der boret huller til rørene og lavet hul med gevind til gevindstængerne. Ramme bygget i 12/16 mm MDF.
Hvad der dog "undre" mig, i Mach3 - er at f.eks. min X-aksle har en Steps Per mm - sat til 924.3908318 men hvis jeg beregner den - med følgende data :
12 mm gevindstang - stigning 1,75 mm
Step vinkel 1,8 eller 200 step per omgang
Så får jeg et resultat på : 200 / 1/8 / 1,75 = 914.285714 eller ca 10 step mindre end det faktiske tal er blevet i "motor turning"
For Y akslen er tallene - beregnet 1066,666667 - faktisk 1.075,787266
Skyldes disse forskelle støj ? - eller hvad ?
Ved en beregning kan jeg se at det påvirker resultatet med omkring 0,01 mm - så det har næppe den store praktiske betydning
/Per