Misfarvet rustfrit stål.

Jeg står foran at skulle lave nogle smådimser i rustfri.

Hvis jeg koldforarbejder, kan jeg ikke overholde mål og form - men skal ikke kæmpe med farveændringer pga. varme.
Hvis jeg varmforarbejder, kan mål og form overholdes, men godset bliver gult.

Hvordan får jeg den gule hærdningsfarve væk, uden at skulle slibe i godset, da det helst skal stå fuld-blank poleret til sidst.

Nogle, der har ideer?

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad med og bajse(ved ikke hvordan man staver det) det.
Sikkert ikke nogen dum idé. Problemet er bare - så vidt jeg ved - at det er nogle ret barske kemikalier, der skal bruges. Og de er vist ikke til at komme i nærheden af, med mindre man er indenfor industrien.

måske har den lokal smed det ,bare gør det udefor,så går det nok.og det SKAL kun være på det gule. Husk hansker ;-)
Du kan få det bejdset og måske skal det også elektropoleres.
Hvor store er dine "dimser" og hvad er det for varm bearbejdning du skal lave?

Bejdsningen er en syrebehandling, der efterfølgende vaskes.
Kan ikke huske hvilken syre og blanding her og nu... men der er forskellige måder, desuden er der jo en bejdse pasta hvis det er mindre steder der skl renses og hele emnet ikke skal behandles.

Kig efter en lokal smed eller maskinfabrik der arbejder i rustfast stål, de han sikkert klare behandlingen for forholdsvis lidt... afhængig af hvem og hvordan du spørger :-)

MVH Njord

MVH Njord
Det er nogle små rørbøjler i ø10 x 1,5, som jeg af hensyn til bukkeradier er nødt til at varmbukke.

Annonce
Har du et matricesæt kan du måske bukke dem i en hydraulisk presse.... så du undgår at varme dem op....
En lille håndbetjent udgave vil jo være fin..

MVH Njord

MVH Njord
Nope. Det råder hobbygaragen ikke over - har knust den jeg hvade til kobberrør, men det var så også trykstøbt alu......

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis