Rensning af havedam/basin uden fisk

jeg har denne dam i min kolonihave



det er vældig hyggeligt, men det skal også renses

sørger for at bruge et fiskenet til at fjerne alger, blade og nedfaldne æbler

jeg har springvand, og et rense system vist nok med uv system men ikke sikker

til foråret overvejer jeg og tømme vandet ud (har en pumpe), koste alge resterne væk, og genfylde bassinet med frisk vand

til foråret kommer der igen masse af trådealger og grønalger, og de kommer altså alligevel, på trods af brugen af rense systemet

jeg har læst at man kan komme SK-60 i vandet når der er kommet trådalger, og det skulle gøre det af med dem

dette middel er vist noget bekosteligt, men skulle rense vandet fint bare man sørger for at rense filtret ind i mellem

som alternativ til SK-60 har jeg læst at der kan bruges Zinc Oxide (meget billigt), men det er vist ikke godt for miljøet

kan også læse mig frem til at nogen bruger tørveblokke eller halm til nedsænkning for at nedsætte ph værdien i vandet. Ulempen ved dette skulle være at vandet bliver brunt ?

en anden anbefaler AQ-3 som er et 100% biologisk algemiddel

er der nogen derude som har erfaring med rensning af sådan et basin uden fisk ?




7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tænkt på om det ville hjælpe at du hæver surheds graden i vandet ved at smide noget kalk ned på bunden af dammen. Jeg har selv haft sådan en lille dam der groede fuld stændigt til med alger, jeg hældte masser af algefidus i vandet det hjalp dog ikke, så jeg skiftede vandet ud hver måned, nu var det kun på 100 l. så det var til at overse. Der var en der sagde at jeg skulle smide nogle rabarber stængler i, enten fyldte jeg for lidt i eller også fik dammen for meget sol, det virkede ialfald ikke.
Hvis du har sådan et vandrensnings anlæg med ultraviolet lys, skulle det dog kunne rense vandet. Hvis det er den type der renser vandet igennem en større beholder der ligger skjult et sted ved dammen. De der pumper hvor der formodenligt er ultra violet lys indbygget har jeg ike så meget fidus til, bestrålingen af det gennem strømmende vand bliver for kort.
Gøder du meget omkring bassinet? For der tilsyneladende rigeligt med næringsstoffer til algerne. Måske skal du sætte nogle planter, der kan optage en del af de næringstoffer, som algerne lever af.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jeg har en "Hozelock model 1348-1240" rense filter og inden vandet kommer op i den så kommer det igennem en "Hozelock Vorton 4500 model 1551-1240" Uv lampe, så vandet skulle få den rens der skal til.

spørgsmålet er dog om de er store nok og har nok kapacitet til den dam

jeg gøder ikke omkring dammen, så kan ikke være det der gør det

har hørt det med at øge surhedsgraden kunne hjælpe
Du kan hæve surheds graden ved at tilsætte have kalk,  få fruen til at sy en lille stofpose af noget organza, fyld den op med kalk og smid den ned i dammen. Du skal nok regne med omkring de 2 kg. ad gangen.
Et UV-filter dræber kun svævealger. Trådalger er fuldstændig upåvirkede da de ikke kommer forbi UV-kilden. Desuden bør UV-røret skiftes (forhandlerne siger hvert år) da det "brænder ud".
Som en anden foreslår... Du kan sætte hurtigvoksende planter i der konkurrerer med algerne om næringen.
nu er det forår igen, og jeg har tømt mit havebasin

jeg rensede det ned med en højtryksrenser, og fyldte derefter igen vand i bassinet, med vand fra haveslangen

nu har jeg været i Plantorama og købe 2 store blokke (klyner) som er tørv og spagnum

problemet er at disse blokke er alt for store til at holde under vand med selv de største sten. De flyder simpelt hen bare rundt




jeg har læst at man kan save dem i mindre blokke, og stille dem i basin kanten og så holde dem nede med mindre men stadig tunge sten, så det vil jeg prøve

når man bruger klyner, så sænker man ph værdien i vandet, på grund af indholdet af husmussyrer. Det lavere ph i bassinet, giver dårligere vækstbetingelser for alger, og det er jo fint.

Vandet bliver med tid, brunt pga. brugen af disse klyner, og der har jeg læst at man kan bruge Algae Wizard. Den brune humusfarve vandet antager fra plantedele m.m. oxyderes væk når man tilføjer vandet Algae Wizard, hvorved vandet genvinder sin oprindelige klarhed. Algae-Wizard bruges kun hvis pH-værdien er under 8,6.

Spørgsmålet er:


Er der nogen der har erfaringer med brugen af Algae Wizard, og kan man kun bruge det hvis ph værdien er under 8,6 ?? hvis nu vandet er brunt, så ville jeg jo gerne gøre det klart også selv om at vandet er med en ph værdi under disse 8,6

jeg bruger også Hozelock uv filtre til at gennemlyse vandet, men ville alt det snask som disse klyner afgiver, ikke stoppe filtrene til ?







 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis