Beklædning af kviste...??

Så fik jeg lavet de første 2 kviste, så mangler jeg lige de 2 sidste på nordsiden...







Skal til at beklæde kvistene og ville lige høre om nedenstående opbygning er iorden: ?? (her tænker jeg mest fra træskellettet og ud)

(UDVENDIG)
8mm Swiss Pearl fiberbeton
3mm gummibånd for montering af fiberbeton
12mm krydsfiner (her kommer inddækning af tagpap 15cm op af siderne)
25 x 50mm afstandslister
Vindpap
45 x 145mm træskellet med isolering
Dampspærre
45 x 45mm afstandslister med isolering
25 x 100mm spredt forskalling
1 x 12mm krydsfinér
1 x 13mm gipsplader
(INDVENDIG)

Et lille tilægsspørgsmål:
Er 12mm krydsfinér nok til siderne, når jeg har 60cm mellemrum i træskellettet?

 SELVBYGGER!!!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hejsa!
hvis vi lige tager den indvendige side første. Du kan altså sagtens spare en arbejdsgang ved at droppe 25x100 mm forskalling og bruge 2x2 som din forskalling. Erfaring har gjort at jeg er meget påpasselig med at bruge krydsfiner på vægge - da det kan slå sig. Nok mest udtalt når det bliver monteret på stålskellet, men nu har jeg da nævnt det.

udvendigt. du vil sætte afstandslister på flunkerne for at disse bliver ventileret, men når du så efterfølgende monterer gerne 15/18 mm krydsfiner og brænder pap på hvordan fungere ventilationen så?

Jeg ville se om ikke det var muligt at koble flunkerne på den øvrige tagventilation og så droppe vindpap og afstandslister. Måske afstandslisterne skal på ydersiden af krydsfineren hvis fiberbetonen skal ventileres? Skal den pudses efterfølgende?

Jeg regner også med at lave 2 x 13mm gips og skippe finéren, det var bare det som stod i arkitektens tegninger...

Der kommer vindskede ved kvisttaget på front og sider og her stopper jeg krydsfineren 1-2cm før tagkryds'en, således at der kan komme luft ind bag krydsfinéren...ville det ikke være fint nok? Kunne evt. kombinere det med et par huller i krydsfinéren på siderne, der blir jo monteret fiberbeton på krydsfineren...

iflg. tegningerne er det lavet sådan her:

Fiber beton
Afstandslister
Vindpap
Træskellet

Men så får jeg jo ikke nogen "fast side" til at brænde min tagpap inddækning fast på.....hmm....

Der skal ikke pudses, fiberbeton'en er sådan nogle sorte plader, som blir skruet på til sidste som færdig facade...

En rem på overkant flunker...?!?! Nu er jeg ikke med...jeg har selvfølgelig en rem på bagmuren, hvor spærene ligger af, men ved ik lige hvad du mener med '...på overkant flunker...' ??

 SELVBYGGER!!!

for at din krydsfiner bliver ventileret skal der luft ind i bund og ud i top. Lidt ligesom jeg kan forstille mig dit tag er lavet. Det vil altså sige at dine flunkers ventilation skal komme nede fra og ud i toppen. hvis du f.eks. satte afstandslister på dine flunkstolper, borede huller til det øvrige tag, og derefter monterede krydsfiner så ville du få ventileret hele din flunke. Men det er lidt svært lige at komme med den rigtige løsning på afstand, men løsningsmetoden er mindre vigtig end forståelsen for at ventilation er nødvendig når man bruger krydsfiner og rubrædder som beklædning til kviste
Tror jeg gør som du foreslår og borer huller ned i hovedtaget i ventilations mellemrummet i flunkerne. Og så tror jeg at jeg bruger 18mm krydsfinér...

Nu vi er ved det, hvor tyk en finér skal jeg så bruge, når jeg har ca. 60cm mellem lægterne i kvisten tagkonstruktion?

 SELVBYGGER!!!

Nå, jeg tror jeg bytter lidt rundt på opbygningen af kvistene, så den blir sådan her:

(UDVENDIG)
8mm Swiss Pearl fiberbeton
3mm gummibånd for montering af fiberbeton
25 x 50mm afstandslister
Vindpap
18mm krydsfiner (her kommer inddækning af tagpap 15cm op af siderne)
45 x 145mm træskellet med isolering
Dampspærre
45 x 45mm afstandslister med isolering
25 x 100mm spredt forskalling
1 x 12mm krydsfinér
1 x 13mm gipsplader
(INDVENDIG)

Sys det er en nemmere måde og så er der ingen problemer med ventilation osv...

Evt. indvendinger mod denne opbygning...??

 SELVBYGGER!!!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis