Vinduer er sjaskvåde om morgenen

 Hejsa

Om morgenen er vinduerne i mit soveværelse plaskvåde. Er rummet for koldt,

skal vinduet skiftes eller har du et tredje bud.



 

hilsen

tellme

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ikke vinduet der er problemet, men derimod for høj luftfugtighed i rummet.

Udluftning/affugtning er hva der skal til

mvh jens

Nej, det er manglende udluftning.
vil det sige jeg skal sove med åbnet vindue for at undgå vinduerne sjasker til?? - det lyder koldt!! Her til morgen var det ikke så galt. Vil tro det skyldes det blæser lidt udenfor og da vinduerne nok ikke er helt tætte ja så kondenserer de ikke i samme omfang som hvis der INGEN vind er!!!!!
kære tellYOU: Det kan ikke hjælpe du protesterer. Der er ingen anden årsag, end for dårlig luftcirkulation og udluftning. Selv efter flre timers udluftning gennem dagen, vil du finde udåndingsluft på glasset om morgenen. Du må have en udluftningsventil i væggen eller loftet og lukke døren op til entreen

 

Annonce
Hvis du hæver temperaturen i rummet vil det også nedsætte kondenseringen i rummet - og naturligvis vil der være mindre kondensering hvis du sætter nye ruder i som isolerer bedre end de eksisterende - men begge dele vil stadig blot dække over at der er en høj luftfugtighed i rummet som ikke er sund for indeklimaet. Er døren lukket til soveværelset om natten? Det kan jo evt. hjælpe at der er udskiftning af luft med resten af huset hvor der sikkert er forskellige ventilationsanordninger (såsom på badeværelset osv)
Hej Steffen

Tak for konstruktivt og brugbart svar. Døren er nææsten lukket så allerede der er der noget at "vinde". Men det med isolering og vinduernes beskaffenhed tror jeg også er den del af problemet. Helt undgå kondens kan jeg nok ikke da der udåndes en del i løbet af natten men med de forskellige nævnte tiltag kan jeg måske begrænse omfanget.

Hilsen
Telma
hvis du ikke har termovinduer, kan det måske hjælpe med forsatsruder

 

Ja, samt et par ventiler i vinduerne.
Den fysiske forståelse med runde tal:

Er dit soveværelse 10 m2 og 2,5 m højt har du ved normal fugtighed (50 % relativ v. 20 grader) ca. 250 g vand i din luft. Hvis denne luft rammer noget der er ca. 6 grader varmt vil der dannes dug.

Tilfører du så i løbet af natten hvad der svarer til en lille kopfuld vand (sved, udåndingsluft) så er dugpunktet ændret til 14-16 grader.

Den eneste måde at fjerne denne fugt på er at lufte ud. Når du lufter ud sker der eksempelvis følgende:

Du smider 1 m3 luft ud. Denne indeholder 10-15 g vand.
Du tager 1 m3 udeluft ind. Denne indeholder 5 g vand.

Du har dermed netto set smidt 5-10 g vand ud af dit hus.

Håber det gav lidt indsigt i hvorfor udluftningen er vigtig og at den jævne udluftning med ventiler som foreslået kan løse dit problem.

 

 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis