Efterbehandling af råd

Hej

Jeg har haft en vandskade pga en utæt fordør. Døren er tæt nu, men da der har været vand igennem døren mange gange var der en fugtskade i kælderen under fordøren.
Nu er pudset banket ned og de første 30 cm brædder savet ned.
Bjælken, som bærer gulvet er *næsten* uden råd, men lidt er der altså desværre.

Skal jeg gøre noget før jeg lukker igen ? Der vil (7-9-13) ikke komme vand ind igen, men vil træ, som har været angrebet af råd fortsætte med at blive nedbrudt, hvis det ellers er tørt ?? Jeg tænker skimmel, borebiller og andet i samme kategori...

MVH Leo

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis træet er tørret ud, og der ikke kommer ny fugt til, sker der ikke noget ved at lade det gamle rådangrebne træ blive. Nedbrydningen stopper så snrat træet tørrre ud.

Det farlige er dog, at ved ny fugtpåvirkning, vil rådangrebet træ meget hurtigere blive genopfugtet (suger som en svamp), og nedbrydningen starter meget hurtigt igen.

Venlig hilsen

Jens

Det vil være bedre end ingention om du smøre noget Gori et-elle-andet eller træbeskyttelse med fungisid på området.
Enig med hpox, det behøver ikke nødvendigvis være Boracol / Protex eller andet dyrt produkt, en ganske almindelig grundringsolie indeholdende fungicid, ville give en fremtidig beskyttelse, men er man sikker på der ikke bliver tilsat vand / fugt til det angrebet området, så sker der ikke mere, hvis ellers det holdes tørt.
Tak til jer alle 3. Det får en gang 'undervognsbehandling'...

MVH Leo

Jeg ville give det en gang linolie med Fungicid. Jeg har selv købt hos morsmaling.dk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også