Isolering mellem spær

Jeg skal opsætte isolering mellem spær. Spær afstanden er mellem 85 og 115cm. Taghældningen er 45 gr. Plannen er at opsætte to lag flexibats af hhv 120 og 95mm. Spær højden er 250mm.
Jeg lavede en prøve opsætning idag, og som forventet er afstanden for stor til at bats'ene bliver hængnende. Er der nogen der har et godt fif til at holde skidtet på plads indtil dampspøre og forskalning monteres?

Derefter er plannen at opsætte 70mm mellem reglar uden på spærene. Har ikke besluttet mig for om der skal OSB plader på eller jeg bare nøjes med gips. Hvordan er det med brandkrav - mener der en gang var noget med at isolering skulle fikseres med 'glødetråd'. Er det tilstrækkeligt at benytte MK gipsplader eller er der yderligere forholdsregler jeg skal være opmærksom på?


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det var lykkedes dig at få isoleringen til at blive hængende - uden fastgørelse på den afstand, ville di være den første det var lykkedes for.

Du kan bruge tækketråd, (tyndt tråd), eller andet til midlertidig ophængning.

Det er rigtigt at der findes nogle krav om glødetråd. men i dit tilfælde er der ingen krav om fastholdelse af isoleringen. Kort sagt.

Se her:http://guiden.rockwool.dk/konstruktioner/tag/hanebaand--og-bjaelkespaer

Hvis du mener 70 mm regler vandret indvendig på spærene og vandret monterede gipsplader så skal reglerne monteres med den af gipspladefabrikanten anbefalede afstand.
Et lag MK gips 13 mm er nok rent brandteknisk, men der opsættes normalt 2x13 mm gipsplade af hensyn til stivheden.

Personligt ville jeg blot monterer 1 lag 16 mm spånplade på regler pr. max. 60 cm c/c. Det er bedre, biligere, hurtigere og nemmere. Hvis der anvendes spånplader uden fer og not skal alle kanter være understøttede.
Isoleringen opsættes samtidigt med forskallingen og damspærren, det er meget hurtigere også slipper for du tråd til fastholdelse.

Hvis der forskalles med c/c afstand 300mm, og benyttes t-skinner eller andet som underlag i kortkanterne, kan du godt nøjes med 1 lag gips, jeg ville dog montere 2 lag med sammenlimende kortkanter.

Tak for hjælpen.

Isoleringen, 2 x 120mm, hænger nu mellem spærene. Jeg valgte snor-modelen.
Til forskalning og isolering har jeg 47x50 lægter og 45mm bats.

Plannen er afslutning med OSB3 plader (12mm, mener det er med fer/not) plus gips.

Men jeg er igen blevet usikker på en ting. Jeg synes trykket fra undertag og isolering er kraftig når der står en stiv kuling fra sydvest. Og med en spærafstand på typisk 1m, men op til 1.2m, og 60cm cc-afstand på de vandretliggende lægter, er jeg nervøs for 'buler' på skråvægen pga trykket. Er det en reel risiko?
Jeg har overvejet
1) Reducere afstand mellem lægter. Det betyder alle 45mm bats skal skæres i halve på langs (=bøvl, men målet helliger midlet)
2) Kraftigere træplader. De er ikke leveret endnu så det er muligvis lettere at udføre, hvis altså der overhovedet er grund til at ændre plan.....


 

Løsningen med OSB-plader bag gipsplader er en dårlig ide, da den erfaringsmæssigt ofte giver problemer med revnedannelser i samlinger.

Jeg håber det er et diffusionsåbent undertag, du har under taget, da det ellers er en ommer.
Du burde ikke være nervøs for trykket fra dit undertag!

Jeg ville forskalle med 45 x 45 mm forskalling pr 60 cm under dampspærren + 45 mm isolering, så en gang 20 x 95 forskalling pr 30 cm på den anden led og så 1 lag 13 mm gips monteret med T-skinner i alle fritbærende samlinger.

Isoleringen i din vægkonstruktion overholder tilsyneladende lige nøjagtigt kravene i Bygningsreglementet, men det er ikke forbudt at lave det bedre, så du må godt isolere bedre endnu :-)

Læs: "Hvor Går Grænsen" Gipsmontage og overfladebehandling

Undertaget er en diffusionsåben dug.

Jeg forstår ikke hvorfor OSB plader er en dårlig løsning, er det fordi de 'arbejder' (giver sig) mere end gips ved fysisk/termisk/fugt påvirking?
Er problemet det samme med spånplader?

Det er meningen at smække pladerne direkte på 45 x 45 forskalning, dvs ingen 20 x 95 forskalningsbræder. Det kræver naturligvis at jeg her omhyggelig med opmåling. Pladerne opsættes 'opretstående' fra skunk kant til over hanebånd. Gips plader ligså, men forskudt så lagside samlingerne ikke ligger oven i hinanden.


 

Træbaserede plader arbejder anderledes end gips, som er et mere "dødt" materiale, og derfor vil gipspladeproducenterne end ikke engang rådgive om denne løsning.
Selv ser jeg jævnligt i mit daglige virke eksempler på, at der sker revnedannelser i den malerbehandlede gipspladeoverflade (samlingerne) ved sådanne konstruktioner.

Du kan udmærket bruge din løsning med 45 x 45 mm forskalling, og så skrue gipspladerne direkte på. men da alle samlinger jo er fritbærende, skal du anvende T-skinner i samlingerne.

Det er kun nødvendigt med et lag gips.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også