Oliefyr taber vandtryk

Hejsa fagfolk 

Jeg har et ældre oliefyr der taber vand tryk efter bare 3 dage er trykket faldet fra 1.5 bar
til under 1 bar og forsætter hvis jeg ikke fylder vand på igen hvis jeg ikke fylder på begynder min cirkulationspumpe at snakke ved ca 0,8bar

Hvad kan der være galt????

Bonus info har en 14 liters trykekspansionsbeholder på anlægget der lyder hul og lige er blevet skiftet.

Har kigget i selve brændekammeret der er lidt rust rødt i bunden ved bagvægen har det noget at sige???

Takker for alle svar der kommer 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis der er rust rødt i dit brændkammer, har du fundet grunden til at dit fyr taber vand. Kedlen er lige til at smide ud, og da det er en ældre keddel er der god grund til at udskifte den. Den bruger alt for meget energi for at produkcerer varme.
Lige et billede af kedlen
Lige et billede af kedlen
Hold da lige op mand, se at få den gamle keddel ud. Det er mindst 40% af din olie du bruger til ingen verdens nytte i sådan en gammel central keddel. Den er god til fastbrændsel men ikke til olie, der er et alt for stort tab.
Annonce
Du tager lige fat i den lokale smed og får hanm til at sætte en trykspand på kedlen, kan i se om den er utæt. Det du har taget et billede af er indsatsen i kedlen. Men få det trykprøvet så du er sikker inden du køber noget nyt. Kan jo også være en radiator eller et rør under gulvet der dårligt.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du kunne også sætte trykluft til dit system. Så vil du hurtigt kunne høre om der er et hul.

Men det er ikke med fuld drøn på trykluften, det kan systemet nok ikke holde til.

 

 

 

Trykluft er IKKE nogen god idé !! Hvis der sker sprængning, under trykprøvning med luft, forvandler du kedlen til en stor håndgranat - men så kan du jo omvendt være ligeglad med lækager.

Hvis du vælger at anvende luft til trykprøvning, så må du jfr. norm og AT-vejledninger aldrig anvende større tryk, end 0,5bar.

Hvad angår billedet af brændkammeret, så ligner din kedel en støbejernskedel, og jeg har set meget få af dem, der er blevet utætte. Jeg tror nærmere du skal skele til din installation. Det røde på billedet er affaldsstoffer fra forbrændingen, primært svovlforbindelser, og har altså ikke noget med lækager at gøre.

Hvis kedlen er utæt ind til brændkammeret, vil du typisk kunne se dette som hvid røg (damp) fra skorstenen under drift.

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Min kedel er også rød indvendigt, jeg har absolut ingen vandforbrug.
Hvis du sætter alm. vandtryk på systemet, vil du hurtigt kunne se om kedlen er utæt, lad den stå en times tid, med slukket oliefyr, så vil den være fugtig indvendig.

Men som nævnt, er det nok andensteds du skal søge din utæthed..

mvh jens


 

Skrevet af JpS på 17 okt 2011 13:18
Trykluft er IKKE nogen god idé !! Hvis der sker sprængning, under trykprøvning med luft, forvandler du kedlen til en stor håndgranat - men så kan du jo omvendt være ligeglad med lækager.

Hvis du vælger at anvende luft til trykprøvning, så må du jfr. norm og AT-vejledninger aldrig anvende større tryk, end 0,5bar.

Hvad angår billedet af brændkammeret, så ligner din kedel en støbejernskedel, og jeg har set meget få af dem, der er blevet utætte. Jeg tror nærmere du skal skele til din installation. Det røde på billedet er affaldsstoffer fra forbrændingen, primært svovlforbindelser, og har altså ikke noget med lækager at gøre.

Hvis kedlen er utæt ind til brændkammeret, vil du typisk kunne se dette som hvid røg (damp) fra skorstenen under drift.

Nu skrev jeg også at der ikke skulle fuld drøn på samt begrundelsen at det ikke kunne holde til trykket.

Nu er forslaget om trykluft med henblik på lækagesporing og ikke trykprøvning. Fordelen er at det støjer.

Jeg tvivler nu også på at der vil ske meget andet ved at han sætter 10 bar på hans centralvarmeanlæg end at det ryger ud af overtryksventilen.



 


 

 

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis