Etanit udhæng

Hej

Har valgt etanit (pearl)til mit udhæng på mit værksted,har fået skruet forskalding op så skal til og i gang etanit plader inden det bliver helt vinter.

Ville høre om der er nogen der har nogen fif ang opsætning ?.

Da det er nogle ganske dyre plader  

Har købt en special klinge til at save dem med hånd rundsav og 1 meter skinne.

Damm den kline var dyr håber den holder til udhæng til hus engang den har ivertifælde fået sit eget søm i værkstedet

Venligst Jesper

 jesper

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg skar selv strimlerne ud, af store plader 125 x 250 cm.

Det er en del billiger end at købe det i "brædder"

Tømmehandlen vill da også prakke mig, en hunde dyr special klinge på.

Jeg købte istedet en diamant skæreskive, på 125 mm, af rimelig kvalitet.

Så brugte jeg min dyksav, og føreskinner, det tog under et minut at skære 250 cm.
Snittet var lige så fint, som det fra fabrikken, når lige kanten blev trukken af, med håndsandpapir.

mvh jens


 


 

hej jens

Skar du ikke strimler i fuld længte af plade 2m og startede ud fra midten 5 mm luft mellem hver plade og sluttede med en plade i enden af udhæng,hvad havde du under samlinger og er det nødvendig med noget under plader andet en forskaldning.

Venligst Jesper

 jesper

Jeg skar brædder i 2,5 m længde, op under udhænget satte jeg 3 rækker langsgående brædder, med ca 8 mm luft mellem.
Jeg brugte sokkel pap, som underlag hvor de blev skruet fast.

Udhænget lavede jeg med en extra brædt, for at bryde fladen lidt.
Jeg valgte at bruge A4 rustfri panhead skruer, som jeg fik billigt.

mvh jens


 


 

 

 


 

Ser sku godt ud

 jesper

Jeg har skam studeret, montageanvisningen på Cembrits hjemmeside.
De første plader, jeg satte op for nogle år siden, brugte jeg da også, deres special bånd som underlag, hvor de skrues fast, samt deres special skruer.

Det gik jeg nu hurtigt væk fra, sådan mest af økonomiske årsager, det var ikke bare dyrt, det var uhørligt dyrt.

mvh jens


 


 

Ja, der kan nemt findes billigere alternativ til deres bånd, ligesom deres skruer, men indfarvet skruer er da pænere end rustfrie som bagefter er meget synlige, hvis det er en farvet plade eternit altså.
Jeg har tænk mig at skære dem i fuld bredde af udhæng yderkant(tagrendeside) kommer til at gå 15cm ned over inderkant og i gavl ender lader jeg gå 15 cm forbi langside er det ret.
stykkerne jeg skære vil komme til at passe med længde af værksted og så plader går nogen lunde op og så en stump i hver ende.

Jeg har gummibånd hvad med samlinger skal der tagpap og er det ok at skrue direkte ind på forskalding.eller skal der trykinpreneret lister også

 jesper

Mit forslag var mest henvendt til jaspar.

Hvis man kunne finde alternativer til bånd, skruer OG plader ville det være helt perfekt. :o)
Har været denne vej syntes bare ikke der var alverden med udhæng, men er da blevet klogere

 jesper

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis