Isolering af tagkonstruktion

Hej alle

Jeg har tænkt mig at isolere mit loftrum ud mod taget så dette kan benyttes til "lege rum/hule" til ungerne.

Taget har ca. 65 graders hældning, er med teglsten (orange tegl) og har et undertag af "tagdug" (en grønlig en af slagsen)

Mit spørgsmål er nu, kan jeg blot montere isolering (rockwoll flexibats) direkte op mod undertaget ? har læst mig frem til at det er sådan det skal gøres da det er et diffusionsåbent undertag, og derfor behøves der ikke ventilation mellem undertag og isolering - er det korrekt forstået?

Den endelige kontruktion vil så blive (set udefra) - tagsten - undertag - isolering - dampspærre - beklædning (gips eller MDF plade)

På forhånd tak for svaret - og tak for et godt forum

Venlig hilsen

Jan

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du er sikker på at dit undertag er diffusionsåbent, så kan du isolere op til 2cm fra undertaget, disse 2 cm skal sikrer en nedbøjning på midten af undertaget, så vandet ikke render langs klemlisterne.

Jeg ville vælge gipslofter og gipsvægge, da MDF ikke er særligt velegnet som loft/væg beklædning.

Husk at smide min. 300mm isolering i, hvis det bliver en opvarmet rum fremover.

Mange tak for svar - hvordan finder jeg ud af / bekræfter at det er et diffusionsåbent undertag som jeg har ? og hvordan sikre jeg at der er de 2 cm mellem isolering og undertag, kan man indlægge en form for afstandstykke ?

Det er noteret med gipsvæggene, det er så dette som bliver valgt..
Kan du ikke læse hvilken mærke undertaget er af ?
Så kan du evt. slå det op, er det et ældre undertag er det dog ikke diffusions åbent.

De 2 cm sikres ved at putte min 2cm mindre isoleringstykkelse imellem spærene, end der er plads til...
Jeg vil forsøge at kravle på loftet og se om jeg kan læse noget et sted på det ..

Ahh, ja, det giver jo sig selv .. tak for dine svar..
Ja, de fleste undertage har dog kun navn på oversiden, så kan være du ikke sådan lige kan tyde det fra loftet af, men må tage et par tagsten af huset, for at se hvad der ligger af undertag.

Tag evt. et billede, kan være vi kan genkende det.

Annonce
Jeg vil forsøgt at kigge - hvis det ikke giver mig et resultat så prøver jeg med et billede eller to..

Endnu engang tak for hjælpen..
Skrevet af Koludabyg på 17 okt 2011 09:13
Ja, de fleste undertage har dog kun navn på oversiden, så kan være du ikke sådan lige kan tyde det fra loftet af, men må tage et par tagsten af huset, for at se hvad der ligger af undertag.

Tag evt. et billede, kan være vi kan genkende det.



Hej Rene Koluda, det undrer mig at du har tid til at besvare indlæg i dette forum, men du ikke har tid til at besvare mine beskeder gennem de sidste to uger.
Jeg venter stadig på dit tilbud, som du lovede mig på mailen forrige søndag.
Hvis du har for travlt, eller har ombestemt dig, skulle du stadig lade dine kunder vide det, ellers er du ikke en seriøs og troværdig håndværksmester.

Hvis det er sådan du arbejder, vil jeg fraråde alle at henvende sig til dig......

Venligst

Matt

Hvis da har et lille stykke eller lignende kan du tape det fast til et glas vand. bare sørg for at få det tapet 100% tæt hele vejen ved kanten. Altså du skal ligesom lægge det på som låg..
Hvis vandet fordamper er det åbent, hvis ikke.. Tjah..

Det kan jo godt være hvis du kigger efter ved taget at der er et sted det overlapper..

Da jeg selv skulle kontrollere undertaget om det var åbent, var der ved den valmede del af taget et sted det lappede over hinanden, hvor det hang ca 35-40 cm og bare var til ingen nytte..

Det er selvfølgelig ikke noget der lige forsvinder i løbet af 30 minutter, men giv det tid..

Mvh Mærsk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis