Slet ingen begroning i år - hvorfor?

Fantastisk - nu trak vi båden på trailer i dag - sæsonen er slut.

Den store overraskelse var, at der i år slet ingen begroning var.

---- der har ALTID været lidt rur og lidt kalk-alge-begroning inde under bunden (agterude)  + græs i vandlinien.

Hvis nogen kan blive klogere af det, så er lidt oplysninger om hvad jeg gjorde:

Produkt: Hempel Mille Ocean (sort, hvis det har nogen interesse)
Påsmøring i foråret inden søsætning: Jeg gav den 2 lag - og sørgede for at der ikke kom "helligdage" - det er jo svært at se med to lag i samme farve.

Sejlet ret mange ture - rundt i Sydfynske Øhav - og båden har sjældent ligget mere end 10 dage ubrugt imellem turene.
Båden var på trailer to gange da vi startede og sluttede sommertur.
(vi sejler enten 5-6 knob hyggefart eller 12-18 knob marchfart)

>>>

Altså intet specielt hekseri - jeg tror det er de 2 grundige lag bundsmøring + mange ture der var afgørende.

>>>

Eller også har jeg fået en ekstragod bøtte Hempel-bundfarve :-)

Hvad siger alle I andre

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh du har bare holdt skidtet på afstand ved at bruge båden ofte, så bliver kimen til græs og ruer skyllet af.
Det tror jeg ikke, men det er ret almindeligt, at det svinger fra år til år. Et eks. Da jeg købte den blå træbåd, havde den ligget i flere år uden at ha' været oppe, den var godt begroet, langhåret og med ruer. Jeg tog ikke båden op, men kunne se, det forsvandt stille og roligt i løbet af næste sommer. Hvorfor ved jeg dog ikke. Også fra tidligere både har jeg oplevet stor forskel fra år til år med samme bundfarve. Så ingen grund til undring, bortset fra, hvad sker der ?.
Jeg glemte at nævne, båden blev ved min overtagelse flyttet ca 50 m.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi har ikke haft ret meget sol og varme i år..

Normalt er det sådan at hvis ikke jeg har sejlet i en periode så er det sydsiden på båden der får mest slim og græs.. som forsvinder når jeg sejler.
Det samme med roret, der hænger ud fra hækken og får jo af den grund, meget sollys (når der er noget) men den manglende sol og det lidt koldere vand har gjort at der næsten slet ikke er slim på roret, og det er selv om båden har ligget i en hel måned.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja - tak for kommentarer - det er rart at høre jeres mening.

Sol og skygge betyder noget - det har jeg oplevet de tidligere år, med forskel mellem den ene og den anden side.
Det betyder også noget om båden ligger i et lille lukket havnebassin med stillestående vand - eller et sted med "frisk" vand.
Så der er jo meget der spiller ind.

Men jeg er bare forundret over at båden var fuldstændig ren i bunden i år.

Hej - A

To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg har også brugt Hempel Mille bundmaling, på min jolle.
Jeg har næsten ikke sejlet noget i år, kun et par ture i April/Maj
Vandet i havnen, er stillestående brakvand.
Så mon ikke Hempel har en god maling, eller mon det er den kolde regnfulde sommer?

Sådan så den ud i dag, lige trukken op,den har lagt ubrugt hen i 5 mdr. og ikke vasket af i den tid, alt kunne spules væk, der var kun 5-6 ruerer.
Jeg slog bare lige et smut på 200 m, fra havnen til slæbestedet.



mvh jens



 


 


 


 

Der er ingen tvivl om at de store mærker som International og Hempel godt ved hvad de laver.. dyre men også gennemprøvet/testet produkter..
Eneste produkt fra Hempel jeg har været skuffet over er den 2-komponent som er den der har givet mig mest slim og ruer.. og så skal det alligevel tages med et gran salt, fordi den sommer døede min svigermor og vi fik ikke sejlet ret meget og samtidig var det ret varmt og solrigt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også