Diffussionsåben mørtel

Hejsa

Malingen i vores kælder skaller af pga. fugt. Jeg har læst at man skal bruge en diffussionsåben mørtel og en silikatmaling ovenpå. Er dette korrekt? Hvor finder jeg sådan noget eller er der andet i ville anbefale i stedet?

Jesper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men grunden til at malingen skaller af er jo at væggen er mere eller mindre diffusionsåben eller damp-/fugtåben.

Mørtel er altid diffusionsåben, (så vidt jeg ved)

Det er nok malingen den er gal med.
Men der kan f.eks. godt komme saltudslag, selv om der abvendes diffusionsåbent maling.

Hvis problemet er meget udpræget så bør du overveje en tætning med måske et Vandexprodukt.
Hej Hpox

Det er ikke særligt udpræget. Nye vinduer og udluftning kan gøre meget her.

Vandex er et udemærket produkt, hvis du ikke vil hænge noget og på væggene, men så er meningen med et værksted ligesom væk :-)

Du mener altså at jeg kan bruge hvilken som helst slags mørtel og så en diffusionsåben maling?
Altså.
Hvis malingen skaller af væggen har det jo ikke noget med vinduer eller ventilation.

Så er det fordi der er et fugttryk ind i kælderen. Og malingen er diffusionstæt.

Hvorfor kan du ikke hænge noget på væggene efter en Vandex-behandling?

Se her, (selv om påstanden om at der ikke bliver problemer med malingen er forkert. Dampdiffusionstæt maling vil muligvis afskalle)

http://www.vandex.dk/menu/
Ja, f.eks. alm. cementmørtel er ikkeengang vandtæt.
Hej hpox

Mente bare at det meste af fugten i kælderen kunne klares ved udluftning og termovinduer, men du har ret i at det ikke betyder noget for afskallet maling da det kommer gennem væggen.

Jeg har flere steder læst, bl.a. i Gør Det Selv, at hvis du bruger Vandex bør man ikke sætte skruer og lign. i væggen da det bryder overfladen og så finder vandet vej ind alligevel. Et andet argument imod er, at fugten "trykkes" opad i stedet og kan ende i etageadskillelsen. Men det er vel alt sammen teori. Har aldrig hørt om konkrete problemer med det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også