Valg af sprøjteanlæg - airless eller andet

Hej 

Jeg har netop købt hus og skal til at male vægge og lofter på 1. sal inden indflytning og har besluttet mig for at male med sprøjteanlæg. Desuden skal anlægget kunnet male døre. Disse tænkte jeg kunne tages udendørs i mens jeg malede dem.

Jeg har kunnet læse mig frem til at Wagner er det bedst anbefalede, men er lidt i tvivl om hvilket anlæg der passer mit behov bedst.

Jeg havde umiddelbart tænk at Wagner project 115 airless (vist den som tidl hed Wagner pain crew plus) passede opgaven bedst, men blev så i tvivl om den var for kraftig og svinede for meget. Derfor har jeg kigget på Wagner Wallperfect 867 som fungere efter et andet princip (nærmest en omvendt støvsuger?), men har nu kunnet læse her på siden at nogle siger at airless anlæggene faktisk sviner mindst (her i blandt Wagner paint crew)?

Er der nogen der har erfaringer eller anbefaling om hvilke anlæg der er bedst - airless eller det andet princip som wagner wallperfect fungerer efter?

TH
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej TH

Jeg kikker spændt med på hvilke anbefalinger du får på dit spørgsmål om sprøjteanlæg.

Jeg har selv en af de ”omvendte støvsugere” du nævner - en Wagner W670, der er en lidt mindre model en W860 og W867.
Inden jeg købte den, var jeg selv meget i tvivl om hvad, der ville være det rigtige valg til mit behov – maling af MDF møbler og skabslåger. Om jeg valgte rigtig ved jeg ikke, eftersom jeg kun har prøvet den ene model, men måske andre har prøver støvsugerprincippet og airless, og kan lave en sammenligning.
Mine erfaringer med W670 er:
Pistol og beholder er meget nem at rengøre fro maling, når man bruge vandbaseret maling idet den er nem at skille ad, skylde ren og samle igen.
Nem at male med, men jeg har aldrig opnået en hel perfekt glat overflade i stil med industri malede overflader (anvender briliant pistol). Om det skyldes den maling (dyrup emalje 50 lidt fortyndet), jeg anvender eller om det ikke er muligt med den type sprøjteanlæg ved jeg ikke. Det kommer nok også an på, hvor store krav man stiller til sit resultat
Den sviner. Jeg bruger den kun i mit lille værksted, og der bliver hurtig meget fint malingsstøv i luften, så jeg bagefter tydelig kan se hvilken farve, der er malet med, når støvet har lagt sig på mit værktøj Jeg ville ikke bruge den inde i huset/stuen, med mindre der var ryddet f.eks. ved renovering.
Jeg har problemer med at det fine malerstøv ikke bliver fanget af filteret i sprøjteanlægget, så støvet kommer ind i blæser og slange. Det fine støv bliver aflejret i slangen, hvorefter det ind imellem løsner sig som små støvkorn, der bliver blæst ud på det, som jeg maler, ikke just et pænt syn Hvis du vil anvende den udendørs eller i et godt ventileret rum, få du nok ikke problemer med støv i maskinen, men hvis der først er kommet støv ind i blæser og slange, er det svært at få rengjort rigtigt.

Måske ovenstående erfaringer kan bidrage til din beslutningsprocess. Jeg følger interesseret med i hvad andre må have af erfaringer og viden at dele.

Venlig hilsen
karsten
Hej Karsten

Tak for dine erfaringer med W670. Det var interessant læsning. Jeg er egentlig overrasket over at den sviner så meget, at du ikke vil bruge den indendørs. Jeg er i mit tilfælde selvfølgelig godt hjulpet af at rummene stadig er tomme og derfor nok nemmere at afdække, men alligevel lidt foruroligende og en god oplysning at være forberedt på. 

Jeg håber på at der er nogle herinde der har prøvet nogen af de mindre airless anlæg og vil give dem en mere varm anbefaling


Med venlig hilsen
TH


jeg tyder på at trykluft udgave er meget bedre.
men de fine malings støv er sværet at ungå.!
men det kræver en lidt støre kompressore.
men så ungår du også "klumper" i slangen og dyssen.!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også