Mach 3 / CNC fræser - Ovale huller istedet for runde ?

Ved justering af X-akslen, i Mach 3 - oplever jeg følgende :

Jeg bede om at X akslen om at bevæge sig 100 mm - så bevæger den sig de 100 mm.
Men når jeg bede om det samme mens der fræsesMin, i MDF, med en dybde på 3 mm - så flytter akslen sig kun ca 88 mm. (Mit fræser stål er blot 3,125 mm).
Min fræser hastighed (for x og y aksle) er lav ( omkring 500mm/min).

Dette har jeg så justeret min X-aksle efter.

Men jeg har fået den opfattelse at dette ikke er den rigtigt måde at gøre det på - da der ikke bør være forskel på om jeg fræser eller ikke.

Min motorer er NEMA23 270 OZ,model nummer 23HS8430 - med følgende data
Step Angle:          1.8 degree
Current:                3.0A/phase
Resistance:         1.0 Ohm/phase
Inductance:          3.3 mH/phase
Holding torque:           180N.cm
Rotor inertia:       440g-cm2
Number of wire leads:     4
Weight:                 1050 g
Length:              76mm

Kontrol board er dette : http://www.alibaba.com/product-gs/327714023/3_axis_CNC_controller_TB6560_stepper.html

Nogen der kan giv mig lidt input til hvad jeg skal gøre ?

/Per

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min første tanke er at der kommer elektrisk støj fra fræseren som gør at du mister steps. Gør den det samme hvis du starter fræseren og kører 100mm, uden at fræse i noget materiale?
Tak for svaret,

Jeg prøvede at kører 100 mm (planlagt) med fræseren tændt og ikke i træ, det blev til de ca 88 mm - så baseret på din tanke,
har jeg gennemgået alle min forbindelser (næste alle er skærmet, dog ikke den til X akslen fordi den sidder ganske tæt på styrer printet, her var ledningerne ikke afkortet - det er de nu blevet - og der er skiftet ud med skærmet kabel).

Der udover har jeg sat mine step op fra 1/16 til 1/8.

Samlet har det betydet at hullerne nu bliver runde.
Jeg har lavet en række andre test og kan her se jeg - jeg har slør på omkring 0,25 mm, på både X og Y aksel.

Men det skyldes nok unøjagtighed i min konstruktion. - Jeg har på ingen måder brugt dyrt isenkram (gevindstænger 12,10,8 mm, samt 20 & 16 mm rør til X & Y og skuffeudtræksbeslag som Z aksel. Som "lejer" er der på X brugt liniear lejer, på Y og Z er der brugt PVC - hvor i der boret huller til rørene og lavet hul med gevind til gevindstængerne. Ramme bygget i 12/16 mm MDF.

Hvad der dog "undre" mig, i Mach3 - er at f.eks. min X-aksle har en Steps Per mm - sat til 924.3908318 men hvis jeg beregner den - med følgende data :

12 mm gevindstang - stigning 1,75 mm
Step vinkel 1,8 eller 200 step per omgang

Så får jeg et resultat på : 200 / 1/8 / 1,75 = 914.285714 eller ca 10 step mindre end det faktiske tal er blevet i "motor turning"
For Y akslen er tallene - beregnet 1066,666667 - faktisk 1.075,787266

Skyldes disse forskelle støj ? - eller hvad ?

Ved en beregning kan jeg se at det påvirker resultatet med omkring 0,01 mm - så det har næppe den store praktiske betydning

/Per

Hej Pjunger!

Du kan få Mach3 til at beregne aksernes vandring ved at gå ind på Settings (Alt6) og derved få den til at beregne.
I nederste venstre hjørne kan du justere aksernes vandring.

Venlig hilsen

Erik Møller Nielsen

Min interesse er at lave små ting i træ, som kan bruges

til gaver, samt dekorationer af skabslåger,

Der er ingen grænser for, hvad der kan laves på

maskinen.

Erik Møller Nielsen

siger tusind tak til alle som har et godt tip, ris eller ros

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele