Isoleret skur

Hej
Vi vil gerne have opført et isoleret skur, da vi har fladt tag mangler vi plads til opbevaring af tøj, maling, møbler mv. Vores hus har et hak ind i det ene hjørne på ca 15 kvm som vi kunne være en perfekt placering. Vi tænker at skuret skal være med:

Støbt og isolret gulv (100-150mm sundolit?)
Isolerede vægge med træ udenpå og indvendigt (75-100mm rockwool?)
Flat tag i lighed med huset (75-100mm rockwool?)
1 vindue og 1 dør begge termo
Ikke opvarmet, men har overvejet en af de der små solvarmeting til at holde fugten nede og frosten væk. 

Jeg er gået igang med at tegne lidt i google sketchup, men skal lige lære programmet:-)

Men kom lige til at tænke på om der vil være nogle problemer iforhold til de 2 eksisterende vægge som vi påtænker at bruge? Der er jo noget med varm side af dampspærre og sådan?

Jeg regner ikke med det er noget jeg 100% selv vil begive mig ud i, men det kommer an på de tilbud jeg engang får hentet ind:-)

Er der nogen som har en ide om hvad sådan et projekt ca. vil løbe op i?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du vil opbevare ting som maling, skal du have en varmekilde. De første 100 mm isolering er de vigtigste MEN ikke nok! Jeg vil anbefale 300 mm i gulv og 200 i vægge og loft. Dertil udluftning og en lille el-radiator med frostsikring. Der er jo ikke meget hus du skal ofre isolering på, så det render ikke fra dig. Væggen ind min beboelsen behøver strengt taget ikke isoleres, men 50 mm for at tage kondens er vel OK? Dampspærre på den VARME side, dvs. lige under væg- og loftbeklædning med isoleringsmateriale ud mod kulden. Næste er, om det er klogt med både vindue og dør i. Der bliver jo ikke meget væg tilbage. Køb en brugt fordør med sideparti eller glas i, så får du lys

 

Ok så må jeg hellere sætte isoleringstykkelsen lidt op:-) Men kan sådan en solvarmeting ikke gøre det ud for den der el-radiator..?

Mht dampspærre tænkte jeg mere på væggene med huset, der skal vel ikke dampspærre i, men er det noget problem at disse vægge nu bliver varmere eller skal de være stuevarme før det bliver problematisk?

Nej det lyder som en god ide med en dør med sideparti.

Er der nogen som har en ide om et prisleje på sådan et projekt?
Uldal: Jeg synes de isoleringstykkelser du nevner virker lidt voldsomt til et skur der bare skal holdes frostfrit. Det svarer jo stort set til de tykkelser man benytter til fuldt opvarmede huse.

100-150 mm synes jeg lyder meget rimeligt. Hvis du bare lige vil holde det frostfrit kunne du overveje helt at undlade isolering i gulvet, da der så vil komme et lille varmebidrag nedfra.

En solvarmeting giver et fint varmebidrag når solen skinner, men der skal stadig supperes med en varmekilde til nætter og overskyede dage.

Venlig hilsen

Jens

Det forekommer mig osse at Uldal bruger isoleringspengene forkert.
Varmetabet er mindst gennem gulvet og størst gennem taget.

Hvis vi antager at varmetabet forholder sig som 1-2-3 i gulv-væg-tag så kunne det være 100-200-300 mm.

Hvis gulvisioleringen kun er 100 mm så skal der etableres enten kapilarbrydende lag, fugtspærre eller andet der hindre fugtoptrængen fra undergrunden.

Med ovenstående isoleringstykkelser samt spildvarme skal der ikke meget mere til at holde skuret frostfrit.

Og rigtigt - drop vinduet hvis det bare handler om opbevaring!
Ok det lyder som om der er delte meninger mht isoleringen, men der er jo heller ikke lovkrav i skure så det er vel klart nok!

hvad vil være den mest optimale løsning for at undgå fugt fra undergrunden? (læs pris/tidsforbrug)
Annonce
Brug så meget isolering som muligt især i taget 250-300mm , det er en god investering , da det også vil gavne varmeregnskabet i huset .
Hvis der er en sydvendt væg , så sæt en energirude i gerne ca 1mX1m da den giver energi overskud (gratis solvarme) .
Du behøver stort set ikke nogen varmekilde da der siver varme ud fra huset som vil holde det frostfrit,men det er nok en god ide at montere en lille el.radiator , min erfaring er at det skal være - 15-20gr. flere nætter i træk før frosten går ind .

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Flamingo virker som kapilarbrydende lag, (hindre fugtoptrængen fra undergrunden).
150 mm flamingo sikre mod kapilareffekten.
Men rent teoretisk er der så fugt i isoleringenog derfor svarer isoleringseffekten ikke til tykkelsen. Men ved et skur ville f.eks. 150 mm eller 220 mm isolering nok være meget udmærket. (Fordi pladerne fås i den dimension.

Årsagen til at der ovenstående foreslås gulvisolering op til 300 mm er måske at det er næsten umuligt at efterisolerer den type gulve når de først er udlagt.
Jeg forstår ikke helt hvorfor alle mener der skal isolering i gulvet. Jeg vil mene det er en fordel der ikke er isolering i gulvet, da der så kommer et varmetilskud fra undergrunden. Hvis man isolerer mister man jo dette varmetilskud.

Venlig hilsen

Jens

Æble: Vil der ikke opstår problemer med opstigende fugt hvis man ikke isolere i guvlet?
hvis man ikke isolerer gulver, vil der komme krybe-frost ind langs vægge og sokkel. Den smule varme der siver op fra undergrunden er teoretisk i forhold til, at der faktisk let kan fryse 10 grader udenfor. Hvor for spare 15 kvm Sundolit, når man alligevel skal grave? De foreslåede isoleringstykkelser til vægge, gulv og tag kan du jo sammenligne økonomisk med mit forslag. Det er peatnuts

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også