Punktfundament til 2 søjlet autolift

Hejsa

Har købt en 2 søjlet lift som jeg vil sætte op i laden. Gulvet er i forvejen ok at køre på men ikke tyk nok/armeret til en lift.

Jeg vil derfor skære ud og støbe 2 punktfundamenter til liftsøjlerne. I disse vil jeg benytte 6mm Rionet i flere lag, hvor der er svejst M16 gevindstænger på til senere lift montage(de går altså over gulv niveau) - frem for at bruge exp. bolte !

Liften er rated til 4000kg, og vejer selv 700kg. Den søjler har en fod på cirka 40*40cm.

Hvor store/dybe bør jeg lave disse fundamenter ?
Hvilket blandeforhold(støbemix) ?
Andet ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dybden betyder ikke noget.

Du kan til en vis grad sammenligne det med når en chaufør lægger en kraftig træplade under lastvognskranens støttefod.

Det kommer mest an på hvad der er der er nedenunder?

Hvis du f.eks laver 2 plader på hver 1 m2, 20 cm trykke med rionet i topm bund og sider, (osse kaldet en kurv med låg), så er det meget fint. Derved får du nemlig en flise. som ovennævnt omtalte chaufør bruger.
Vil jeg tro - altså.

Men prøv at søg på Google på liftfundamenter eller den slags ting så kommer der nok noget.
Det er klart som hpox skriver, at jo større flade jo mindre last skal overføres til jord. Men det som er relavent er bæreevnen af det underliggende jordlag!Jeg har lavet en hurtig overslagsberegning på et fundament, 2stk Ø500 i 900mm dybde(frostfrit indendørs) som hver skal bære 25 kN, og det vil kræve en udrænet forskydningsstyrke Cv=70kN/m2 hvis du fundere på kohæsionsjord. Hvis du fundere på friktionsjord vil det kræve en plan forsydningsvinkel omkring 30.
Begge styrketal er meget realistiske, men det ideele er at få dem verificeret inden støbning.

 Certificeret Statiker

Erfaringsmæssigt er det ikke nødvendigt med et fundament til en lift. Går udfra at gulvet er almindeligt køregulv, ca 110 mm i tykkelsen og let armeret. Hvis det er rigtigt kan du bare bolte den i gulvet. Elllers drop de der fundamenter og lav et nyt gulv der hvor den skal stå og bilen kommer til at går til. Det skal bare armeres med et standard net 6 mm og være ca 110 mm tykt. Det kan sgatens holde sådan en lille hygge lift.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Så er der frit valg! :o)

Og helt efter forventning er det ingeniøren - der jo er bedst til at regne - der foreslår langt det kraftige fundament.

Fiahgt har efaringen og ved hvad der skal til.

Undertegnede leverer et "slav på tasken"

Det minder mig om hvordan man støber fundamenter til huse.

INGENIØREN udgraver en 1 meter bred rende til 100 cm dybde, udlægger renselag i 80 cm bredde, opstiller 2-sidig forskalling + dobbeltarmering og kontrolerer opstillingen før, under og efter støbningen med teodolit. Samt indfører resultaterne i kvalitetssikringsrapporten.

ALLE ANDRE graver en 35 cm bred rende i jorden, lige akkurat 90 cm i dybden, hælder en passende mængde beton og armering i og stabler et par Lecablokke på toppen.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis